Volvo Bosch Bilgenerator - Hur mäta regulator?
Volvo Bosch Bilgenerator - Hur mäta regulator?
Enligt bilverkstaden ska problemet vara generatorn.
Jag har bara tillgång till generatorn.
Har mätt upp stator, rotor och likriktarbrygga, som mäter ok.
Hur mäter jag upp regulatorn?
Bilen är:
VOLVO V70 II (285)
Bensin 2.5T 209hk 2521ccm 154kW/209PS B 5254 T2
Fordonsår 2004 / Modellår 2005
Har testat att koppla så här (12.5V) , men får inte ut någon spänning på kolen
Jag har bara tillgång till generatorn.
Har mätt upp stator, rotor och likriktarbrygga, som mäter ok.
Hur mäter jag upp regulatorn?
Bilen är:
VOLVO V70 II (285)
Bensin 2.5T 209hk 2521ccm 154kW/209PS B 5254 T2
Fordonsår 2004 / Modellår 2005
Har testat att koppla så här (12.5V) , men får inte ut någon spänning på kolen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Volvo Bosch Bilgenerator - Hur mäta regulator?
Jag gjorde tvärtom när jag felsökte generator. Anslöt nätaggregat direkt till kolen genom en skrotad regulator och matade på konstantström för att se att det laddade.
På det sättet identifierade jag en lös lindning på rotorn som kortslöt vid normalt motorvarvtal pga centrifugalkraften.
På det sättet identifierade jag en lös lindning på rotorn som kortslöt vid normalt motorvarvtal pga centrifugalkraften.
Re: Volvo Bosch Bilgenerator - Hur mäta regulator?
Om det är en klassisk generator så är den normala kopplingen en liten glödlampa i serie mellan +12V (över nyckel i bil, men kan kopplas direkt på testbänk) och den klena anslutningen.
Om det är en sån generator så bör det också gå att ta regulatorn från i stort sett vilken generator som helst på skroten från en äldre bil, och ansluta till kolen. Det är förstås smaksak hur snyggt/fult det får se ut osv, men ändå.
(Om det däremot är nåt modernt med kommunikation mellan generatorn och motorns styrelektronik osv så kan det väl vara krångligare. Inte helt säker men tror att utan styrsignal så laddar generatorn normalt för fullt).
Om det är en sån generator så bör det också gå att ta regulatorn från i stort sett vilken generator som helst på skroten från en äldre bil, och ansluta till kolen. Det är förstås smaksak hur snyggt/fult det får se ut osv, men ändå.
(Om det däremot är nåt modernt med kommunikation mellan generatorn och motorns styrelektronik osv så kan det väl vara krångligare. Inte helt säker men tror att utan styrsignal så laddar generatorn normalt för fullt).
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11757
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Volvo Bosch Bilgenerator - Hur mäta regulator?
Skulle tro att det där är den moderna varianten, som har intelligens i regulatorn och flatstiftanslutningen är kommunikation, inget att koppla en glödlampa till.
Men de ska ge spänning ut även utan kommunikation.
Så var det åtminstone på min V70 av samma årsmodell med bara lite annan motor (2.4 bensin men utan turbo).
Men de ska ge spänning ut även utan kommunikation.
Så var det åtminstone på min V70 av samma årsmodell med bara lite annan motor (2.4 bensin men utan turbo).
Re: Volvo Bosch Bilgenerator - Hur mäta regulator?
Kan man få dit en remskiva för kilrem på de där? Jag har en liknande liggande och skulle vilja ersätta dynamon som inte laddar på traktorn.
Re: Volvo Bosch Bilgenerator - Hur mäta regulator?
Intressant. Förhoppningsvis har jag inte ett sådant problem.mrfrenzy skrev: ↑3 augusti 2024, 13:51:22 Jag gjorde tvärtom när jag felsökte generator. Anslöt nätaggregat direkt till kolen genom en skrotad regulator och matade på konstantström för att se att det laddade.
På det sättet identifierade jag en lös lindning på rotorn som kortslöt vid normalt motorvarvtal pga centrifugalkraften.
Ska dock rengöra och förstärka med lödning statorns anslutningar.
Re: Volvo Bosch Bilgenerator - Hur mäta regulator?
Klas-Kenny skrev: ↑3 augusti 2024, 19:20:56 Skulle tro att det där är den moderna varianten, som har intelligens i regulatorn och flatstiftanslutningen är kommunikation, inget att koppla en glödlampa till.
Men de ska ge spänning ut även utan kommunikation.
Så var det åtminstone på min V70 av samma årsmodell med bara lite annan motor (2.4 bensin men utan turbo).
Verkar finnas både med och utan kommunikation.
Det finns visst testinstrument för att mäta upp bilgeneratorer.
Hittade manualen för instrumentet som tog upp lite under 800 olika regulatorer.
Dessa två var de som liknar min:
Med LIN kommunikation och utan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Volvo Bosch Bilgenerator - Hur mäta regulator?
Hittade kopplingsschema.
Verkar vara regulatorn med LIN-Kommunikation.
Verkar vara regulatorn med LIN-Kommunikation.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Volvo Bosch Bilgenerator - Hur mäta regulator?
