Powerbank för bilbatterier.

Berätta om dina pågående projekt.
Hondo

Powerbank för bilbatterier.

Inlägg av Hondo »

Hej,

Scenariot ser ut som följer:

Jag har en lokal mitt ute i ingenstans djupt inne i de Värmländska skogarna. Här förvarar jag allehanda junk som min käre far ackumulerat under en hel livstid. Denna lokal har ingen egen ström, och fram tills dess att vi får upp solceller på taket leker jag med tanken på att göra en powerbank modell gigantisk monterat på en släpvagn för att kunna ladda batterierna i bland annat en dieseltruck(24V) ett par lastbilar, nån traktor osv.

Kärran, batterierna, en lite fetare DC/DC-converter har jag klart för mig hur jag skulle kunna lösa, men det jag inte vet hur jag ska lösa är själva laddlogiken mellan DC/DC-convertern och blybatterierna. Jag har en förkärlek för Victrons grejer, och vill gärna ha färdiga moduler, men jag vet som sagt inte hur jag ska söka för att hitta ”logikdelen” man hittar i t.ex. en CTEK-laddare. Depån där denna ”laddvagn” kan laddas/stationeras när man inte använder den vid lokalen är endast 6-7km bort.

Har ni några idéer? Eller ska jag släppa idén med DC-DC-convertern och hellre sikta på en inverter som källa så att jag får 230VAC att jobba med? Har en hel del erfarenhet med Victron Multiplus och den har ju fördelen att den kan ladda batteribanken när kärran står vid depån. Är det nån här som har gjort nåt liknande tidigare? :)

Det är väg fram till lokalen och storleksaspekten på denna laddlösning är lite fritt, dvs det kan väga allt från säg 50kg till 2-3t. Kanske skulle gjort en stor och en liten lösning? Ös på med idéer och förslag. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Powerbank för bilbatterier.

Inlägg av AndLi »

Vill man verkligen gå på bly batteri? Blir det fortfarande billigare än litium baserade lösningar?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En diod i serie med en glödlampa till varje batteri är enkelt.
Det är ju bra om DC/DC-omvandlaren ger lagom hög spänning så minskar förlusten.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

230 Volts bensingenerator och en batteriladdare? Måste bli bra mycket billigare och enklare än ett bautabatteri. T.ex. Biltema 3 kW 3400 kr i bakluckan på bilen.
Hondo

Inlägg av Hondo »

Var kanske lite otydlig i min beskrivning av scenariot. Men den var skriven efter bästa pedagogiska förmåga.

Med risk för att verka spydig.. men det är inte min avsikt. Blir bara lite uppgiven över en del kommentarer där man väljer att ifrågasätta varför istället för att komma med konkreta förslag på det som efterfrågas.

Jag försöker igen, den här gången med lite mer detaljerad beskrivning av mitt tankegods;

Tänk Powerbank, dvs en energikälla för elektriska förbrukare.
Begreppet ’powerbank’ är här förstorad, säg 100ggr, placerad på ett bärande chassi(släpvagn, lastbilsflak etc.) för att kunna förflyttas mellan platsen där den laddas och platsen där den ska användas(som saknar egen ström). Förbrukarna är istället för en laptop, mobiltelefon eller liknande ordinära blysyrabatterier som sitter som startbatteri i respektive fordon. Syftet med min fråga var för att ta reda på om det fanns färdiga komponenter/moduler för det sista steget mellan strömkälla(PB) och förbrukare(startbatteri) som gör det en konventionell, lite intelligentare, laddare gör.

Jag vill alltså veta om det finns en modul som kan utifrån en given systemspänning, säg 4 eller 8 LFP-celler i serie, körda genom en DC/DC-converter, hantera det som man hade kallat för bulk, absorb och float på laddspråk. Kanske nån form av BMS för blysyra-kemi är lösningen? :)

@4kTRB - Tack för det enda relevanta svaret, men det känns lite för rudimentärt i sammanhanget. :) Men har du fler idéer är det bara att säga till.

