Saab 900 underhåll och reparationer
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Gissar: Om den inte har slangklämma så borde det alltid vara vakuum, och då är den kanske till klimatanläggningen?
Eller håller en sån slang fast bra nog att den inte släpper även med trycket från turbo?
Eller håller en sån slang fast bra nog att den inte släpper även med trycket från turbo?
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Jag ogilalr silikonslangar, brukar alltid byta till gummislang, men montera en såndär "klämslangklämma"
Har bytt varenda liten slang i motorrummet på alla mina saabar tror jag, finns flera slangar som kan hoppa av men inte ge nån felkod, bilen går bara sämre och drar mer soppa.
Har bytt varenda liten slang i motorrummet på alla mina saabar tror jag, finns flera slangar som kan hoppa av men inte ge nån felkod, bilen går bara sämre och drar mer soppa.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Detta med materialval är intressant.
Som jämförelse så har jag nog aldrig råkat ut för en dålig slang på nån Granada - Ford verkar ha haft tur med materialval. Eller ja, bromsslangar är väl ofta bytta mot eftermarknadsgrejer i samband med byten av bromsdelar ifall slangen inte gått att lossa från ok osv, men jag tänker mer på bränsleslangar osv.
Man kan ju också jämföra med drivremmar och andra gummidelar i mekaniska prylar. Jag har "ärvt" min morfars Tandberg rullbandspelare från 60-talet. Vet inte om remmen bytts någon gång förr, men den har definitivt inte bytts de senaste typ 30 åren, och den är åtminstone stark nog att orka driva "play"-läget vettigt, även om snabbspolningen är rejält orkeslös. Å andra sidan så har alla remmar i äldre Philipsgrejer förvandlats till smet för länge sen. En ironisk grej är att jag köpte en rullbandspelare på loppis för några år sen och konstaterade att någon hade tagit av vad som då nog bara var en lös rem, och lagt den bland bruksanvisningar osv, och sen hade den smält och kladdat ner bruksanvisningarna...
Som jämförelse så har jag nog aldrig råkat ut för en dålig slang på nån Granada - Ford verkar ha haft tur med materialval. Eller ja, bromsslangar är väl ofta bytta mot eftermarknadsgrejer i samband med byten av bromsdelar ifall slangen inte gått att lossa från ok osv, men jag tänker mer på bränsleslangar osv.
Man kan ju också jämföra med drivremmar och andra gummidelar i mekaniska prylar. Jag har "ärvt" min morfars Tandberg rullbandspelare från 60-talet. Vet inte om remmen bytts någon gång förr, men den har definitivt inte bytts de senaste typ 30 åren, och den är åtminstone stark nog att orka driva "play"-läget vettigt, även om snabbspolningen är rejält orkeslös. Å andra sidan så har alla remmar i äldre Philipsgrejer förvandlats till smet för länge sen. En ironisk grej är att jag köpte en rullbandspelare på loppis för några år sen och konstaterade att någon hade tagit av vad som då nog bara var en lös rem, och lagt den bland bruksanvisningar osv, och sen hade den smält och kladdat ner bruksanvisningarna...

Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Den där slangen tror jag går till turbo mätaren faktiskt. Jag gick igenom slangarna till klimatanläggningen förra året. Den går via en vakuum behållare med bakslagsventil så tryck inte går in i den.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Jag håller på med lite hjulinställningar igen. Camber mäter jag lätt med hjälp av en Wixey digital angle gauge. Men toe har jag inget för. Byggde en toe-bar av vad jag hade tillgängligt.
Lite av en prototyp, tillverkat den i trä, en version helt i metall kunde vara smidigare och inte lika klumpig men då man jobbar på något nytt är trä mera förlåtande. Sen får man tänka på att det är trä och flexar så ingen kraft då kontaktytorna tar emot, det böjer sig mera än man tror... Det gör metall också.

Sen mäter jag med en stållinjal mellan de två blocken varje gång. Jag tar närbild med kameran för bättre avläsning.
Främre sidan av fälgarna mäter jag 86.68cm (gissar)

Bakre sidan 86.7mm kanske en tiondel över.

Mätt några gånger igen och man börjar få in vanan nu, kan konstatera efter några mätningar att framsidan diffar mellan 85,68 till 85,70, mitt första värde där bak på hjulen lyckades jag inte upprepa, nu mäter det så gott som alltid 85,30 -/+ 2 tiondelar. Så jag verkar ha toe-out. Ska rulla bilen och gunga den (VHBn säger så) och mäta igen några gånger, se vad det säger... Det får ta tid. Kan ju va intressant å kolla vad en verkstad säger sen, men ja knappast lägger jag pengar på det om det inte blir bra förstås.
Toe-in på en 900 ska vara 2mm (mätt mellan hjulens mittpunkter fram och bak).
Det skulle gå att göra en smäckrare och lättare hanterbar toe-bar av fyrkantsrör och plåt, jag skulle gärna göra en som mäter utsidorna av hjulen med t.ex. ett digitalt skjutmått eller mätklocka som man monterar. Det är väl inte lika bra som laser jag vet. Men kunde man rikta hjul förr i tiden utan så går det idag också.
Lite av en prototyp, tillverkat den i trä, en version helt i metall kunde vara smidigare och inte lika klumpig men då man jobbar på något nytt är trä mera förlåtande. Sen får man tänka på att det är trä och flexar så ingen kraft då kontaktytorna tar emot, det böjer sig mera än man tror... Det gör metall också.

