Per har sönder något
Re: Per har sönder något
Som reservdelar då? Tänker på DIN-skenemonterade och/eller reläsockelmonterade burkar. Byter man ett helt styrskåp ifall en sån är trasig?
Jag har ett par 812 som står, ifall du behöver ett bildrör eller andra reservdelar!
Det krävs alltså ingen ATSEP-behörighet för att peta med det där ? Det krävs ju på större flygplatser. (Dessutom troligen nån separat CNS-behörighet för just dessa grejer)uaxnet skrev: ↑17 november 2024, 15:35:24
Det som är reglerat angående banbelysning är ljusstyrka, färger, vinklar, placering osv, finns i transportstyrelsens författningssamling TFSF 2019:26, det gäller flygplatser som inte behöver godkännande. Så det finns två typer av flygplatser. De små som detta och de större som Landvetter, Bromma, Arlanda vilket regleras i TFSF 2019:18.
För små flygplatser finns det alltid en ansvarig som ser till att regelverket uppfylls. Det finns inga som helst krav på hur det skall byggas eller vilken teknik som skall användas. Det finns inte ens krav på hur det skall kunna tändas. I vårt fall har vi valt 10 sekunders bärvåg. Men det skall publiceras i AIP hur det styrs.
Sen har vi själv kanske gjort mer för att öka säkerheten. Det är tre faser ut så var tredje lampa sitter på samma fas så går en propp slocknar bara vart tredje ljus. Stolparna är gjorda med brottanvisning så skulle ett plan köra på dem med vinge eller ställ så skall de gå av i markningnivå och inte förstöra planet
Hej det är en icke certifierad flygplats. Det finns certifierade instrument flygplatser https://www.transportstyrelsen.se/sv/lu ... ygplatser/, certifierade icke instrument flygplatser https://www.transportstyrelsen.se/sv/lu ... ygplatser/ och icke certiferade flygplatser https://www.transportstyrelsen.se/sv/lu ... lygplatser. Det råder olika regler för dessa
Fick mina rgbtohdmi kort idag, dock hade jag gjort en miss och flyttat en via lite utan att uppdatera kopparlagren.... så kortslutning mellan 5v och GND
Surt men en borr löste problemmet och sedan lite bygglingar, dock hade jag inte insett att analogdelen hade en signal som var både input och output samtidigt med olika pullnivåer så det blir ett nytt kort.
Dock funkar det med lite mer mod att kör komposit signal nu så jag har så jag klara mig med Monroe projektet nu
Fick mina rgbtohdmi kort idag, dock hade jag gjort en miss och flyttat en via lite utan att uppdatera kopparlagren.... så kortslutning mellan 5v och GND
Surt men en borr löste problemmet och sedan lite bygglingar, dock hade jag inte insett att analogdelen hade en signal som var både input och output samtidigt med olika pullnivåer så det blir ett nytt kort.
Dock funkar det med lite mer mod att kör komposit signal nu så jag har så jag klara mig med Monroe projektet nu
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Vilket pcb-program kör du? I KiCad kör man Design Rule Checkern i PCB-delen för att hitta sådana fel.
Jo visst kör jag KiCad och visst använder jag både ERC och DRC!!!! men jag måste ha flytta på vian av misstag, eller utan att tänka på det och sedan gjort filerna.
Använder JLCPCB pluginet också för att skapa gerber o bom, lite synd att det inte varnar eller kör en refresh som DRC gör när den skapar filerna. Men det är helt klart mitt fel
Använder JLCPCB pluginet också för att skapa gerber o bom, lite synd att det inte varnar eller kör en refresh som DRC gör när den skapar filerna. Men det är helt klart mitt fel
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Surt
Har precis gjort ett kort i KiCad 8, såg att den gör en massa duttar i varje sväng om man har satt för tät grid.
Hittade i Tools, Cleanup Tracks & Vias och den städade det rätt bra, slog ihop track och tog bort alla duttar.

