Per har sönder något
Re: Per har sönder något
Tack vara detta forum har jag lärt mig att fett löser fett o resten lösas med sprit eller vatten.
Så ska man rensa bort gammalt stelt fett ska man ha olja på, gärna en lättflytande. Jag använde matolja vid ett tillfälle - man ska ju ändå omsmörja så det gäller i första hand om att få bort det gamla innan det nya ska på.
Så ska man rensa bort gammalt stelt fett ska man ha olja på, gärna en lättflytande. Jag använde matolja vid ett tillfälle - man ska ju ändå omsmörja så det gäller i första hand om att få bort det gamla innan det nya ska på.
Re: Per har sönder något
Hej
Jag använder faktiskt en rostlösare. Nu kommer säkert alla slå mig på fingrarna, man måste göra ordentligt rent efter sig. Och det droppar s...n när man lägger på det.
Tror det heter Berner Rostlösare PremiumIce. Men gör rent efter den bara....
Jag använder faktiskt en rostlösare. Nu kommer säkert alla slå mig på fingrarna, man måste göra ordentligt rent efter sig. Och det droppar s...n när man lägger på det.
Tror det heter Berner Rostlösare PremiumIce. Men gör rent efter den bara....
Re: Per har sönder något
Litet snabb projekt i mellan
Har använt ett 1-wire chip DS2450 som är en ADC till 1-wire länge. Nu var de slut här hemma... Det har varit EOL ganska länge och nu vill AliExpress ha mellan 150-500kr styck...
Iom med att patent för Dallas på 1-wire har gått ut så är det väl dags att göra sitt eget
Bygget är en 1-wire till 2st 0(4)-20mA samt 2st 0-10v ingångar som sedan skickar datat över 1-wire.
Det drivs med 5v så en dc/dc till 24v som man får några rimliga värden på motstånden för 0-20mA. Lite filter och annat krafs(skydd) för mätningarna. Processorn är en atmega328 för att sen mäta och implementera 1-wire protokollet på.
Blir väl att beställa kort när man har fått sova på saken.
Har använt ett 1-wire chip DS2450 som är en ADC till 1-wire länge. Nu var de slut här hemma... Det har varit EOL ganska länge och nu vill AliExpress ha mellan 150-500kr styck...
Iom med att patent för Dallas på 1-wire har gått ut så är det väl dags att göra sitt eget
Bygget är en 1-wire till 2st 0(4)-20mA samt 2st 0-10v ingångar som sedan skickar datat över 1-wire.
Det drivs med 5v så en dc/dc till 24v som man får några rimliga värden på motstånden för 0-20mA. Lite filter och annat krafs(skydd) för mätningarna. Processorn är en atmega328 för att sen mäta och implementera 1-wire protokollet på.
Blir väl att beställa kort när man har fått sova på saken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Per har sönder något
Hej
Två stycken nätdelar till monroe datorerna är nu klara
Det var väl dags att byta mer än RiFa, Den minsta ellyten klarade test och alla 250volt klarade också test dock lossnade två ben på 250v's capparna med grönt på änden som åkte ut, resten var enligt bilderna...
Två stycken nätdelar till monroe datorerna är nu klara
Det var väl dags att byta mer än RiFa, Den minsta ellyten klarade test och alla 250volt klarade också test dock lossnade två ben på 250v's capparna med grönt på änden som åkte ut, resten var enligt bilderna...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Per har sönder något
Hej
Ett annat projekt jag har pysslat med sedan i mars är att få igång banbelysning på flygfältet igen.
Få igång kanske är lite fel ord då det gamla som var 60år var i det mesta helt slut. Belysningen kommer ursprungligen från F14, Halmstad. När den gjorde längre bytes belysning. Flygklubben tog över den och satte upp den på det dåvarande fältet. Sen byte flygklubbfält och belysning flyttades med. 2004 slog alla topplampor sönder av lite bilburen ungdom och sen fick belysning vara.
Systemmet hade en transformator vid varje stolpe med flera olika matningar för att få olika styrkor på lamporna men även för att kompensera ledningsfallet ju längre från matning man kom.
