Helt klart att biltåg har större finess med elfordon än med förbränningsmotor. Det vore snart dags att ta upp den satsningen som fanns i Sverige i början på 90-talet. Att förflytta sig mellan norrland och södra Sverige eller Danmark/Tyskland vore en bra ide. Komma fram med fulladdat batteri och fortsätta semesterfärden vore händigt.MiaM skrev: ↑29 september 2024, 16:12:55 Vänta nu, finns det en gräns på effekt på dammsugare?
I så fall, vad beror den på? Är det för att minska brandrisk i dåliga elinstallationer? Eller är det för att inte låta USA känna sig efterblivna med sina 15A/120V max i vägguttagen?
==============
Angående elbil osv:
Detta är ju inte en elbilstråd, men det jag menar med att vara bra ur olika aspekter är ju såklart att det beror på användningsområde. För den som t.ex. pendlar eller liknande inom räckvidden som elbilen har, och som kanske har gott om solpaneler, så är det ju överlägset en förbränningsmotorbil. Ska man göra roadtrip från Sverige till Portugal eller Grekland så är förbränningsmotor såklart bättre.
Angående byta lager i motorer osv så finns det ju en allmän marknad för att i industriell skala renovera bildelar. Det är väl mest typ bromsok och liknande som renoveras, men ändå.
Likaså så lär det väl finnas verkstäder som renoverar startmotorer och liknande som torde kunna renovera motorer till elbilar.
En utveckling jag verkligen önskar, som vi nog inte lär se på länge, är standardiserade batteripack för elbilar. Absolut bäst vore om man kunde hyra batteripack från nån kedja, motsvarande bensinmackar, och bara byta batteripack istället för att ladda bilen medan man gör långresor. Logistiken för att automatiserat flytta runt saker med liknande form och vikt som elbilsbatterier finns redan i automatiska lagersystem; att lägga till laddning av batterier och kanske separata brandceller och rent av möjlighet att "skjuta ut" brinnande batterier borde inte vara särdeles svårt att ordna.
Ur en annan aspekt så kan man komma väldigt långt med en elbil utan att ladda. Man kan t.ex. åka från Hamburg eller Berlin till t.ex. sydöstra Frankrike, nära Spanien vid Medelhavet, eller platser i norra Italien, eller till Slovenien, med motsvarande några kilometers körning på ens batteri. Färden drivs elektriskt direkt med kontaktledning och kan matas t.ex. från vattenkraft, sol, vind och/eller kärnkraft. Allt detta medan man kan göra annat, t.ex. sova, äta eller vad man nu vill.
https://www.autoreisezug-planer.de/liniennetz.htm
Jag tror seriöst att biltåg kommer återkomma i framtiden. Men också så tror jag att folk kommer vänja sig vid att längre resor är något man gör när man är i en ålder och i en livssituation där man inte behöver släpa på massor av saker. Med andra ord, när man skaffar småbarn så får man väl stå ut med att vara hemma mesta tiden under ett decennium eller liknande.
Har teknikutvecklingen avstannat?
-
Re: Har teknikutvecklingen avstannat?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Exempelvis de nya Electrolux ultra silencer som har kommit ut efter att senaste gränsen infördes har märkbart sämre sug än de äldre som kom ut innan.
Och då har de ju ändå haft några år på sig att försöka göra dem mer effektiva.
Det är max 900 W som gäller efter 2017. Inte 1600 W.Prins Valiant skrev: ↑29 september 2024, 13:25:37 Själv köper jag en dammsugare med rejäl effekt, innan EU beslutade att effekten skulle strypas till max 1600W.
Bilmärket NIO har åtta (sist jag kolllade) automatiska batteribytarstationer i Sverige. I kina är de upp i fjärde generationens batteribytarstation som ska, enligt uppgift, kunna byta batteri på 2,5 minuter.MiaM skrev: ↑29 september 2024, 16:12:55
En utveckling jag verkligen önskar, som vi nog inte lär se på länge, är standardiserade batteripack för elbilar. Absolut bäst vore om man kunde hyra batteripack från nån kedja, motsvarande bensinmackar, och bara byta batteripack istället för att ladda bilen medan man gör långresor. Logistiken för att automatiserat flytta runt saker med liknande form och vikt som elbilsbatterier finns redan i automatiska lagersystem; att lägga till laddning av batterier och kanske separata brandceller och rent av möjlighet att "skjuta ut" brinnande batterier borde inte vara särdeles svårt att ordna.
Sen om hela iden är så himla bra vette tusan.
-
Batteribyte är väl bra om det finns en standard.
Se på gasoltuberna. Fungerar jättebra lämna in en tom och betala för en full. Här finns en etablerad standard.
Börjar ett system med batteribyten bli utbyggt borde det fungera lika bra. Fast då behövs en standard som blir etablerad.
De ska naturligtvis också finnas möjlighet att ladda själv.
Se på gasoltuberna. Fungerar jättebra lämna in en tom och betala för en full. Här finns en etablerad standard.
Börjar ett system med batteribyten bli utbyggt borde det fungera lika bra. Fast då behövs en standard som blir etablerad.
Det är väl att sätta en standard som är klurigt. Det måste ju bli olika storlekar, eller en mindre som de större bilarna kan plocka in flera av.
Nä jag tror inte på det.
Nä jag tror inte på det.