Har precis gjort ett kort i KiCad 8, såg att den gör en massa duttar i varje sväng om man har satt för tät grid.
Hittade i Tools, Cleanup Tracks & Vias och den städade det rätt bra, slog ihop track och tog bort alla duttar.
Nice
Det skall jag kolla på. Men vilken utveckling det har varit. Jämfört med när jag började med KiCad 4. Men man får fortfarande hålla ett vakande öga på både färdiga symboler och footprints...
Det skall jag kolla på. Men vilken utveckling det har varit. Jämfört med när jag började med KiCad 4. Men man får fortfarande hålla ett vakande öga på både färdiga symboler och footprints...
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Håller med, startade också med version 4, har någon gammal konstruktion i den versionen, rätt många i version 5, fåtal i 6:an, och många i 7:an. Har precis börjat med 8:an, den har lite vårtor som jag måste vänja mig vid.
Jag har gjort en hel del schema för RT-datorn, i version 6 och i någon version av 7:an är MC6840 (Timer) samma symbol som MC6821 (PIA).
Den senaste versionen av 7:an verkar det vara fixat.
Jag får oftast göra egna symboler för schemat då jag skapar de från tidningar, och då stämmer aldrig layouten
Jag har gjort en hel del schema för RT-datorn, i version 6 och i någon version av 7:an är MC6840 (Timer) samma symbol som MC6821 (PIA).
Den senaste versionen av 7:an verkar det vara fixat.
Jag får oftast göra egna symboler för schemat då jag skapar de från tidningar, och då stämmer aldrig layouten

Det är en sak jag saknar, eller kan vara så att jag inte hittat den.
Men skulle vilja se alla symboler man har använt, alltså både namn och var det finns.
Sen skulle det vara nice att kunna med en funktion kopiera dessa till ett lib och uppdatera dem.
Normalt jobbar jag i mitt eget bibliotek och om man sedan skall publicerad det på git eller så är det ett himla handjagande. Man vill ändå ha "orginalet" kvar i sitt eget bibliotek annars blir det massa letande nästa gågng
Men skulle vilja se alla symboler man har använt, alltså både namn och var det finns.
Sen skulle det vara nice att kunna med en funktion kopiera dessa till ett lib och uppdatera dem.
Normalt jobbar jag i mitt eget bibliotek och om man sedan skall publicerad det på git eller så är det ett himla handjagande. Man vill ändå ha "orginalet" kvar i sitt eget bibliotek annars blir det massa letande nästa gågng
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
I schemaeditorn väljer du Generate Bill of material, du får upp en ruta, skriv in ett filnamn och klicka Export. Det genererar en CSV-fil med dessa headers:
"Reference","Value","Datasheet","Footprint","Qty","DNP","Description"
In med det i LibreOffice Calc och du har listan klar
EDIT: Står visserligen inte var librariet finns, men du får namnet
"Reference","Value","Datasheet","Footprint","Qty","DNP","Description"
In med det i LibreOffice Calc och du har listan klar

EDIT: Står visserligen inte var librariet finns, men du får namnet
Tack
Insåg också att det under export går nu att exportera alla symboler till nytt lib. Men skulle bara vilja ha de som ligger i projekt sökvägarna Men bättre än inget
Insåg också att det under export går nu att exportera alla symboler till nytt lib. Men skulle bara vilja ha de som ligger i projekt sökvägarna Men bättre än inget
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
I din mapp där du har ditt projekt finns en fil som heter sym-lib-table
Denna fil innehåller alla lokala projekt-bibliotek och var dom finns.
Här är ett exempel, mitt projekt CÅ-815 (Videokortet till RT-datorn):
Variabeln ${KIPRJMOD} innehåller sökvägen till ditt projekt.
Filen i detta exempel, CÅ-815.kicad_sym, är hela mitt symbolbibliotek för CÅ-815, jag bakar alltid ihop alla sym-filer till en fil, mycket enklare att hålla reda på.
Här har jag fällt ihop alla symboler i SublimeText för att visa hur jag valt det. Det kan bli många symboler och det är rätt praktiskt att ha dom i en fil.
Denna fil innehåller alla lokala projekt-bibliotek och var dom finns.
Här är ett exempel, mitt projekt CÅ-815 (Videokortet till RT-datorn):
Kod: Markera allt
(sym_lib_table
(version 7)
(lib (name "CÅ-815")(type "KiCad")(uri "${KIPRJMOD}/CÅ-815.kicad_sym")(options "")(descr ""))
)
Filen i detta exempel, CÅ-815.kicad_sym, är hela mitt symbolbibliotek för CÅ-815, jag bakar alltid ihop alla sym-filer till en fil, mycket enklare att hålla reda på.
Här har jag fällt ihop alla symboler i SublimeText för att visa hur jag valt det. Det kan bli många symboler och det är rätt praktiskt att ha dom i en fil.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.