Nu hade aluminium blivit mer eller mindre bara mjöl och stolparna hade nu rostat sönder och de vattentäta lådorna som hade transformatorerna i var vattenfyllda. Så ner med 1.7km kabel i marken, tillverka nya stolpar (44st) och klämmor till glasen, Det blir mycket kopplade och för att ha säkerhet matas lamporna på olika faser om en säkring skulle gå. Ledbelysning gjorde att man kunde gå ner från 9*4mm2 till 3*1.5mm2 i två ledningar, en på varje sida. Ja den klarar kortslutningskravet, totalt är det 0,18A per fas så säkrat med 2A.
Ganska skön känsla när man slog på strömmen först gången efter några 100 timmars arbete Nu till det roliga. Det skall ju givetvis gå att styras från luften.
"Kraven" är att
1. Bärvåg i 10 sekunder tänder belysningen i 30 minuter
2. Någon form av radiotrafik skall ljuset lysa i 10 minuter till
3. Man skall inte kunna stänga av det från luften
Det ger väl två tänkbara "case"
1. Man slaktar en flygradio och letar upp squelch som då får indikera någon radio trafik och sedan tar man lågnivå audio och lägger in en opamp, filter, ev buffer och en komparator för att vet om någon pratar eller om det är bärvåg.
2. Man gör något roligt
Det blir roligt.
En raspberry får utgöra grunden sedan en SDR(software defined radio)radio och sedan ett reläkort.
I raspberry har jag använt rtl_airband som grund, det har lite roliga andra saker också som att strömma audion till en icecast server eller liknande. Lagt in en timertråd som via lite semaphorer får info från rtl_airband tråden om statusen för squelchen och amplituden, ja flygradio kör AM.
Slängde ihop ett reläkort med I2S DAC(PCM5102) för att få ut ljudet och sedan en liten 2.5W förstärkare(PAM8302) som man kan koppla på en högtalare. Nu finns det riktiga ljud människor här, så det kunde säkert göra mycket bättre men tänk att ljudet kommer vi en taskig AM kanal på 8.3kHz från en mic i ett flygplan med en högljud motor!
Ett annat projekt jag har pysslat med sedan i mars är att få igång banbelysning på flygfältet igen.
Få igång kanske är lite fel ord då det gamla som var 60år var i det mesta helt slut. Belysningen kommer ursprungligen från F14, Halmstad. När den gjorde längre bytes belysning. Flygklubben tog över den och satte upp den på det dåvarande fältet. Sen byte flygklubbfält och belysning flyttades med. 2004 slog alla topplampor sönder av lite bilburen ungdom och sen fick belysning vara.
Systemmet hade en transformator vid varje stolpe med flera olika matningar för att få olika styrkor på lamporna men även för att kompensera ledningsfallet ju längre från matning man kom.
Nu hade aluminium blivit mer eller mindre bara mjöl och stolparna hade nu rostat sönder och de vattentäta lådorna som hade transformatorerna i var vattenfyllda. Så ner med 1.7km kabel i marken, tillverka nya stolpar (44st) och klämmor till glasen, Det blir mycket kopplade och för att ha säkerhet matas lamporna på olika faser om en säkring skulle gå. Ledbelysning gjorde att man kunde gå ner från 9*4mm2 till 3*1.5mm2 i två ledningar, en på varje sida. Ja den klarar kortslutningskravet, totalt är det 0,18A per fas så säkrat med 2A.
Ganska skön känsla när man slog på strömmen först gången efter några 100 timmars arbete Nu till det roliga. Det skall ju givetvis gå att styras från luften.
"Kraven" är att
1. Bärvåg i 10 sekunder tänder belysningen i 30 minuter
2. Någon form av radiotrafik skall ljuset lysa i 10 minuter till
3. Man skall inte kunna stänga av det från luften
Det ger väl två tänkbara "case"
1. Man slaktar en flygradio och letar upp squelch som då får indikera någon radio trafik och sedan tar man lågnivå audio och lägger in en opamp, filter, ev buffer och en komparator för att vet om någon pratar eller om det är bärvåg.
2. Man gör något roligt
Det blir roligt.
En raspberry får utgöra grunden sedan en SDR(software defined radio)radio och sedan ett reläkort.
I raspberry har jag använt rtl_airband som grund, det har lite roliga andra saker också som att strömma audion till en icecast server eller liknande. Lagt in en timertråd som via lite semaphorer får info från rtl_airband tråden om statusen för squelchen och amplituden, ja flygradio kör AM.