Klas-Kenny skrev: ↑3 augusti 2024, 19:20:56 Skulle tro att det där är den moderna varianten, som har intelligens i regulatorn och flatstiftanslutningen är kommunikation, inget att koppla en glödlampa till.
Men de ska ge spänning ut även utan kommunikation.
Så var det åtminstone på min V70 av samma årsmodell med bara lite annan motor (2.4 bensin men utan turbo).
Verkar vara som du säger att det ska vara spänning ut på kolen utan att LIN är inkopplat.
...och någon spänning har jag inte
Re: Volvo Bosch Bilgenerator - Hur mäta regulator?
Detta förtjänar kanske en separat tråd, men enklast är väl att ta en av de nyaste och vanligaste bilgeneratorerna som redan har rätt remskiva? Typ t.ex. vad som satt på de flesta Volvo 240 är väl gissningsvis något som är både billigt och lätt att få tag på?
Se dock upp för att ifall du endast har tändningen som last över nyckel (eller motsvarande så behöver du kanske en diod i serie med laddningslampan, eftersom åtminstone i teorin kommer annars generatorn driva tändningen baklänges genom lampan och motorn kanske få tillräcklig gnista för att inte stanna när du slår av nyckeln. Tror inte detta är nåt problem men ifall den vägrar stanna så är det en trolig orsak. Gäller såklart inte diesel, på en sån kopplar du lampan parallellt med typ solenoid som bryter bränslet ifall du har en elektrisk sådan. Eller så sätter du ett tidsrelä som driver lampan några sekunder varje gång du kör startmotorn, ifall du ens har elektrisk solenoid istället för typ startpedal.
Re: Volvo Bosch Bilgenerator - Hur mäta regulator?
STA är väl spänning ut när generatorn snurrar
den använder väl regulatorn ?
tror du ska koppla ihop B+ och STA?
edit: skulle googlat först, STA anslutningen verkar gå till centrum på de Y kopplade stator lindningarna
den använder väl regulatorn ?
tror du ska koppla ihop B+ och STA?
edit: skulle googlat först, STA anslutningen verkar gå till centrum på de Y kopplade stator lindningarna
Re: Volvo Bosch Bilgenerator - Hur mäta regulator?
Ett sätt att kontrollera laddningsregulatorn för en äldre "klassisk" växelströmsgenerator som borde funka för i stort sett allt oavsett fabrikat och storlek är att ta ur regulatorn ur generatorn. Sätt en billampa (12V 5W borde funka bra) där magnetiseringslindningen normalt är (via kolen). Koppla en liten kontrollampa på vanligt sätt och mata med ett labbaggregat. Mät spänningen med en digital voltmeter. Är spänningen under normal laddspänning (ca 13,8 V) ska laddlampan vara släckt och "magnetiseringslampan" ska vara släckt eller kanske lysa lite svagt. När man sedan minskar spänningen på labbaggregatet kommer magnetiseringslampan att tändas om regulatorn är OK.
Magnetiseringen kan man ibland komma åt elektriskt när generatorn går. Här får man kolla lite hur det är kopplat internt. En del generatorer har magnetiseringen mellan batteri + och kollektorn i regulatorn. Då kan man jorda kollektorsidan och då bör generatorn ladda för allt vad den orkar. Kolla med en tångamperemeter på batteriledningen. Med bilmotorn på tomgång märker man det säkert på att varvtalet sjunker något.
Magnetiseringen kan man ibland komma åt elektriskt när generatorn går. Här får man kolla lite hur det är kopplat internt. En del generatorer har magnetiseringen mellan batteri + och kollektorn i regulatorn. Då kan man jorda kollektorsidan och då bör generatorn ladda för allt vad den orkar. Kolla med en tångamperemeter på batteriledningen. Med bilmotorn på tomgång märker man det säkert på att varvtalet sjunker något.
Re: Volvo Bosch Bilgenerator - Hur mäta regulator?
En liten uppdatering...
Bytte regulatorn, och sen fungerade det.
Mätte på den nya, och den gav inte heller någon spänning. Så denna modell gör helt enkelt inte det utan LIN kommunikation.
Delade den gamla , men kunde inte se något fysiskt fel.
En trevlig touch var att de satt sin Boschlogga och tillverkningsår på en av kretsarna.

Bytte regulatorn, och sen fungerade det.
Mätte på den nya, och den gav inte heller någon spänning. Så denna modell gör helt enkelt inte det utan LIN kommunikation.
Delade den gamla , men kunde inte se något fysiskt fel.
En trevlig touch var att de satt sin Boschlogga och tillverkningsår på en av kretsarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Volvo Bosch Bilgenerator - Hur mäta regulator?
Gött att det löste sig!
Och dumt att den inte laddar utan kommunikation. Om jag fattat rätt så är det väl inte helt ovanligt att vissa tillverkare laddar på klassiskt vis med kommunikationen bortkopplad, kanske?
Och dumt att den inte laddar utan kommunikation. Om jag fattat rätt så är det väl inte helt ovanligt att vissa tillverkare laddar på klassiskt vis med kommunikationen bortkopplad, kanske?