Förstärkarproblem, överstyrning ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Förstärkarproblem, överstyrning ?

Inlägg av Glenn »

Bakgrund:

När jag var typ i yngre tonåren så var det viktigaste i livet att ha en bra stereo, jag önskade mej år efter år utan att få nåt,
men så en jul, tror jag var 14 så fick jag och syrran otroligt nog varsin lapp där det stod att vi fick köpa en stereo för nåt visst antal tusenlappar,
men då skulle vi inte få nåt dyrt nästa år blabla..

Syrran köpte nån kompaktstereo på rea, jag valde tilsllut att lägga till mina sparpengar och köpa ett skyltexemplar av en yamaha-stereo hos nån hifihandlare, det var
en reciver, en CD-spelare (första i familjen..), ett kasettdäck och en vinylspelare och små (8" basar) högtalare.

Jag var OTROLIGT nöjd över detta, och denna stereo spelade en stor roll i mitt liv just då.

Iaf, den tjänade väl, men sen pajade CD-spelaren och ersattes med en NAD, sen började recivern dumma sej.. ratten till ingångsväljaren pajade.. jag lagade genom att fila till en mässingshylsa som passade och sen epoxylim.. lampan (ja, inte LED) till dsiplayen pajade, jag lyckades ersätta den.. volympoten började spraka, minns inte om jag rengjorde eller bytte den.. men sen pajade ingångsväljaren, först glappade den lite så man fick vara bestämd när man valde ingång, sen glappade den mer och mer, jag kollade faktiskt med en tvreparatör om den gick att köpa som reservdel och han bara skrattade och sa att dom där pajade alltid först och den var utgpången som reservdel sen länge.
..Då köpte jag en pioneer-reciveristället och packade ner yamahan.

När jag flyttade till huset för 7 år sen packade jag upp den igen och kopplade in till datorn, genom att koppla datorn på CD-ingången och trycka in 80-talets magiska knapp "CD-Direct" så kunde jag ju använda den, och effektivt koppla förbi den (nu helt döda) ingångsväljaren, att även balans och tonkontroller kopplades förbi spelade mindre roll.

MEN..

Nu har den börjat dumma sej på ett väldigt märkligt sätt.

Lyssnar jag på exempelvis musik fungerar det bra.

Men spelar jag youtubevideos med "blandat" ljud, alltså typ tal där det är ljud av olika volym (typ inget ljud ett tag, sen säger nån nåt osv), typexempelet är blondihacks-videos som jag försöker kolla nu, ja då ballar höger kanal ur mest hela tiden.

Plötsligt så ökar volymen i höger till typ det dubbla och den klipper kraftigt, precis som att ingångsnivån var alldeles för hög. ..När det väl börjat håller det på ett tatg men kan sluta tvärt, om man däremot drar upp volymen kraftigt i nån sekund så försvinner problemet direkt och man kan sen sänka igen.

Nån som har nån ide vad detta märkliga problem kan bestå av ? ..jag har okulärbesiktigat och såg inga kondingar som såg svullna ut, men den är ju trots allt typ 30 år gammal så..
men vad skulle kunna få den att överstyra på det sättet ?

byter jag plats på kablarna på ingången så stannar felet på höger..

Egentligen borde jag väl kasta den åt h-vete och ställa dit en annan, men jag har emotionella band med just denna reciver (se ovan) så jag skulle verkligen vilja fixa den.

..Om någon råkar ha en fabriksny ingångsväljarswitch till den är jag också spekulant f.ö ;)

Modellnumret är RX-350, jag har ett svagt minne av att jag en gång laddat hem ett schema till den men vete fanken var det är.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Förstärkarproblem, överstyrning ?

Inlägg av Glenn »

Fanns på electrotanya..

https://elektrotanya.com/yamaha_rx-350_ ... nload.html

edit: av USEL kvalitet..
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Kolla lödningar mellan volympot och kretskort. Alternativt balans...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Balans är det ju inte då den är förbikopplad med CD-direkt.

Men kan det verkligen vara volympoten när den inte överstyr på samma sätt på full volym ens ?

Idag lyckades jag få problemet även när jag lyssnade på musik dock, men mycket mindre.