Sen mäter jag med en stållinjal mellan de två blocken varje gång. Jag tar närbild med kameran för bättre avläsning.
Främre sidan av fälgarna mäter jag 86.68cm (gissar)

Bakre sidan 86.7mm kanske en tiondel över.

Mätt några gånger igen och man börjar få in vanan nu, kan konstatera efter några mätningar att framsidan diffar mellan 85,68 till 85,70, mitt första värde där bak på hjulen lyckades jag inte upprepa, nu mäter det så gott som alltid 85,30 -/+ 2 tiondelar. Så jag verkar ha toe-out. Ska rulla bilen och gunga den (VHBn säger så) och mäta igen några gånger, se vad det säger... Det får ta tid. Kan ju va intressant å kolla vad en verkstad säger sen, men ja knappast lägger jag pengar på det om det inte blir bra förstås.
Toe-in på en 900 ska vara 2mm (mätt mellan hjulens mittpunkter fram och bak).
Det skulle gå att göra en smäckrare och lättare hanterbar toe-bar av fyrkantsrör och plåt, jag skulle gärna göra en som mäter utsidorna av hjulen med t.ex. ett digitalt skjutmått eller mätklocka som man monterar. Det är väl inte lika bra som laser jag vet. Men kunde man rikta hjul förr i tiden utan så går det idag också.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Smidigt!
Tänkte skriva något om att trä slår sig med tiden, men det kvittar ju eftersom du jämför fram och bak snarare än mäter absolutmått så att säga.
Antagligen har detta ingen som helst betydelse, men värt att tänka på är att dessa 2mm gäller såklart för just den hjuldiameter som bilen som standard ska ha. Om du har större eller mindre diameter så kanske det ska vara 2,001 eller 1,999 mm
Tänkte skriva något om att trä slår sig med tiden, men det kvittar ju eftersom du jämför fram och bak snarare än mäter absolutmått så att säga.
Antagligen har detta ingen som helst betydelse, men värt att tänka på är att dessa 2mm gäller såklart för just den hjuldiameter som bilen som standard ska ha. Om du har större eller mindre diameter så kanske det ska vara 2,001 eller 1,999 mm

Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Jag har inte hunnit göra något åt detta ännu, jag har fixat kulleden och camber vinkeln blev bättre på vänster hjul av det, men förmodligen borde en shimsbricka plockas bort ändå. Jag installerade också en garageportsöppnare förra helgen:

Jag tänkte prova justera toe-in i helgen på söndagskvällen men låsmutter ville inte röra sig, fick lös hela staget men låsmuttern går inte att rubba så det blev att återställa. Jag kontrollmätte också båda styrstagen och höger är 116mm medan vänster är 112,5mm, det får vara max 2mm skillnad men den ska helst va så liten som möjligt. Jag tror jag ska prova sätta vänster styrstag till 116mm och se vad det gör. Det är ganska nära samma skillnad mellan styrstagen som felet i toe-in.
Jag har annars hittat ett bättre sätt att mäta toe-in, med ett laservattenpass:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36758
Ska provas sen. Då behöver jag veta toe i grader och inte mm. Men 2mm över 381mm (15 tums fälg) är 0,347 grader.
---
Ja och sen besiktade jag Yaris:en och den är nästan redo för skroten, bilen är helt bra körskick men rost på viktiga ställen.
Bilderna från 2020, har reparerat detta område förr, nu har det rostat runt lagningarna så ska prova byta mera plåt och kanske tjockare plåt också.



