Har teknikutvecklingen avstannat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ds77

Re: Har teknikutvecklingen avstannat?

Inlägg av ds77 »

säter skrev: 30 september 2024, 08:48:32Jag tycker mig märka att även detta forum börjar somna in lite.
Nog var det väl fler inlägg för några år sedan?
Jag tror det finns flera orsaker, en förmodligen att det finns många spridda ställen(feacebook, x, reddit mfl) som samlar olika grupper och en annan att mycket redan öär skrivet och avhandlat och folk använder sökfunktionen istället för att skapa nya inlägg. En del forum har blivit mer som arkiv utan mycket ny aktivitet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Glenn skrev: 30 september 2024, 08:26:55
mrfrenzy skrev: 29 september 2024, 16:28:57Effektgränsen på dammsugare gäller bara motorns elförbrukning, det är för att inte gynna skräpmaskiner som kompenserar för dålig verkningsgrad med högre effekt. Valfri modern dammsugare inom kraven har alldeles utmärkt sugeffekt.
Nej.

Det var ett stort steg nedåt när jag bytte den gamla electroluxen till en ny miele med 900W..

På electroluxen hade man sällan inställningen på max, men när det väl behövdes kunde man dra upp effekten, på mielen har man det på max hela tiden.
Jag kör iofs på max hela tiden på mina gamla Miele, nån på tror 1400W och nån jag tror är på 1650W eller liknande. Men jag vill verkligen att de garanterat ska suga upp så mycket som möjligt.

Bytet till dessa från att ha haft gamla dammsugare från förr var ett enormt lyft. Nu har jag sen länge kastat ut heltäckningsmattorna men skulle säga att med någon klenare dammsugare går det inte att få rent heltäckningsmattor alls.

Jag inser att det är lättare att bara reglera maxeffekt, men EU kunde som komplement lägga till en regel att dammsugare med effekt på över 900W måste uppfylla någon slags effektivitetskrav.

Skulle också säga att det är lite fånigt att gå på saker som används relativt lite och ändå ger en stor samhällsfördel då de används. Att bli av med damm, kvalster och liknande måste överväga nackdelen att dammsugare använder en del energi. Viktigt här är att ta in att folk i allmänhet lär inte städa oftare / grundligare bara för att nya dammsugaren suger sämre, utan de kommer ha sämre inomhusmiljö.

Sidospår: Apropå inomhusmiljö så kan man tycka att det borde vara krav på att alla flerfamiljhus, även befintliga, förses med mekanisk ventilation med minst pollenfilter men helst hepafilter på insugen. Långsiktigt bör det vara krav på detta även på enfamiljhus för barnfamiljer.
Mindmapper skrev: 29 september 2024, 18:23:01
MiaM skrev: 29 september 2024, 16:12:55Ur en annan aspekt så kan man komma väldigt långt med en elbil utan att ladda. Man kan t.ex. åka från Hamburg eller Berlin till t.ex. sydöstra Frankrike, nära Spanien vid Medelhavet, eller platser i norra Italien, eller till Slovenien, med motsvarande några kilometers körning på ens batteri. Färden drivs elektriskt direkt med kontaktledning och kan matas t.ex. från vattenkraft, sol, vind och/eller kärnkraft. Allt detta medan man kan göra annat, t.ex. sova, äta eller vad man nu vill.

https://www.autoreisezug-planer.de/liniennetz.htm

Jag tror seriöst att biltåg kommer återkomma i framtiden. Men också så tror jag att folk kommer vänja sig vid att längre resor är något man gör när man är i en ålder och i en livssituation där man inte behöver släpa på massor av saker. Med andra ord, när man skaffar småbarn så får man väl stå ut med att vara hemma mesta tiden under ett decennium eller liknande.
Helt klart att biltåg har större finess med elfordon än med förbränningsmotor. Det vore snart dags att ta upp den satsningen som fanns i Sverige i början på 90-talet. Att förflytta sig mellan norrland och södra Sverige eller Danmark/Tyskland vore en bra ide. Komma fram med fulladdat batteri och fortsätta semesterfärden vore händigt.
Ett problem med det försöket som gjordes var att man meranvände vagnar som jag tor annars kördes för biltransporter för nya bilar, och körde alltså med det antal vagnar som "var över" och därmed körde alldeles för lågt utbud. Tror det var en tur norrut och en söderut per vecka, varav den ena hamnade tidsmässigt så att få nyttjade den, och därmed blev det inte lönsamt att bedriva trafiken.
säter skrev: 30 september 2024, 08:48:32
Prins Valiant skrev: 28 september 2024, 09:29:12Internet börjar även somna in, då tänker jag på användningen med forum. Detta forum är mycket aktivt, det är mycket trevligt och ett undantag. som motsats kan jag säga att andra specialforum somnat in.
Jag tycker mig märka att även detta forum börjar somna in lite.
Nog var det väl fler inlägg för några år sedan?
En hel del har flyttat till Facebook och liknande. Det finns grupperna Elektronik som hobby, en som heter Elektronikforumet (vars syfte jag inte riktigt greppar) och dessutom nån mer nybörjarmässig elektronik-reparation-nånting osv.