Ha en fin kväll allihop!
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

du sa Victron, har du kollat Orion serien TR /XS :)
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Jag tyckte nog att rådet att skaffa en mobilt bensindrivet elverk är relevant och kostnadseffektivt.
Installation av solceller är naturligtvis den slutgiltiga lösningen men då den görs någon gång
i framtiden skall man ha fria händer att välja lagring och konvertering till lämplig spänning. Den
utrustning man skaffat till "släpvagnen" kanske inte alls är användbar till detta.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Batteriladdare som drivs av DC 12V eller högre finns det gott i RC-sammanhang.
Att ladda startbatterier låter inte som det går åt en släpkärra full av blybatterier.
Det finns många LiIon power stations som antagligen räcker ovh även har 230V ut.
Men man startar i alla fall med att ha en uppfattning om hur mycket energi man behöver.
Både för dimensioring av batterilösning och framtida solceller. Det är väldigt mörkt på vintern.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Anledningen till mitt svar var att jag har till skillnad mot dig verkligen bott offline i 10 år och vet vad jag talar om. Och ja, du låter väldigt spydig i förhållande till vilken liten erfarenhet du har om problemet och dess lösning.

När du skriver
jag inte vet hur jag ska lösa är själva laddlogiken mellan DC/DC-convertern och blybatterierna.
Så förutsatte jag med flera att du avsåg att använda blyaccar på kärran. Om avsikten var att använda litiumjonbatterier så räcker det med en Domuskasse att bära dem i. Eller i skuffen på bilen om du vill ha rejält med kraft.

Men att lasta en släpkärra full med blyaccar för att ersätta en liten generator är i mina ögon rent dumt. Blyaccar kräver 100 procent skötsel för att inte bli förstörda de väger mycket, kostar mycket och kräver speciella tillbehör för att fungera som laddare, de kan inte laddas ur till mer än ca. 50% och måste sedan laddas upp omgående. Om man laddar ur dem för mycket eller de står dåligt laddade en tid så får de en mycket kort livslängd.

En bensingenerator kräver bara ett oljebyte då och då, min generatorn köpte jag på Biltema för ca 1000 kr. Den går än idag efter 10 år, då har du hunnit byta svindyra blybatterier minst 3 ggr. Man kan ha reservbensin på plats och riskerar aldrig att bli utan ström. Tar batterier slut när du behöver dem, ja då får du åka hem.

Hur jag bodde, jo i en 42 fots stålbåt parkerad i en liten vik ensam och långt från bebyggelse. Jag började med en liten bensingenerator som fick ladda ett 220Ah batteri. Längre fram utökades detta med en liten vindgenerator på 800W och 4 st 180 W solceller. Det räckte till mitt kylskåp och en liten frys. Skulle det knipa någon gång under vintern så kunde jag ladda mitt 220 Ah batteri så kylskåpet inte slutade kyla. Kylen användes inte på vintern. Internet nådde jag via mobilen med hotspot wifi till laptopen. Värmen klarades med en braskamin och en dieselvärmare.

Under de sista åren i båten slängde jag ut mitt tredje 12V 220Ah blybatteri och installerade en packe litiumjonbatterier på 24V ca. 50 Ah, som jag byggde själv av laptopbatterier, bytte ut invertern till 24V. De kunde laddas ur lika mycket energi som blyaccen utan att bli förstörda. Regulatorerna till solcellerna var redan på 12/24V så de fungerade utan åtgärd. Vindgeneratorn på 12V pensionerades. Så mitt råd om du vill vara beroende av batterier. Välj litiumjonbatterier.

Om du skall använda litiumjonbatterier så räkna noga på hur mycket energi du maximalt måste ha tillgängligt och fördubbla den mängden. Du kan ju inte tanka batterierna på plats (utan solceller) som du kan med en generator, om något oförutsett skulle inträffa.