Jag tänkte prova justera toe-in i helgen på söndagskvällen men låsmutter ville inte röra sig, fick lös hela staget men låsmuttern går inte att rubba så det blev att återställa. Jag kontrollmätte också båda styrstagen och höger är 116mm medan vänster är 112,5mm, det får vara max 2mm skillnad men den ska helst va så liten som möjligt. Jag tror jag ska prova sätta vänster styrstag till 116mm och se vad det gör. Det är ganska nära samma skillnad mellan styrstagen som felet i toe-in.
Jag har annars hittat ett bättre sätt att mäta toe-in, med ett laservattenpass:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36758
Jag brukar använda laservattenpass (sånt som finns att köpa på alla bygghandlar för en billig peng) köra in bilen i garaget stänga garagedörren och sätta passet horisontellet på hjulet och först lysa på garagedörren och sätta en tejpbit där, sen lysa åt andra hållet och sätta en tejpbit där, sen samma sak på andra sidan. Då måter man hur stor skillnad det är mellan tejpbitarna framför och bakom bilen och räknar lite förhållande så får man toe värdet på hjulet.
Blev så flummigt så ja försöker med en bild:
Toe = däck diameter * (C - B) / A
![]()
Ska provas sen. Då behöver jag veta toe i grader och inte mm. Men 2mm över 381mm (15 tums fälg) är 0,347 grader.
---
Ja och sen besiktade jag Yaris:en och den är nästan redo för skroten, bilen är helt bra körskick men rost på viktiga ställen.
Bilderna från 2020, har reparerat detta område förr, nu har det rostat runt lagningarna så ska prova byta mera plåt och kanske tjockare plåt också.


Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Nu har du chansen att få delar till Saaben.
"Sveriges största Saablager reas ut. Nu får du sista chansen att köpa reservdelar.
– Vi har 80 000 produkter i vårt lager och priserna kommer att dumpas, säger Kenneth Lindblom på KM Bildemontering.
Nu ska klassiska Saabskroten i Värnamo lägga ner. Kvar finns ett gigantiskt lager av reservdelar till Saabar från 1990-talet och framåt. Och det här är sista chansen att göra ett fynd som kan få din Saab att hålla lite längre.
– Det som inte blir sålt kommer vi att slänga i containrar, säger Kenneth Lindblom."
https://carup.se/80-000-saab-delar-reas ... te-langre/
"Sveriges största Saablager reas ut. Nu får du sista chansen att köpa reservdelar.
– Vi har 80 000 produkter i vårt lager och priserna kommer att dumpas, säger Kenneth Lindblom på KM Bildemontering.
Nu ska klassiska Saabskroten i Värnamo lägga ner. Kvar finns ett gigantiskt lager av reservdelar till Saabar från 1990-talet och framåt. Och det här är sista chansen att göra ett fynd som kan få din Saab att hålla lite längre.
– Det som inte blir sålt kommer vi att slänga i containrar, säger Kenneth Lindblom."
https://carup.se/80-000-saab-delar-reas ... te-langre/
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Någon kommer sannolikt köpa upp vad som blir kvar. Speciellt delar som inte går att återvinna till särskilt värdefulla ämnen, alltså delar med mycket plast snarare än stora metallbitar, lär väl ha lågt värde att sälja till återvinning, och borde därför vara billigt för den som köper upp vad som återstår.
Gissar också att de delar som mestadels är av plast borde tåla väder och vind rätt bra, så de kan väl säkert också förvaras i sämre lokaler eller rent av på lastpall med pallkragar och presenning över utomhus, som alternativ till att det helt kasseras alltså.
Gissar också att de delar som mestadels är av plast borde tåla väder och vind rätt bra, så de kan väl säkert också förvaras i sämre lokaler eller rent av på lastpall med pallkragar och presenning över utomhus, som alternativ till att det helt kasseras alltså.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Saab Gearbox Parts av Jörgen Eriksson. Inte installerat än! Blev mycket biltrubbel och en helt "ny" bil i höstas (Volvo 850) som också krävt en del jobb. Men jag vill verkligen ha det gjort innan sommaren.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Har en T8 special som jag funderar på att byta ut primären på, lagom att göra det nu innan sommarsäsongen 

Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Hade många planer i höstas för Saaben och allt jag skulle hinna med. Men det är först nu i Mars jag börjat arbeta med den. Istället har jag fått svetsa rost på Yarisen som var strukturell, det var ett ganska stort jobb och hela bakaxeln behövde komma av, sen fick jag byta nästan alla bakre bromsdelar (trumbromsar). Köpte också en ny bil en Volvo 850 som krävt mycket tid och resurser. Sen jävlades Mazdan också och den behövde få tröskeln m.m. bytt. Mycket bilproblem i år...
Originalplanen var ju att montera den nya 8.8 primären, sedan spola kylsystemet och byta kylare, har också lite rost. Men nu har det blivit så illa med läckaget från styrväxeln att den måste fixas. Jag hittar ingen ersättare att köpa så jag ska prova reparera den. Har ett repkit fast det var ju inte billigt, 650kr för några tätningar och grejs är nog lite magstarkt om du frågar mig.
Plockade av remmarna igår och började försöka putsa bort den värsta smutsen under motorn. Det är olja och smuts fram på motorn där det läcker från den främre vevaxeltätningen.
Vattenpumpen för oljud tycker jag, den läcker dock inte, jag kan dock känna rörelse i remskivan då jag rör på den, remskivan snurrar runt jättelätt, det känns lite som när lager börjar bli slut. Lutar mot att byta ut den då en ny bara är 30€.
Jag har också tänkt byta alla bussningar i nedre länkarmarna, under fjädertallriken och övre länkarmen på höger sida, kanske också nya dämpare fram. Sen tar jag bilen på framvagnsinställning efter jag fått nya framdäck.
Bilder efter jag städat litet under motorn


