Tänkte bygga en DSP fjärrkontroll/Batterivakt/Fläktstyrning till bilen

Berätta om dina pågående projekt.
pike

Tänkte bygga en DSP fjärrkontroll/Batterivakt/Fläktstyrning till bilen

Inlägg av pike »

DSP (Digital Signal Processor för ljud) fjärrkontroll /Batterivakt / Fläktstyrning (temperaturbaserad) kommer att vara uppdelad på 2 ställen i bilen.

Fram i bilen: DSP fjärrkontroll är baserad på en 'LilyGo T4-S3 H678' (ESP32-S3 med en 2.41" Amoled touchskärm) som jag styr dels med en rotationsenkoder samt även via skärmen.
Bak i bilen: Huvudenheten är baserad på en Raspberry Pico (kanske 2an).

Här är tanken i grova drag:
De båda enheterna kommunicerar med RS-485 anslutning. Picon är ansluten till fläktar och till +12V nära slutsteget (för batterivakt). Picon är även ansluten seriellt till DSPn.
Picon styr även projektets strömförsörjning med hjälp av Remote-signalen från huvudenheten. < nästan helt klart.
Information om bl.a. batterispänning och fläktstatus visas på displayen fram i bilen.

Jag kommer att använda Arduino via PlatformIO samt SquareLine Studio alternativt EEZ Studio för att skapa ett UI på displayen som stödjer LVGL8.
Jag har börjat utvärdera SquareLine Studio och tänker snart även testa EEZ Studio.
Senast redigerad av pike 18 oktober 2024, 16:18:32, redigerad totalt 2 gånger.
pike

Re: Tänkte bygga en DSP fjärrkontroll/Batterivakt/Fläktstyrning till bilen

Inlägg av pike »

Innan jag kunde börja prototypa med Displayenheten var jag tvungen att ta fram den här brödbräds-adaptern.
Jag har några adapters över om någon befinner sig i samma situation som jag gjorde.

Bild
pike

Inlägg av pike »

En ack så viktig komponent i mitt projekt är att jag vill att det ska "känna av" när jag sitter i bilen.

Min första naiva tanke var att detektera min iPhone's Bluetooth.
Detta visar sig aningen problematiskt eftersom Apple tydligen redan i IOS14 började använda roterande MAC addresser.
Det enda -teoretiska- sättet jag har funnit att få det att fungera med en iPhone är att man parar ihop enheterna.

Med detta i åtanke så började jag fundera över en BLE-tagg istället. Jag har ingen sådan tagg ännu så jag vet inte om detta är en väg framåt.
Kanske måste även en BLE-tagg paras? Om några veckor borde en sådan anlända från AliExpress.

Som jag skrivit tidigare så ska jag använda mig av en ESP32-S3 modul (https://www.espressif.com/en/products/socs/esp32-s3). Denna stödjer Wi-Fi + Bluetooth 5 (LE).

Jag har ett par GPIO's över om någon vet någon modul man kunde tillsätta för presence detect? (av mig)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

DSP?
pike

Inlägg av pike »

DSP = Digital Signal Processor som sitter i min ljudkedja.

Edit: Jag hade fått för mig att man kallade det ljudprocessor eftersom det är det den används till.
Skriv svar