Litiumjonbatterierna är så lätta i förhållande till energiinnehåll så att du med säkerhet kan ta dem i skuffen på en bil. Bäst är att välja 24 Volt spänning, det finns billiga driftssäkra invertrar för 24V litiumjonbatterier. Sedan kan du använda en vanlig standard batteriladdare på 12V. Du har då en anläggning som är direkt anpassningsbar till solceller i framtiden.
Hondo

Inlägg av Hondo »

nifelheim skrev: 31 oktober 2024, 00:34:34 du sa Victron, har du kollat Orion serien TR /XS :)
Nej, men det ska jag kolla upp. 👍 Tack för tipset. :)
Hondo

Inlägg av Hondo »

hawkan skrev: 31 oktober 2024, 08:17:26 Batteriladdare som drivs av DC 12V eller högre finns det gott i RC-sammanhang.
Att ladda startbatterier låter inte som det går åt en släpkärra full av blybatterier.
Det finns många LiIon power stations som antagligen räcker ovh även har 230V ut.
Men man startar i alla fall med att ha en uppfattning om hur mycket energi man behöver.
Både för dimensioring av batterilösning och framtida solceller. Det är väldigt mörkt på vintern.

Tack för tipset med RC-laddare! Så långt hade jag inte tänkt faktiskt. Men helt klart värt att kolla upp. :)

Har inte tänkt använda blybatterier i kärran, det blir LFP-celler. Ca 600Ah och ett 48V-system för att hålla snittarean på kablarna nere.
Hondo

Inlägg av Hondo »

SeniorLemuren skrev: 31 oktober 2024, 10:51:06 Anledningen till mitt svar var att jag har till skillnad mot dig verkligen bott offline i 10 år och vet vad jag talar om. Och ja, du låter väldigt spydig i förhållande till vilken liten erfarenhet du har om problemet och dess lösning.

När du skriver
jag inte vet hur jag ska lösa är själva laddlogiken mellan DC/DC-convertern och blybatterierna.
Så förutsatte jag med flera att du avsåg att använda blyaccar på kärran. Om avsikten var att använda litiumjonbatterier så räcker det med en Domuskasse att bära dem i. Eller i skuffen på bilen om du vill ha rejält med kraft.

Men att lasta en släpkärra full med blyaccar för att ersätta en liten generator är i mina ögon rent dumt. Blyaccar kräver 100 procent skötsel för att inte bli förstörda de väger mycket, kostar mycket och kräver speciella tillbehör för att fungera som laddare, de kan inte laddas ur till mer än ca. 50% och måste sedan laddas upp omgående. Om man laddar ur dem för mycket eller de står dåligt laddade en tid så får de en mycket kort livslängd.

En bensingenerator kräver bara ett oljebyte då och då, min generatorn köpte jag på Biltema för ca 1000 kr. Den går än idag efter 10 år, då har du hunnit byta svindyra blybatterier minst 3 ggr. Man kan ha reservbensin på plats och riskerar aldrig att bli utan ström. Tar batterier slut när du behöver dem, ja då får du åka hem.

Hur jag bodde, jo i en 42 fots stålbåt parkerad i en liten vik ensam och långt från bebyggelse. Jag började med en liten bensingenerator som fick ladda ett 220Ah batteri. Längre fram utökades detta med en liten vindgenerator på 800W och 4 st 180 W solceller. Det räckte till mitt kylskåp och en liten frys. Skulle det knipa någon gång under vintern så kunde jag ladda mitt 220 Ah batteri så kylskåpet inte slutade kyla. Kylen användes inte på vintern. Internet nådde jag via mobilen med hotspot wifi till laptopen. Värmen klarades med en braskamin och en dieselvärmare.

Under de sista åren i båten slängde jag ut mitt tredje 12V 220Ah blybatteri och installerade en packe litiumjonbatterier på 24V ca. 50 Ah, som jag byggde själv av laptopbatterier, bytte ut invertern till 24V. De kunde laddas ur lika mycket energi som blyaccen utan att bli förstörda. Regulatorerna till solcellerna var redan på 12/24V så de fungerade utan åtgärd. Vindgeneratorn på 12V pensionerades. Så mitt råd om du vill vara beroende av batterier. Välj litiumjonbatterier.

Om du skall använda litiumjonbatterier så räkna noga på hur mycket energi du maximalt måste ha tillgängligt och fördubbla den mängden. Du kan ju inte tanka batterierna på plats (utan solceller) som du kan med en generator, om något oförutsett skulle inträffa.

