Anledningen till mitt svar var att jag har till skillnad mot dig verkligen bott offline i 10 år och vet vad jag talar om. Och ja, du låter väldigt spydig i förhållande till vilken liten erfarenhet du har om problemet och dess lösning.
När du skriver
jag inte vet hur jag ska lösa är själva laddlogiken mellan DC/DC-convertern och blybatterierna.
Så förutsatte jag med flera att du avsåg att använda blyaccar på kärran. Om avsikten var att använda litiumjonbatterier så räcker det med en Domuskasse att bära dem i. Eller i skuffen på bilen om du vill ha rejält med kraft.
Men att lasta en släpkärra full med blyaccar för att ersätta en liten generator är i mina ögon rent dumt. Blyaccar kräver 100 procent skötsel för att inte bli förstörda de väger mycket, kostar mycket och kräver speciella tillbehör för att fungera som laddare, de kan inte laddas ur till mer än ca. 50% och måste sedan laddas upp omgående. Om man laddar ur dem för mycket eller de står dåligt laddade en tid så får de en mycket kort livslängd.
En bensingenerator kräver bara ett oljebyte då och då, min generatorn köpte jag på Biltema för ca 1000 kr. Den går än idag efter 10 år, då har du hunnit byta svindyra blybatterier minst 3 ggr. Man kan ha reservbensin på plats och riskerar aldrig att bli utan ström. Tar batterier slut när du behöver dem, ja då får du åka hem.
Hur jag bodde, jo i en 42 fots stålbåt parkerad i en liten vik ensam och långt från bebyggelse. Jag började med en liten bensingenerator som fick ladda ett 220Ah batteri. Längre fram utökades detta med en liten vindgenerator på 800W och 4 st 180 W solceller. Det räckte till mitt kylskåp och en liten frys. Skulle det knipa någon gång under vintern så kunde jag ladda mitt 220 Ah batteri så kylskåpet inte slutade kyla. Kylen användes inte på vintern. Internet nådde jag via mobilen med hotspot wifi till laptopen. Värmen klarades med en braskamin och en dieselvärmare.
Under de sista åren i båten slängde jag ut mitt tredje 12V 220Ah blybatteri och installerade en packe litiumjonbatterier på 24V ca. 50 Ah, som jag byggde själv av laptopbatterier, bytte ut invertern till 24V. De kunde laddas ur lika mycket energi som blyaccen utan att bli förstörda. Regulatorerna till solcellerna var redan på 12/24V så de fungerade utan åtgärd. Vindgeneratorn på 12V pensionerades. Så mitt råd om du vill vara beroende av batterier. Välj litiumjonbatterier.
Om du skall använda litiumjonbatterier så räkna noga på hur mycket energi du maximalt måste ha tillgängligt och fördubbla den mängden. Du kan ju inte tanka batterierna på plats (utan solceller) som du kan med en generator, om något oförutsett skulle inträffa.
Litiumjonbatterierna är så lätta i förhållande till energiinnehåll så att du med säkerhet kan ta dem i skuffen på en bil. Bäst är att välja 24 Volt spänning, det finns billiga driftssäkra invertrar för 24V litiumjonbatterier. Sedan kan du använda en vanlig standard batteriladdare på 12V. Du har då en anläggning som är direkt anpassningsbar till solceller i framtiden.