Det är värre bakom motorn och runt drivaxeln. Olja och smuts överallt och detta efter jag torkat och gått på med kallavfettning. En teori jag har för tillfället är att oljan är från styrservon och den hamnar på drivaxeln som slungar runt den överallt. Styrservon tappar jättemycket olja nu.

Här ser man bakre vevaxeln, jag kan inte säga om det läcker därifrån eller om det är smuts och olja som slungas upp mot remskivan. Funderat om man borde ta av remskivan och bytta bakre vevaxeltätningen då man väl håller på.

Och styrväxeln, den ser ut att vara den nya modellen med gjutjärnsgods, magneten tar fast i pinjonghuset.

Jag är inte hundra var läckaget huvudsakligen kommer ifrån. Det ser vått ut ovanpå styrväxeln där den är kopplad till mellanaxeln och det är ungefär här som man sett oljepölar, gummibälgarna ser inte ut att ha olja i sig så jag tror läckaget kommer från pinjongaxeln. Men det ser också vått ut med olja under själva behållaren och hela skyddsröret runt tryckslangen är vått med olja så jag undrar ju om slangen har nåt fel. Måste väl ta bort den helt och inspektera.
Jo höger sida vid styrväxelfästet verkar det ha rostat lite väl mycket. Jag tror jag får ta och svetsa här, en liten L-format bit av 2mm plåt borde väl ta hand om det, hoppas man. Man blir väl lite klokare efter styrväxeln är ute och kan gå på de med vinkelslip och stålborste. Men jag hoppas det inte spritt sig så mycket, detta är en viktig strukturell del av bilen, tror jag.

Originalplanen var ju att montera den nya 8.8 primären, sedan spola kylsystemet och byta kylare, har också lite rost. Men nu har det blivit så illa med läckaget från styrväxeln att den måste fixas. Jag hittar ingen ersättare att köpa så jag ska prova reparera den. Har ett repkit fast det var ju inte billigt, 650kr för några tätningar och grejs är nog lite magstarkt om du frågar mig.
Plockade av remmarna igår och började försöka putsa bort den värsta smutsen under motorn. Det är olja och smuts fram på motorn där det läcker från den främre vevaxeltätningen.
Vattenpumpen för oljud tycker jag, den läcker dock inte, jag kan dock känna rörelse i remskivan då jag rör på den, remskivan snurrar runt jättelätt, det känns lite som när lager börjar bli slut. Lutar mot att byta ut den då en ny bara är 30€.
Jag har också tänkt byta alla bussningar i nedre länkarmarna, under fjädertallriken och övre länkarmen på höger sida, kanske också nya dämpare fram. Sen tar jag bilen på framvagnsinställning efter jag fått nya framdäck.
Bilder efter jag städat litet under motorn


Det är värre bakom motorn och runt drivaxeln. Olja och smuts överallt och detta efter jag torkat och gått på med kallavfettning. En teori jag har för tillfället är att oljan är från styrservon och den hamnar på drivaxeln som slungar runt den överallt. Styrservon tappar jättemycket olja nu.

Här ser man bakre vevaxeln, jag kan inte säga om det läcker därifrån eller om det är smuts och olja som slungas upp mot remskivan. Funderat om man borde ta av remskivan och bytta bakre vevaxeltätningen då man väl håller på.

Och styrväxeln, den ser ut att vara den nya modellen med gjutjärnsgods, magneten tar fast i pinjonghuset.

Jag är inte hundra var läckaget huvudsakligen kommer ifrån. Det ser vått ut ovanpå styrväxeln där den är kopplad till mellanaxeln och det är ungefär här som man sett oljepölar, gummibälgarna ser inte ut att ha olja i sig så jag tror läckaget kommer från pinjongaxeln. Men det ser också vått ut med olja under själva behållaren och hela skyddsröret runt tryckslangen är vått med olja så jag undrar ju om slangen har nåt fel. Måste väl ta bort den helt och inspektera.
Jo höger sida vid styrväxelfästet verkar det ha rostat lite väl mycket. Jag tror jag får ta och svetsa här, en liten L-format bit av 2mm plåt borde väl ta hand om det, hoppas man. Man blir väl lite klokare efter styrväxeln är ute och kan gå på de med vinkelslip och stålborste. Men jag hoppas det inte spritt sig så mycket, detta är en viktig strukturell del av bilen, tror jag.