Slängde ihop ett reläkort med I2S DAC(PCM5102) för att få ut ljudet och sedan en liten 2.5W förstärkare(PAM8302) som man kan koppla på en högtalare. Nu finns det riktiga ljud människor här, så det kunde säkert göra mycket bättre men tänk att ljudet kommer vi en taskig AM kanal på 8.3kHz från en mic i ett flygplan med en högljud motor!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34903
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Per har sönder något
Det ska sägas att den förstärkarkretsen är ruggigt bra. För någon krona får du något som kan spela skjortan av betydligt dyrare proffsprylar.och sedan en liten 2.5W förstärkare(PAM8302) som man kan koppla på en högtalare. Nu finns det riktiga ljud människor här, så det kunde säkert göra mycket bättre men tänk att ljudet kommer vi en taskig AM kanal på 8.3kHz från en mic i ett flygplan med en högljud motor!
Re: Per har sönder något
ESGF, Falkenberg, nu får vi köra manuell styrning tills PCB kommer.
Skall se om vintern ger tid till o bygga en riktig fyr också, Den gamla var helt slut, mer mjöl än aluminum kvar. Men det blir mer mekaniskkonstruktion än elektronik. Behöver hitta en bra släprings mojäng till den och en lagom utväxlad motor.
Den gamla sägs varit rätt bra och syns på 4 mils håll
Re: Per har sönder något
Haha kollade runt lite snabbt och vad JLC hade på lager. Inte mycket forskning där. Så lyckoskott dåHUGGBÄVERN skrev: ↑17 november 2024, 11:19:06Det ska sägas att den förstärkarkretsen är ruggigt bra. För någon krona får du något som kan spela skjortan av betydligt dyrare proffsprylar.och sedan en liten 2.5W förstärkare(PAM8302) som man kan koppla på en högtalare. Nu finns det riktiga ljud människor här, så det kunde säkert göra mycket bättre men tänk att ljudet kommer vi en taskig AM kanal på 8.3kHz från en mic i ett flygplan med en högljud motor!
Re: Per har sönder något
Har en fråga ni som håller på med CRT mycket. Själv blir det bara sporadiskt.
Håller på med en monitor till Monroe datorerna MM1812 aka ABC812 monitor. Den är ganska moddad(av luxor) och har kompositingång. Den vill ju självklart inte gå högspänning finns och har inte felsökt mycket ännu men bildröret ser väldigt skumt ut
Det är svårt att fånga det på bild...
Men det är precis som det har hänt något i mitten och man ser utifrån kanterna(ja förutom inbrännan, där det står Härnösands sotningsdistrikt) så blir den brunare mot mitten och sedan kritvit i mitten.
Vad kan ha hänt??
Håller på med en monitor till Monroe datorerna MM1812 aka ABC812 monitor. Den är ganska moddad(av luxor) och har kompositingång. Den vill ju självklart inte gå högspänning finns och har inte felsökt mycket ännu men bildröret ser väldigt skumt ut
Det är svårt att fånga det på bild...
Men det är precis som det har hänt något i mitten och man ser utifrån kanterna(ja förutom inbrännan, där det står Härnösands sotningsdistrikt) så blir den brunare mot mitten och sedan kritvit i mitten.
Vad kan ha hänt??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Per har sönder något
Kan bildröret vara punkterat? Det ger ofta någon form av mönster kring mitten, men sällan så "mjukt". kanske om det punkterats och läckt sakta?
Angående radion osv:
Det kanske viktigaste för att ljudet ska bli så begripligt som möjligt är bra högtalare. Vet inte vad som kan vara bra att välja specifikt här, men skulle gissa att ett bra mellanregisterelement för hifi är bra.
Det verkar vara rätt olika från person till person hur stor skillnad detta gör.
Sidospår: Hur fungerar det med regler kring vad och vem som får göra vad och hur för flygplatser? Utan att veta så hade jag gissat att det hade varit krångliga krav för allt, och att ett hembygge inte varit okej för styrningen.
Det kan kanske vara bra att ha en hängslen-och-livrem-grej i form av en separat färdigköpt timer som triggas av egenbygget?
Bonus: Vill man kanske ha så att delar av belysningen (en fas i taget) släcks med lite olika fördröjning, så att nån som landar och inte tänkt på att trigga belysningen inte drabbas av att den släcks precis vid landning.
Också: Batteribackup?
