ElmotorFråga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: ElmotorFråga

Inlägg av säter »

Mindmapper skrev: 5 december 2024, 02:18:11 Ta först reda på om det är en AC eller DC motor.
Det är väl en allströmsmotor?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja, det är det. Den går på växelström i tvättmaskinen.
Akai

Inlägg av Akai »

Har testkört nån på DC vid nått tillfälle, 30V från labagget räckte gott för att få bra snurr. Men då obelastad.

Nör jag tänker efter så var det nog grannes motor sist. kolen hade gett upp och ville köra in dem lite innan man börjar belasta med tvätt.

Gissar att den spinner på bra vid centifugering med tanke på remhjulens storlek / utväxlingen som blir.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Här bygger han en enkel motorstyrning för en tvättmaskinmotor.

Han tar också upp att det finns några svårigheter om man vill styra med t.ex. en Arduno.

Kanske behövs det optokopplare då?

Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Här är en som styr en tvättmaskinsmotor med en Arduino.
Han använder en optokopplare för att isolera Arduinon från elnätet.

Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Akai skrev: 5 december 2024, 07:35:01 Gissar att den spinner på bra vid centifugering med tanke på remhjulens storlek / utväxlingen som blir.
Jag tror att en utväxling 10:1 och 1200 RPM vid centrifugering inte är så ovanligt. Det blir 12000 RPM på motorn.

Klarar den att köras med 12000 RPM kontinuerligt? Jag vet inte.

Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Japp, det är allströmsmotorer, enkelt gjorda, påminner litet om en uppförstorad billig borrmaskinsmotor.

Inga problem att köra på Tyristorstyrning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Intressant att det verkar vara olika i olika delar av världen. Marty T (om jag minns namnet rätt) på YouTube, i Nya Zeeland, har videor där han byggt om tvättmaskiner till små vattenkraftverk. Mitt intryck är att det är flerfas-AC-motorer i dessa. Jag tyckte hans uppriggning var lite krånglig dock; tvättmaskinsmotorn som generator laddar en blyack som i sin tur driver en inverter som kör 230V AC i kabel upp till nån byggnad, där detta i sin tur driver laddare som driver större batteribankar, som igen driver inverter för att få 230V AC. Det känns som att med AC-generator så hade det varit lättare att bara transformera upp till 100-200V per fas, trefas, och använda treledare till huset, och där antingen använda batteriladdare avsedd att kopplas till ett litet vindkraftverk, eller bara använda någon egen krets eller annan färdig laddare som tål att köras på den varierande inmatade elen. Om man enbart vill ha treledare så kan man ju ha JFB vid vattenkraftverket, med jordspett, och billig treledare.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Efter att ha studerat dessa klipp och inlägg här i tråden kommer jag fram till schemat nedan.
Det finns 6st anslutningar inte 5 som jag skrev tidigare.
Sedan kan man vända rotationsriktning men i något klipp sades det att de är primär konstruerade att snurra åt ett håll.
DC som någon nämner går också bra att använda. Någon drog upp motorspänningen till 60V dc och den snurrade redan vid 12V.
Inkoppling.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Funderade lite på det där med att motorn är konstruerad för att snurra primärt åt ett håll och kikade på bilderna som jag presenterade tidigt i tråden. Där är kolet vinklat emot
ankaret och det måste väl betyda att det slits mindre om det roterar korrekt ?

Finns sidor som förklarar det här med tachometer bra http://benchtophybrid.com/CS_Tachometer.html
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Jag kanske minns fel, men jag har för mig att jag sett maskiner som roterat båda håll.

Den här motorn ser ut att ha kolen symmetriskt monterade. Han visar också att man ska vända på en av lindningarna om man vill växla riktning.

Här är en idé om hur man kan styra en tvätttmaskinsmotor från t.ex. en Arduino.
Vill man växla riktning kan man t.ex. göra det med ett relä.
Jag skulle föredra en helvågslikriktare på inkommande AC.

+_mosfet_working_proto_schematic.PNG

Man ska nog ägna en tanke åt att en sådan här styrning, om man styr varvtalet med PWM, kan störa en hel del.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du kan inte köra en allströmsmotor för 230V av på likriktad nätspänning. Det blir på tok för hög spänning. Nu tänker du visserligen reglera ner farten, men ändå.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Stora strömmar som varierar = mycket radioaktivitet i ett bredare frekvensspektrum.
Lika med radioamatörer utan någon rättighet att yttra sig något om.
Än mindre att få åtgärdat.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

danei skrev: 6 december 2024, 23:08:29 Du kan inte köra en allströmsmotor för 230V av på likriktad nätspänning. Det blir på tok för hög spänning. Nu tänker du visserligen reglera ner farten, men ändå.
Det är där PWM kommer in i bilden...

Ett enkelt sätt att få till PWM är med en 555.

Om man vill vara lite mer sofistikerad och blanda in en processor och ta in information om varvtalet, så kan man blanda in PID och troligen få ganska bra styrning av varvtalet.

Allt beroende av vad man vill åstadkomma.

Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

4kTRB skrev: 6 december 2024, 22:25:18 Funderade lite på det där med att motorn är konstruerad för att snurra primärt åt ett håll och kikade på bilderna som jag presenterade tidigt i tråden. Där är kolet vinklat emot
ankaret och det måste väl betyda att det slits mindre om det roterar korrekt ?
Jag kan väldigt lite om tvättmaskiner, men tror att de typiskt snurrar en stund åt ena hållet, pausar och sen snurrar åt andra hållet, och gör detta växelvis under tvättprogrammet. Orsaken torde vara att säkerställa att all tvätt verkningen "rörs om".
Skriv svar