När jag var typ i yngre tonåren så var det viktigaste i livet att ha en bra stereo, jag önskade mej år efter år utan att få nåt,
men så en jul, tror jag var 14 så fick jag och syrran otroligt nog varsin lapp där det stod att vi fick köpa en stereo för nåt visst antal tusenlappar,
men då skulle vi inte få nåt dyrt nästa år blabla..
Syrran köpte nån kompaktstereo på rea, jag valde tilsllut att lägga till mina sparpengar och köpa ett skyltexemplar av en yamaha-stereo hos nån hifihandlare, det var
en reciver, en CD-spelare (första i familjen..), ett kasettdäck och en vinylspelare och små (8" basar) högtalare.
Jag var OTROLIGT nöjd över detta, och denna stereo spelade en stor roll i mitt liv just då.
Iaf, den tjänade väl, men sen pajade CD-spelaren och ersattes med en NAD, sen började recivern dumma sej.. ratten till ingångsväljaren pajade.. jag lagade genom att fila till en mässingshylsa som passade och sen epoxylim.. lampan (ja, inte LED) till dsiplayen pajade, jag lyckades ersätta den.. volympoten började spraka, minns inte om jag rengjorde eller bytte den.. men sen pajade ingångsväljaren, först glappade den lite så man fick vara bestämd när man valde ingång, sen glappade den mer och mer, jag kollade faktiskt med en tvreparatör om den gick att köpa som reservdel och han bara skrattade och sa att dom där pajade alltid först och den var utgpången som reservdel sen länge.
..Då köpte jag en pioneer-reciveristället och packade ner yamahan.
När jag flyttade till huset för 7 år sen packade jag upp den igen och kopplade in till datorn, genom att koppla datorn på CD-ingången och trycka in 80-talets magiska knapp "CD-Direct" så kunde jag ju använda den, och effektivt koppla förbi den (nu helt döda) ingångsväljaren, att även balans och tonkontroller kopplades förbi spelade mindre roll.
MEN..
Nu har den börjat dumma sej på ett väldigt märkligt sätt.
Lyssnar jag på exempelvis musik fungerar det bra.
Men spelar jag youtubevideos med "blandat" ljud, alltså typ tal där det är ljud av olika volym (typ inget ljud ett tag, sen säger nån nåt osv), typexempelet är blondihacks-videos som jag försöker kolla nu, ja då ballar höger kanal ur mest hela tiden.
Plötsligt så ökar volymen i höger till typ det dubbla och den klipper kraftigt, precis som att ingångsnivån var alldeles för hög. ..När det väl börjat håller det på ett tatg men kan sluta tvärt, om man däremot drar upp volymen kraftigt i nån sekund så försvinner problemet direkt och man kan sen sänka igen.
Nån som har nån ide vad detta märkliga problem kan bestå av ? ..jag har okulärbesiktigat och såg inga kondingar som såg svullna ut, men den är ju trots allt typ 30 år gammal så..
men vad skulle kunna få den att överstyra på det sättet ?
byter jag plats på kablarna på ingången så stannar felet på höger..
Egentligen borde jag väl kasta den åt h-vete och ställa dit en annan, men jag har emotionella band med just denna reciver (se ovan) så jag skulle verkligen vilja fixa den.
..Om någon råkar ha en fabriksny ingångsväljarswitch till den är jag också spekulant f.ö

Modellnumret är RX-350, jag har ett svagt minne av att jag en gång laddat hem ett schema till den men vete fanken var det är.