Strömförsörjning för antika batteriradioapparater

Berätta om dina pågående projekt.
thomas_gbg

Re: Strömförsörjning för antika batteriradioapparater

Inlägg av thomas_gbg »

Oskar skrev: 1 november 2024, 10:41:39 Det här projektet skall användas till att spela Smoke Rings, utan tvekan :mrgreen:
Absolut minns jag, stort tack igen!

De radioapparater jag har i åtanke med det här projektet är 20-tal och rören är från tiden innan "bokstavssystemet" som senare användes i europa. A-rören för 4V glöd är senare och gjorda för nättdrift, det vill säga de kräver höga strömmar till glöden. De rör jag tänker driva är av typen RE034 och RE134 exempelvis. RE034 klarar sig med 50mA glödström vid 4V. RE134 är gjord för att driva en högtalare och därigenom behövs mer katodemission och det i sin tur kräver mer effekt på glöden, RE134 behöver 150mA glödström vid 4V.

Här är en av apparaterna jag vill kunna köra. Den har 3 rör, RE034, RE084 och RE134.
IMG_20240728_184544.jpg

Det här projektet passar bra för den här typen av 20-tals apparater, eftersom batterierna i regel var placerade utanför apparaten. För de modernare batteriradiosarna, med exempelvis D-rör för 1,4V glöd, så är en bättre lösning att seriekoppla en bunt 9V batterier för anodspänning och montera dessa inne i apparaten. För glöden kan naturligtvis en vanlig D-cell på 1,5V användas - precis som det var tänkt en gång i tiden.
Väldigt snygg antenn och nästan som ett konstverk i sig själv. En sådan står helt klart på min bucket list.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Mizzarrogh skrev: 1 november 2024, 16:26:37 Ah, nu föll poletten ner! Var länge sedan jag läste om detta... :)
Jag fick faktiskt tag på en låda där det låg ett par avstämningskondensatorer som jag sparade för detta en gång.

Vad är det för hålavstånd på antennramen och längd på tråden ungefär?

Har du byggt sändaren själv, eller, det lät riktigt skoj! Jag har själv tänkt i samma banor med en lokal sändare. :)
Jag har byggt en sändare, men tyvärr bytte jag bort den mot andra prylar. Sändarbygget finns beskrivet här:
https://www.elektronikforumet.com/forum ... C3%A4ndare

Numera använder jag i stället en sstran AMT3000 sändare, som är igång dygnet runt. De finns tyvärr inte att köpa längre. På projektlistan finns ett nytt sändarbygge med rör, kanske en precis kopia av den i min tidigare tråd, den blev kanonbra. Lät mkt fint och såg helt rätt ut.

Ramantennen är lindad med riktigt "litz" tråd, vilket nog i och för sig är överkurs, men det ser väldigt fint ut. Hålavstånd är omkring 1,5cm och det är 16 varv. Kan det vara kanske 30m tråd?
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Mickecarlsson skrev: 1 november 2024, 16:32:46 Hur mycket ”sprätter” nätdelen?
Jag tror du får bygga in den i en skärmad låda då jag misstänker den skickar ut en hel del störningar.
Eftersom jag bygger kring 3st DC/DC omvandlare kommer det säkerligen störa en del. Det framgick inte så bra på min första bild, men den tänkta lådan är bra skärmad. Jag siktar på att det skall bli bra nog, men helt RF tyst kommer den nog inte bli. Det sitter ett common mode filter på batteriingången bland annat. Alla spänningar ut är ju också linjärreglerade.
20241101_171805.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Perfekt att antennen också kan läggas omkull och användas som torkvinda för dockskåpskläder :D
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Haha! Javisst, ett nytt användningsområde jag inte hade tänkt på :mrgreen:
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Nu är korten beställda. Nu följer den sedvanliga spända förväntan som hör ihop med en PCB beställning, först kolla till de olika tillverkningsstegen på jlcPCB, sedan följa korten i frakten :mrgreen:
Frakten brukar löpa smärtfritt fram till att korten kommer till Sverige. Sedan inser fraktbolagen att shit: den här jeppen bor utanför vischan, vi måste skicka paketet med "grisbilen", eller nån liknande lösning. Det i sin tur tar lika lång tid som att skicka paketet över hela världen fram till Sverige. Det brukar komma fram till slut dock....

Jag har en beställning på Mouser som också behöver skickas in, men får se om jag tar det nästa månad. Inte bestämt mig än.
PCB_produktion.png
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Nu är även Mouser beställningen ivägskickad. Då borde jag kunna blir klar med detta före Jul.

