VFD diskussionstråd...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35157
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av säter »

Jag har även en japansk omriktare med återmatning.
Den har inte kontaktorer för reversering.

Det är ett fel på den, den skjuter säkringarna vid bromsning, men inte vid ökning av varvtalet.
Man kan ju fundera vad som är felet. :humm:

Jag tror att jag ska ha ett schema postat här någonstans.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35157
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av säter »

HN50a SANYO WIREING DRAWING.pdf
viewtopic.php?t=44195
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35157
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av säter »

Nu har läst om den gamla tråden.
Det var faktiskt en kul tråd att läsa.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12662
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av MiaM »

säter skrev: 23 oktober 2024, 17:36:01 Jag har även en japansk omriktare med återmatning.
Den har inte kontaktorer för reversering.

Det är ett fel på den, den skjuter säkringarna vid bromsning, men inte vid ökning av varvtalet.
Man kan ju fundera vad som är felet. :humm:

Jag tror att jag ska ha ett schema postat här någonstans.
I princip skulle det väl kunna vara något fel på en thyristor så att den leder när den inte ska. Jag är lite för trött för att tänka färdigt denna tankeprocess, men nog borde det väl kunna vara så att en felaktigt leder på ett sätt som gör att säkring endast går vid återmatning?

P.S. om du provkör med klart klenare motor och glödlampor i serie med nätspänning så borde du kunna mäta på den medan felet uppstår, kanske?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35157
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av säter »

pi314 skrev: 23 oktober 2024, 14:06:19 - 3 tyristorer från varje fas med plus till motorn för en rotationsriktning.
- 3 tyristorer från varje fas med minus till motorn för motsatt rotationsriktning.
Är den utrustad med fältförsvagning borde det väl vara 3 tyristorer till fältlindningen också?
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12662
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av MiaM »

Eller sex thyristorer för att också kunna byta riktning.

Sidospår: Men för inbromsning behöver det väl vara triac:ar, eller dubbel uppsättning thyristorer?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35157
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av säter »

Det beror ju på om man byter riktning med fältlindningen eller rotorlindningen.
Jag vet inte vad som är vanligast?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35157
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av säter »

Om du tittar på schemat jag postade, ser du att det är 12 tyristorer till rotorn och 2 tyristorer till fältet.
Skriv svar