Googlade på problemet men hittade inget, däremot hittade jag folk som tyckte det var en mycket bra "entry level" maskin för sin tid, och att den var mycket bättre än mycket som kom årtiondena senare.

För mej var dte ju ett stort lyft oavsett, innan jag hade denna körde jag med nån gammal luxor från 1700 frösihjäl :)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Nej, om den blir överstyrd är det andra ställen du ska leta på...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Uppdatering:

Nu har jag den inkopplad och påslagen mest hela tiden och kan konstatera att..

Om inget ljud alstras från datorn är den normalt helt tyst, men plötsligt hör man ett brus från höger kanal, precis som att man skulle ha full volym utan nåt på ingången.

Om man då splear nåt ljud från datorn så får man det överstyrda beteendet.

Om man medans man spelar ljudet höjer volymen (på recivern med dess volymkontroll) så försvinner beteendet.

Om man bara spelar ljudet utan att höja så kan man spela iaf flera minuter med kraftig dist/överstyrning

Spelar man inget alls från datorn hörs bruset hur länge som helst, iaf timmar.

Oavsett om man höjer volymen eller ej så försvinner inte bruset ifall det inte är nåt ljud på ingången.

Precis som förut, om det är konstant ljud ut från datorn, typ musik, ja då är det inga problem.. men när man tittar på youtubevideos där nån pratar skiter det sej hela tiden.

Blir så irriterad på detta, om jag bara visste var jag ska leta fel ? ..funderar på att gå ut i garaget och frösöka hitta en annan stärkare, men jag vill gärna att denna ska fungera.
Jimjou

Inlägg av Jimjou »

Jag har en gammal Yamaha ca1010 förstärkare från 70-talet. Jag känner igen symptomen.

Innan jag tog mig en titt på den var vänster kanal alltid något lägre. Ibland försvann den helt och om jag då vred
upp volymen, antingen på datorn eller med förstärkarens volymknapp började den höras igen.
Då kunde jag sänka igen och effekten satt kvar ett tag beroende på volymen.
Ibland sprakade det något i vänster kanal, precis som om den vore överstyrd.

Jag tog isär ingångsväljaren och lät delarna ligga i antioxidsprej i några timmar.
Flera reläer, bla utgångsrelät togs isär. "Slipade" kontaktytorna med papper indränkt i antioxidmedel.

Efter detta blev den mycket bättre, men nu efter några år märker jag att det börjar återkomma dock.
Jag tog ej isär alla switchar, det ska jag göra nästa gång.
larioso

Inlägg av larioso »

Glenn skrev:Uppdatering:

Nu har jag den inkopplad och påslagen mest hela tiden och kan konstatera att..

Om inget ljud alstras från datorn är den normalt helt tyst, men plötsligt hör man ett brus från höger kanal, precis som att man skulle ha full volym utan nåt på ingången.
Kylspray till hands när det uppträder är mycket effektivt.

Jag hade ett liknande fenomen från en gammal vinylspelare(80-talet), som plötsligt började bete sig på ena kanalen.
Provade allt möjligt med antioxidation hela vägen från pickupen till förstärkaren, kunde ibland hjälpa en stund.
I slutändan bytte jag rca kontakten från vinylspelaren(hane), som hade nitad del, som verkade ha oxiderats på något sätt. Efter det bytet så har det aldrig uppträtt.

Tänkte kanske hon-sidan i receivern också kan ha liknande problem. Så antioxid testas därifrån men annars med kylpsray också vidare in på kortet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

När förstärkningen ökar så kan det vara fel i motkopplingen. Kan också vara volympotens anslutning till jord. Eller något helt oväntat. Den där skall Du inte kaste, hela slutsteget är IC-fritt == reparerbart. Sådana fina saker görs inte längre. Fram med scopet och felsök.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Känns inte som det är volymkontrollen, speciellt eftersom det bara är när man maxar ljudet som det "fixar sej", att röra den lite fram och tillbaka på lägre volym hjälper inte.

Motkoppling, jag är inte så bra på förstärkarteori, men det är nån slags feedback antar jag ?