Angående radion osv:
Det kanske viktigaste för att ljudet ska bli så begripligt som möjligt är bra högtalare. Vet inte vad som kan vara bra att välja specifikt här, men skulle gissa att ett bra mellanregisterelement för hifi är bra.
Det verkar vara rätt olika från person till person hur stor skillnad detta gör.
Sidospår: Hur fungerar det med regler kring vad och vem som får göra vad och hur för flygplatser? Utan att veta så hade jag gissat att det hade varit krångliga krav för allt, och att ett hembygge inte varit okej för styrningen.
Det kan kanske vara bra att ha en hängslen-och-livrem-grej i form av en separat färdigköpt timer som triggas av egenbygget?
Bonus: Vill man kanske ha så att delar av belysningen (en fas i taget) släcks med lite olika fördröjning, så att nån som landar och inte tänkt på att trigga belysningen inte drabbas av att den släcks precis vid landning.
Också: Batteribackup?
Re: Per har sönder något
MiaM
Tack för tipset med skärmen.
Det som är reglerat angående banbelysning är ljusstyrka, färger, vinklar, placering osv, finns i transportstyrelsens författningssamling TFSF 2019:26, det gäller flygplatser som inte behöver godkännande. Så det finns två typer av flygplatser. De små som detta och de större som Landvetter, Bromma, Arlanda vilket regleras i TFSF 2019:18.
För små flygplatser finns det alltid en ansvarig som ser till att regelverket uppfylls. Det finns inga som helst krav på hur det skall byggas eller vilken teknik som skall användas. Det finns inte ens krav på hur det skall kunna tändas. I vårt fall har vi valt 10 sekunders bärvåg. Men det skall publiceras i AIP hur det styrs.
Sen har vi själv kanske gjort mer för att öka säkerheten. Det är tre faser ut så var tredje lampa sitter på samma fas så går en propp slocknar bara vart tredje ljus. Stolparna är gjorda med brottanvisning så skulle ett plan köra på dem med vinge eller ställ så skall de gå av i markningnivå och inte förstöra planet
I mångt o mycket är det pilotensansvar att ha alternativ om inte belysning skulle fungera
Saxat
25 § Flygplatsljusen får styras med utrustning för radiostyrning från ett
luftfartyg. Vid ett sådant förfarande ska ljusen hållas tända under minst
30 minuter efter senaste anrop för tändning. Ljusen får inte kunna släckas
med radiosignal från ett luftfartyg.
Tack för tipset med skärmen.
Det som är reglerat angående banbelysning är ljusstyrka, färger, vinklar, placering osv, finns i transportstyrelsens författningssamling TFSF 2019:26, det gäller flygplatser som inte behöver godkännande. Så det finns två typer av flygplatser. De små som detta och de större som Landvetter, Bromma, Arlanda vilket regleras i TFSF 2019:18.
För små flygplatser finns det alltid en ansvarig som ser till att regelverket uppfylls. Det finns inga som helst krav på hur det skall byggas eller vilken teknik som skall användas. Det finns inte ens krav på hur det skall kunna tändas. I vårt fall har vi valt 10 sekunders bärvåg. Men det skall publiceras i AIP hur det styrs.
Sen har vi själv kanske gjort mer för att öka säkerheten. Det är tre faser ut så var tredje lampa sitter på samma fas så går en propp slocknar bara vart tredje ljus. Stolparna är gjorda med brottanvisning så skulle ett plan köra på dem med vinge eller ställ så skall de gå av i markningnivå och inte förstöra planet
I mångt o mycket är det pilotensansvar att ha alternativ om inte belysning skulle fungera
Saxat
25 § Flygplatsljusen får styras med utrustning för radiostyrning från ett
luftfartyg. Vid ett sådant förfarande ska ljusen hållas tända under minst
30 minuter efter senaste anrop för tändning. Ljusen får inte kunna släckas
med radiosignal från ett luftfartyg.
Re: Per har sönder något
Intressant att det heter luftfartyg fortfarande 
vet inte var timers tillverkas, men tänker att det borde vara vissa kvalitetskrav på de som används i typ processindustri och liknande. Kanske?

vet inte var timers tillverkas, men tänker att det borde vara vissa kvalitetskrav på de som används i typ processindustri och liknande. Kanske?
Re: Per har sönder något
Det är nog väldigt få tidur / timers som nyinstalleras i processindustrier utan det ligger garanterat som en funktion i något DCS system eller PLC