Annars så anser väl engelskspråkiga att Reddit är enda stället på internet som "finns kvar" för t.ex. Google att samla vettiga sökresultat. Ett tag var Stack Overflow och alla dess syskon riktigt bra, men de saknar möjlighet att rangordna vilka befintliga besvarade frågor som fortfarande är relevanta eller inte. Typ en fråga om hur Titanic sjönk har väl relevanta svar även om svaren kom för 15 år sen, men en fråga om något relaterat till programmering är knappast relevant om svaren är 15 år gamla.
swesysmgr skrev: 29 september 2024, 21:38:12
Mindmapper skrev: 29 september 2024, 19:52:55Batteribyte är väl bra om det finns en standard.
Se på gasoltuberna. Fungerar jättebra lämna in en tom och betala för en full. Här finns en etablerad standard.
Börjar ett system med batteribyten bli utbyggt borde det fungera lika bra. Fast då behövs en standard som blir etablerad.
De ska naturligtvis också finnas möjlighet att ladda själv.
Ett elbilsbatteri är mycket värdefullare och mer beroende av hur det hanterats än en gasoltub. Om ingen längre är ansvarig för batteriets livslängd eftersom det bara är att lämna in för byte då kommer tyvärr batterierna att slitas hårdare och kostnaden kollektiviseras över alla användare.
Det går att ha BMS inbyggd i batteriet, plomberad, och låta användaren betala för hur batteriet används. (Tänker alltså ett system där man hyr batteriet, och dels betalar för hur man använder det och dels betalar för utbyte).

Till skillnad från kylklampar på campingar så skulle man som användare inte riskera att råka ut för att endast bli erbjuden en kylklamp som är så usel att ingen camping erbjuder sig att ta emot den nästa gång det är dags, ungefär.
swesysmgr skrev: 29 september 2024, 21:38:12Nej tack till detta om det inte går att testa batteriet vid byte och debitera efter hur mycket det slitits sedan det togs ut senast.

Som Gimbal skriver blir det även svårt att ha samma modell av batteri i EX90 som EX30 till exempel.
Anledningen till att bilar har olika storlekar är ju bland annat för att få olika räckvidd. Med ett utbrett system av "bytesstationer" så är detta inget problem, man får helt enkelt stanna till med jämna mellanrum. Det bör rimligtvis också gå att antingen ha 2-3 olika storlekar eller låta bilar med större krav eller möjlighet till längre sträckor mellan laddningar att ta emot två batterier (lämpligtvis så att bilen kan köras med ett enda batteri).

En annan variant som jag tror skulle vara vettig är dels hybrider och dels hybrider där man lätt kan ta ur förbränningsmotorn och lämna kvar hemma när man inte behöver den för lokala resor.
Prins Valiant skrev: 29 september 2024, 22:04:56Jag tänker på rubriken har teknikutvecklingen avstannat.
Jag har ännu ej sett rubriken att elbilens komfort och vägegenskaper är överlägsna en bra bensin/dieselbil. Tyngden är ett faktiskt problem.
Fast komforten är ju värdelös i nästan alla bilar som tillverkats de senaste kanske 30 åren, jämfört med äldre bilar. Jag inser att det finns olika skäl till detta, men det är ändå pinsamt för hela bilbranschen att en Ford Granada från 1972-1985 både klarar kurviga vägar i glesbygden lika bra som en "semi-sportig" klart nyare bil men ändå har en komfort på ojämna vägar som väl bara överträffas av Citroen med sin hydrauliska fjädring och liknande, och samtidigt så trots att den fysiskt är stor även jämfört med nyare bilar så är den smidigare än många andra bilar i stadskörning med utmärkt sikt åt alla håll. Visst, den har garanterat avsevärt sämre krocksäkerhet, och den kantiga formen ger sämre bränsleförbrukning, men ändå.

