Volvo Bosch Bilgenerator - Hur mäta regulator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny

Volvo Bosch Bilgenerator - Hur mäta regulator?

Inlägg av Danny »

Enligt bilverkstaden ska problemet vara generatorn.
Jag har bara tillgång till generatorn.

Har mätt upp stator, rotor och likriktarbrygga, som mäter ok.

Hur mäter jag upp regulatorn?

Bilen är:
VOLVO V70 II (285)
Bensin 2.5T 209hk 2521ccm 154kW/209PS B 5254 T2
Fordonsår 2004 / Modellår 2005

20240802_140542.jpg
20240803_103909.jpg
20240803_104030.jpg
20240803_104119.jpg
20240803_103808.jpg
20240803_104923.jpg
20240803_104850.jpg

Har testat att koppla så här (12.5V) , men får inte ut någon spänning på kolen

20240803_103651.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Volvo Bosch Bilgenerator - Hur mäta regulator?

Inlägg av mrfrenzy »

Jag gjorde tvärtom när jag felsökte generator. Anslöt nätaggregat direkt till kolen genom en skrotad regulator och matade på konstantström för att se att det laddade.
På det sättet identifierade jag en lös lindning på rotorn som kortslöt vid normalt motorvarvtal pga centrifugalkraften.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om det är en klassisk generator så är den normala kopplingen en liten glödlampa i serie mellan +12V (över nyckel i bil, men kan kopplas direkt på testbänk) och den klena anslutningen.

Om det är en sån generator så bör det också gå att ta regulatorn från i stort sett vilken generator som helst på skroten från en äldre bil, och ansluta till kolen. Det är förstås smaksak hur snyggt/fult det får se ut osv, men ändå.

(Om det däremot är nåt modernt med kommunikation mellan generatorn och motorns styrelektronik osv så kan det väl vara krångligare. Inte helt säker men tror att utan styrsignal så laddar generatorn normalt för fullt).
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Skulle tro att det där är den moderna varianten, som har intelligens i regulatorn och flatstiftanslutningen är kommunikation, inget att koppla en glödlampa till.

Men de ska ge spänning ut även utan kommunikation.
Så var det åtminstone på min V70 av samma årsmodell med bara lite annan motor (2.4 bensin men utan turbo).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kan man få dit en remskiva för kilrem på de där? Jag har en liknande liggande och skulle vilja ersätta dynamon som inte laddar på traktorn.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

mrfrenzy skrev: 3 augusti 2024, 13:51:22 Jag gjorde tvärtom när jag felsökte generator. Anslöt nätaggregat direkt till kolen genom en skrotad regulator och matade på konstantström för att se att det laddade.
På det sättet identifierade jag en lös lindning på rotorn som kortslöt vid normalt motorvarvtal pga centrifugalkraften.
Intressant. Förhoppningsvis har jag inte ett sådant problem.
Ska dock rengöra och förstärka med lödning statorns anslutningar.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Klas-Kenny skrev: 3 augusti 2024, 19:20:56 Skulle tro att det där är den moderna varianten, som har intelligens i regulatorn och flatstiftanslutningen är kommunikation, inget att koppla en glödlampa till.

Så var det åtminstone på min V70 av samma årsmodell med bara lite annan motor (2.4 bensin men utan turbo).

Verkar finnas både med och utan kommunikation.
Det finns visst testinstrument för att mäta upp bilgeneratorer.
Hittade manualen för instrumentet som tog upp lite under 800 olika regulatorer.

Dessa två var de som liknar min:
Med LIN kommunikation och utan.

Bosch BR14.png
Bosch Regulator.png
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Hittade kopplingsschema.
Verkar vara regulatorn med LIN-Kommunikation.

Schematic Generator.png
Bosch Regulator.png
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Klas-Kenny skrev: 3 augusti 2024, 19:20:56 Skulle tro att det där är den moderna varianten, som har intelligens i regulatorn och flatstiftanslutningen är kommunikation, inget att koppla en glödlampa till.

Verkar vara som du säger att det ska vara spänning ut på kolen utan att LIN är inkopplat.
...och någon spänning har jag inte
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

danei skrev: 3 augusti 2024, 19:26:42Kan man få dit en remskiva för kilrem på de där? Jag har en liknande liggande och skulle vilja ersätta dynamon som inte laddar på traktorn.
Detta förtjänar kanske en separat tråd, men enklast är väl att ta en av de nyaste och vanligaste bilgeneratorerna som redan har rätt remskiva? Typ t.ex. vad som satt på de flesta Volvo 240 är väl gissningsvis något som är både billigt och lätt att få tag på?

Se dock upp för att ifall du endast har tändningen som last över nyckel (eller motsvarande så behöver du kanske en diod i serie med laddningslampan, eftersom åtminstone i teorin kommer annars generatorn driva tändningen baklänges genom lampan och motorn kanske få tillräcklig gnista för att inte stanna när du slår av nyckeln. Tror inte detta är nåt problem men ifall den vägrar stanna så är det en trolig orsak. Gäller såklart inte diesel, på en sån kopplar du lampan parallellt med typ solenoid som bryter bränslet ifall du har en elektrisk sådan. Eller så sätter du ett tidsrelä som driver lampan några sekunder varje gång du kör startmotorn, ifall du ens har elektrisk solenoid istället för typ startpedal.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

STA är väl spänning ut när generatorn snurrar
den använder väl regulatorn ?

tror du ska koppla ihop B+ och STA?

edit: skulle googlat först, STA anslutningen verkar gå till centrum på de Y kopplade stator lindningarna
SM4UKE

Inlägg av SM4UKE »

Ett sätt att kontrollera laddningsregulatorn för en äldre "klassisk" växelströmsgenerator som borde funka för i stort sett allt oavsett fabrikat och storlek är att ta ur regulatorn ur generatorn. Sätt en billampa (12V 5W borde funka bra) där magnetiseringslindningen normalt är (via kolen). Koppla en liten kontrollampa på vanligt sätt och mata med ett labbaggregat. Mät spänningen med en digital voltmeter. Är spänningen under normal laddspänning (ca 13,8 V) ska laddlampan vara släckt och "magnetiseringslampan" ska vara släckt eller kanske lysa lite svagt. När man sedan minskar spänningen på labbaggregatet kommer magnetiseringslampan att tändas om regulatorn är OK.

Magnetiseringen kan man ibland komma åt elektriskt när generatorn går. Här får man kolla lite hur det är kopplat internt. En del generatorer har magnetiseringen mellan batteri + och kollektorn i regulatorn. Då kan man jorda kollektorsidan och då bör generatorn ladda för allt vad den orkar. Kolla med en tångamperemeter på batteriledningen. Med bilmotorn på tomgång märker man det säkert på att varvtalet sjunker något.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

En liten uppdatering... :)

Bytte regulatorn, och sen fungerade det.

Mätte på den nya, och den gav inte heller någon spänning. Så denna modell gör helt enkelt inte det utan LIN kommunikation.

Delade den gamla , men kunde inte se något fysiskt fel.

En trevlig touch var att de satt sin Boschlogga och tillverkningsår på en av kretsarna.

20240909_232759.jpg
2016_0127_142339_001.JPG
2016_0127_173731_017.JPG
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Gött att det löste sig!

Och dumt att den inte laddar utan kommunikation. Om jag fattat rätt så är det väl inte helt ovanligt att vissa tillverkare laddar på klassiskt vis med kommunikationen bortkopplad, kanske?
Skriv svar