Så här ser ett blockschema över designen ut:
blockschema.png
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

I väntan på komponenter och kort pysslade jag lite med frontpanelen. Längst bak, över batteriet, skall polskruvar / bananhylsor sitta.
20241116_131327.jpg
Skrev ut kortet på papper för att se om allt ryms och det tror jag nog det skall göra. Batteriet får också plats, det är på 9Ah och är som tidigare nämnts, 3st litium i serie.
20241116_131403.jpg
Det blir bra det här :)
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Jag behåller nog min fysiska "frontpanelkladd" som jag redan påbörjat tills jag ser att allt passar, men så här är utkastet på proffstillverkad panel från schaeffer. Jag använder deras "front panel designer". Läs mer här:
Schaeffer AG front panel
frontpanel.png
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur svårt är det att gravera själv?

Praktiska studier visar att det är förvånansvärt lätt att borra hål, och i förekommande fall fila till dem till rektanglar, i paneler av aluminium. Har dock ingen erfarenhet av att gravera text på aluminium.

Dessutom var det åtminstone förr så att bokhandlar och liknande aldrig hade gnuggisar med vit text i rimligt liten storlek i lager, bara skitstora så att allt ser väldigt töntigt hemgjort ut, och därför var det bättre att inte märka paneler alls :doubt:
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Jag skrev lite runt själva kärnan i det hela: allt är så klart möjligt hemma (nästan), men tiden finns inte. Då lägger jag hellre tiden på att få det hela färdigt än att gräva ner mig i en sån detalj som graveringen.
Det är lite som PCB:et. Skulle aldrig falla mig in idag att börja söla med att etsa ett kort. Resultatet från jlcPCB mfl är överlägset och priset ändå OK.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Alternativet är ju som sagt gnuggisar; det bör gå rätt fort.

Det är annars rätt trevlig terapi att borra panaler. Känslan av att det blev bra sitter i i många många år :)
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Det här skulle vara en glad post. Fått kort. Fått komponenter, satt mig att löda och börjat testa.
Och så:
fel.png
:evil:

Nu måste jag försöka få loss DC/DC:n, för de felaktiga tracen är ju så klart under den och den är redan monterad, måste kapa trace. Fattar inte hur jag kunde missa det där, för jag körde DRC på kortet.
Många pinnar och rejält jordplan på flera pinnar .. det här blir inte kul.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Alltid lika retligt när man missar saker. Alla helst när du har kostat på "riktiga kort".
Du är inte ensam att göra "buggar" i layouter, ibland småsaker. Varför såg jag inte detta?!?
Kämpa på med bygget! :)
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Tack, jag kämpar på!

Igår var jag inte på bra humör. Historien är inte slut. Det hela tog en smått komisk vändning idag. Jag samlade ihop 4st lödstationer och pennor och rekryterade en kollega. Med gemensamma krafter och mycket värme fick vi till sist loss DC/DC:n. Då konstaterade jag snabbt att .. där var fanimej inget felaktigt trace! Går då tillbaka till databurken och ser att jag har två versioner av CAD filerna till kortet. Den rätta - som också var det jag beställt, som låg på min externa disk och så en version lokalt på datorn, som hade det feldragna tracet.

Proceduren att ta loss DC/DC modulen var inte snällt mot laminatet. Vior och pads rök på bottenlagret där vi värmde. Jag beslutade snabbt att löda upp allt på nytt på ett nytt laminat. Jag kollar och dubelkollar att allt är rätt kring den DC/DC som strulat och så löder jag dit enbart den och spänningssätter. Ingenting. Men vafan ... hmm. Då, till sist inser jag att skruvhålen i kortets hörn är ju inte jordade. Där jag hållit ena multimeterproben hela tiden. När jag mäter på en jordvia så har jag 120V från DC/DC modulen. Så, jag hade nog aldrig behövt genomgå denna resa, för om jag inte hade mätt på fel sätt, samt om jag inte kollat på fel version av CAD underlagen - då hade allt funkat när jag monterade ihop första exemplaret av kortet.

Jag känner mig nu om möjligt ändå klantigare. :rofl

Men.
Kortet fungerar så här långt. Jag har 90V och jag har 60V. Nu är det kvar att montera komponenter för 4V och -9V. LED4, en orange, tänds när spänningen på B1+ är över 46V. Det ordnas med en zenerdiod och en FET. Bra för felsökning och här finns också anslutning för en extern LED, som kommer bli indikering på lådan. Om något kortsluter så slocknar LED:en.
20241126_204149.jpg
Upptäckte nu att linjärregulatorerna för 60V och 90V inte är sådär jättebra. Jag får bara ut 5mA innan spänningen säckar ihop. Målet var en bit över 10mA på 90V. På 60V är det OK med under 10mA, så där kan jag nog helt enkelt plocka bort transistorn. Min lösning med en hjälptransistor verkar inte fungera. Jag borde ha studerat det här närmare, men hade använt en sån här lösning på ett patchning på jobbet där LR8 behövde hjälp med ström och då fungerade det fint, det var i och för sig med andra spänningar inblandade - vilket nog påverkar.
hv-reg.png
Det med regulatorerna var surt, jag hoppas det går att patcha till det.
Skriv svar