Litiumjonbatterierna är så lätta i förhållande till energiinnehåll så att du med säkerhet kan ta dem i skuffen på en bil. Bäst är att välja 24 Volt spänning, det finns billiga driftssäkra invertrar för 24V litiumjonbatterier. Sedan kan du använda en vanlig standard batteriladdare på 12V. Du har då en anläggning som är direkt anpassningsbar till solceller i framtiden.

Se där ja, lite matnyttiga råd angående dimensionering av batteribanken, det tackar vi för! 👍 Jag tar gärna i från tårna när det gäller dimensionering, men ditt råd om att man dubblar kapaciteten i förhållande till antaget uttag låter som en bra grundprincip. :)

Tvivlar inte en sekund på att du har mer erfarenhet än mig när det gäller applikationer off grid, men det är ju faktiskt inte det jag efterfrågar i första inlägget. Jag efterlyste tips på en lösning på ”sista steget” i kedjan, dvs laddlogiken mellan en batteribank och truckens startbatterier.

För ordningens skull så nämner jag det igen; jag ska använda en stor batteribank bestående av LFP-celler, alltså LifePo4-celler på släpvagnen.
Hondo

Inlägg av Hondo »

petertub skrev: 31 oktober 2024, 06:36:59 Jag tyckte nog att rådet att skaffa en mobilt bensindrivet elverk är relevant och kostnadseffektivt.
Installation av solceller är naturligtvis den slutgiltiga lösningen men då den görs någon gång
i framtiden skall man ha fria händer att välja lagring och konvertering till lämplig spänning. Den
utrustning man skaffat till "släpvagnen" kanske inte alls är användbar till detta.
Det håller jag med om, om jag hade frågat om det rådet. Men frågan berör en specifik del av ett helt system. Jag var medvetet vag i min beskrivning av de övriga delarna i systemet och skrev att jag hade koll på hur jag skulle lösa övriga komponenter med en förhoppning om att råden skulle koncentrera sig om laddlogiken, men så blev nu inte utfallet.

Om du ber om råd om du ska gå med slips eller fluga till en fest hjälper inte ett svar som säger att du ta på dig damasker och monokel, eller hur? Ja, det är en analogi av värsta sort, men jag drar det lite till sin spets.

Ha en fin dag!
Hondo

Inlägg av Hondo »

Jag tackar för allt engagemang och era inlägg, nyttiga och de mindre relevanta. :)

Lösningen blir som följer:

Täckt släpvagn(750kg)

6-700Ah Lifepo4-batterier med en systemspänning på 48V. Med relevant BMS och batterivärmning.

Avsäkring DC

Victron BMV712 med shunt för batteriövervakning.

Victron Multiplus 48V på 5000VA med inbyggd GX-control, eventuellt med inbyggd MPPT också. Bägge varianterna finns.

DC/DC-converter med tillkopplad laddlogik(det vi diskuterat här i tråden) kopplad parallellt med Multiplusen. Ska kolla upp de tips jag fått här.

Avsäkring AC

Schuko-uttag

Jag lämnar plats för ett litet Honda-elverk eller liknande som backup.

Tack återigen för all feedback, och framförallt konkreta förslag. ☺️👍

Ha en fantastisk dag!
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Jodå. Jag vet att man kan skjuta mygg med elefantbössa om man vill. Så lycka till. Sedan kan jag ge dig ett råd på vägen. Om, man ställer en fråga på ett forum som detta så får man vara beredd på att få svar som kanske inte är direkt efterfrågade, utan svar som ger alternativa förslag på andra lösningar som är relevanta för hela projektet. Det får man bara ta, utan att bli sarkastisk.

Det har visat sig många gånger att någon bett om en råd på en lösning och fått förslag på en helt annorlunda totallösning som är fördelaktigare och valt att undersöka detta närmare. Men det är klart att har man bestämt sig för en viss lösning så kan det vara svårt för vissa att tänka om, det är lätt att det blir prestige.

Så som sagt var, lycka till med kärran.
Skriv svar