Ett elbilsbatteri är mycket värdefullare och mer beroende av hur det hanterats än en gasoltub. Om ingen längre är ansvarig för batteriets livslängd eftersom det bara är att lämna in för byte då kommer tyvärr batterierna att slitas hårdare och kostnaden kollektiviseras över alla användare.Mindmapper skrev: ↑29 september 2024, 19:52:55 Batteribyte är väl bra om det finns en standard.
Nej tack till detta om det inte går att testa batteriet vid byte och debitera efter hur mycket det slitits sedan det togs ut senast.
Som Gimbal skriver blir det även svårt att ha samma modell av batteri i EX90 som EX30 till exempel.
-
Jag tänker på rubriken har teknikutvecklingen avstannat.
Jag har ännu ej sett rubriken att elbilens komfort och vägegenskaper är överlägsna en bra bensin/dieselbil. Tyngden är ett faktiskt problem. Elbilens teknikutveckling har kommit p.g.a. regler från EU med olika skattelättnader för att hitta förare. 95% av de elbilar som säljs idag är tjänstefordon. Varför bara 5% privatköpta om det är utveckling? Enligt min uppfattning är det ett alternativt bränsle för bilar som passar vissa mycket bra.
Volvos nya flaggskepp väger 2,6 till 2,8 ton, är det utveckling. Motsvarande bensin/diesel skulle troligen väga max 1,6-1,8 ton max och haft mer utrymmen. Om inte annat slöseri med råvaror.
Jag har ännu ej sett rubriken att elbilens komfort och vägegenskaper är överlägsna en bra bensin/dieselbil. Tyngden är ett faktiskt problem. Elbilens teknikutveckling har kommit p.g.a. regler från EU med olika skattelättnader för att hitta förare. 95% av de elbilar som säljs idag är tjänstefordon. Varför bara 5% privatköpta om det är utveckling? Enligt min uppfattning är det ett alternativt bränsle för bilar som passar vissa mycket bra.
Volvos nya flaggskepp väger 2,6 till 2,8 ton, är det utveckling. Motsvarande bensin/diesel skulle troligen väga max 1,6-1,8 ton max och haft mer utrymmen. Om inte annat slöseri med råvaror.
"Tjänstevikt (beroende på motortyp, växellåda etc.) 2078–2343 kg"
Gäller XC90 2016 som är av jämförbar storlek och komfort nivå.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
Gäller XC90 2016 som är av jämförbar storlek och komfort nivå.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
Dumheter! Det beror helt på bilen, det finns otroligt slöa elbilar, och det finns extremt potenta bensinbilar..
Min 19 år gamla saabkombi som snart har ett fyrsiffrigt värde accelererar snabbare än de flesta elbilsmodeller, den har även högre toppfart än nästan alla elbilsmodeller, och det är en familjebil som lastar mycket, drar mycket (släp) och inte är nån sportbil.
Saker som är helt irrlevanta och osynliga för brukaren som bara vill ha en bil som tar dom från A till B.den har betydligt högre verkningsgrad, är troligen miljövänligare (på lång sikt). Som många brukar påpeka har den dessutom betydligt färre rörliga delar än en bränslebil.
Den största nackdelen är att det tar lång tid att ladda, det går inte att komma ifrån. Sen kan det inverka mer eller mindre på ens användningsmönster, men det är ofrånkomligen en nackdel för elbilar. Det finns dock många andra nackdelar med.Elbilens två främsta nackdelar är kortare räckvidd än de flesta bränslebilar och en hög tillverkningskostnad på batteriet. Sen om man tittar på marknaden idag så är ju variationen i utbudet rätt liten, men det har ju inte med elbilen i sig att göra. Samma sak med laddningsinfrastrukturen, den har inget i sig med elbilen att göra.
Nej.
Det var ett stort steg nedåt när jag bytte den gamla electroluxen till en ny miele med 900W..
På electroluxen hade man sällan inställningen på max, men när det väl behövdes kunde man dra upp effekten, på mielen har man det på max hela tiden.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja de nya orkar ju knapp suga upp grus innanför entrén utan att man tar av golvmunstycket och suger direkt med röret.
Jag tycker mig märka att även detta forum börjar somna in lite.Prins Valiant skrev: ↑28 september 2024, 09:29:12 Internet börjar även somna in, då tänker jag på användningen med forum. Detta forum är mycket aktivt, det är mycket trevligt och ett undantag. som motsats kan jag säga att andra specialforum somnat in.
Nog var det väl fler inlägg för några år sedan?
-
-
Något som passar rubriken och även skulle passa mig: Ett nytt ämne som heter "Hur fungerar detta".säter skrev: ↑30 september 2024, 08:48:32Jag tycker mig märka att även detta forum börjar somna in lite.Prins Valiant skrev: ↑28 september 2024, 09:29:12 Internet börjar även somna in, då tänker jag på användningen med forum. Detta forum är mycket aktivt, det är mycket trevligt och ett undantag. som motsats kan jag säga att andra specialforum somnat in.
Nog var det väl fler inlägg för några år sedan?
Jag och många med mig är nyfikna på ny teknik, men förstår inte hur det fungerar. Många här på forumet vet. Låt oss mötas. Kanske piggar upp skrivandet.
Exempel som fått svar: Hur fungerar slingan till en robotgräsklippare. Vad är det för signal i slingan? Hur fungerar Chromecast?
Ja visst det är jag med på men en bensinare av motsvarande storlek väger inte 1,8 ton utan 200-500kg mer.Prins Valiant skrev: ↑30 september 2024, 09:06:24Mina data gäller den kommande EX90, data från Vi Bilägare 2 oktober -24: Exakt angiven vikt 2580 - 2780kg.