Kanske ska leta rätt på nåt annat och ställa dit tillfälligt iaf så jag kan riva den totalt på arbetsbänken.

Då kan jag ju testa att kylspraya med.

Skulle väldigt gärna byta ingångsväljaren med, men det verkar omöjligt, och dessutom är den halvjobbig att byta.. svårt att få dit nåt annat med med så många anslutningar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu är det roiktigt illa, nu händer det ävenför musik.

Planen just nu är att försöka hitta en annan förstärkare tills vidare så jag kan plocka ner denna på bänk och felsöka.

Lustigt nog råkade jag hitta nån tråd på nåt utlänfdskt forummed nån som hade ett liknande fel, men ingen lösning.

Jag jagar även en ny förstärkare på tradera/loppisar så att jag skulle kunna göra en rokard.. just nu har jag förstärkare/recivers på tre platser i huset.

- Stereostapeln i vardagsrummet som har en pioneer surroundreciver
..Denna skulle jag vilja byta ut mot nåt mer hifibetonat (NAD, Denon, rotel, yamaha, technics osv, alltså typ mellanklass)

- Technics förstärkare med rotel tuner och CD-spelare i "labbet"
..Här kan jag egentligen ha vad som helst som kan spela musik och radio, denna är lite för bra egentligen.

- Ovan nämda yamahareciver i datorrummet

Dessutom har jag ett gäng andra i varierande skick på en hylla i garaget, bland annat en Sonab R4000 som vore kul att använda,
den sprakar dock fruktansvärt i volym och tonkontrollrarna och jag har inte forskat i om det är nån slags standardpotar..
dessutom fungerar inga indikator eller skallampor, borde också kollas upp.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Uppdatering av detta gamla problem.

Några månader efter det blev riktigt illa där skärpte den till sej och började funka bättre, inte bra dock, men när man fick problemet kunde man "rucka" lite på volymratten så brukade det funka ett tag sedan.

I somras börajde det låta illa på anant sätt, och vid närmare kontroll visade det sig att de små monitorhögtalarna jag använde (av fabrikat jamo) hade högtalarelement vars foamkanter disintegrerat :( ..då slutade jag använda den ett tag.

Av en slump fick jag sen tag på nya högtalare och monterade nyyligen dessa.

Nu är problemet i princip borta, nån enstaka gång har jag ruckat på volymen men generellt sett funkar det,

Otroligt märkligt, kan det ha varit nåt med de gamla högtalarna ? eller är det en slump ?

..problematiken med ingångsväljaren kvarstår ock givetvis :(
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Högtalare med konstig impedanskurva kan få förstärkarens skyddskretsar att aktiveras då visst material spelas. Brus har låg crestfaktor, musik högre så möjigen triggar topparna skyddet..

Men det känns lite långsökt faktiskt, så stor skillnad är det inte. Det beror såklart också på nivån.

Kan också vara ngt fel på högtalarna, glapp eller snarare kortis internt som triggat? Är det en kopparkardel som glappar så... Det kan bli vibrationer INNE i högtalaren som påverkar.

Men troligare ?är att det är glapp i stärkaren som gör detta och när du bytt högtalare har du rör på.förstärkaren och glappet tillfälligt upphört. Det kan vara glapp i volympoten, det kan vara kallödning och det kan tom vara en kass elyt ngtstans.

Men när felet är så intermittent är det svårjagat.

Om jag förstår det så uppstår det med signal in, även med CD direkt.Så då borde det sitta efter ingångsväljaren.

Finns det schema på förstärkaren?

Som Marta skriver, diskret uppbyggda förstärkare fråm den tiden går att reparera så länge vi får tag på diskreta transistorer. nu är nog de flesta obsoleta dock. och det mesta blir klass D kretsar och Mosfettar.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Glenn:

Har du hittat schema till den?
Heter den verkligen RX-350?

Dom flesta av Pioneers receivrar heter SX-xxx.

Märkningen på framsidan kan flagna av på en del. Kanske finns bättre märkning på baksidan?

Det här är en SX-950.

241019_SX950.png

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Den swr inte ut som en 80 tals stärkare.
Skriv svar