Visst, det gjordes usla bilar förr med. Volvos 140/240/740-serie är ju geniunt usla när det gäller väghållning. Men samtidigt gjordes det också komfortabla bilar, medan idag så har alla stenhård studsig fjädring men ändå tveksam väghållning. Jag vet att man inte kan dra upp bilar som gått 30k mil som relevanta exempel egentligen, men t.ex. när jag kör över ett tjälskott som jag gissar är 5cm högt, i en kurva på en landsväg, så märker jag att min trötta S70 hoppar markant i sidled med bakhjulen. Jag kör givetvis bara så att detta händer när det är torrt och fint väder med bra väggrepp så att jag är helt säker att jag inte har nån risk att få sladd och hamna i diket, men ändå ett exempel på usla bilar de senaste 30 åren.

Och det finns säkert undantag. Jag erkänner att jag har nog knappt åkt i nån fransk bil de senaste 30+ åren. Men ändå, både Volvo, VW och Saab från 90-talet och framåt är rätt obekväma.
Prins Valiant skrev: 29 september 2024, 22:04:56Elbilens teknikutveckling har kommit p.g.a. regler från EU med olika skattelättnader för att hitta förare. 95% av de elbilar som säljs idag är tjänstefordon. Varför bara 5% privatköpta om det är utveckling? Enligt min uppfattning är det ett alternativt bränsle för bilar som passar vissa mycket bra.
I Sverige så är väl majoriteten av alla "dyra" bilar som säljs nya tjänstebilar? Typ ytterst få Volvo lär väl ha sålts till privatpersoner nya under många års tid? Det är väl mer typ Opel eller liknande som sålts till privatpersoner nya?
Prins Valiant skrev: 29 september 2024, 22:04:56Volvos nya flaggskepp väger 2,6 till 2,8 ton, är det utveckling. Motsvarande bensin/diesel skulle troligen väga max 1,6-1,8 ton max och haft mer utrymmen. Om inte annat slöseri med råvaror.
Som redan påpekats så är även förbränningsmotorbilar tyngre. Men dessutom så är det väl bara att ta branschen i örat och begära att elbilar har kortare räckvidd. Speciellt med batteribytessystem som jag föreslog ovan så skulle det gå att ha klart lättare bilar.

Vi borde också ifrågasätta säkerhetsutvecklingen - vi borde göra en samhällsekonomisk uträkning på vad död och skador kostar och väga mot vad säkerheten kostar. Det låter säkert cyniskt men det här är verkligen nåt som behöver räknas på - det går inte att bara driva vidare med nollvision oavsett kostnad. Och om vi verkligen ska fokusera på säkerheten så bör vi först se över gångvägar och cykelbanor, speciellt snö- och isbekämpning på vintern och liknande.
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Många tänkvärda inlägg här.

Ett stort nyligt framsteg på medicinfronten är mRNA-vaccin, t.ex. covid-vaccinet. Detta togs fram som mRNA-vaccin istället för på traditionellt vis, vilket möjliggjorde att ett vaccin kunde tas fram på mycket kortare tid än vad som tidigare varit möjligt. En viktig möjliggörare för detta var introdutionen av "gensaxen" CRISPR-Cas9 vilket gav bl.a. Emmanuelle Charpentier och Jennifer Doudna nobelpris i kemi 2020

Förbjudandet av PFAS inom EU kommer nog att ge en skjuts till materialutveckling som kan möjliggöra nya produkter som vi inte har idag.

En trend som kom i samband med pandemin är att jobba hemma. Detta är inte teknisk utveckling, men kan komma att få stor betydelsea för trender framöver. Jag kan t.ex. tänka mig att det på sikt kommer att:
* Göra att man kan bo i glesbygd och ändå ha ett jobb som inte är en lokal arbetsgivare. Långsiktigt kan det påverka trender kring urbanisering
* Det kan påverka fastighetsmarkanden för kontorslokaler när företag upptäcker att man kan ha mindre kontor när en större del av personalen jobbar hemma
* Minskat pendlande kan vara positivt för miljön och trafiksituationen i större städer

Måste också lufta min besvikelse på att nya dammsugare inte fungerar tillfredställande. Om det beror på att effekten är begränsad (vilket iofs verkar vara rimligt) eller något annat låter jag vara osagt.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Du skriver: En trend som kom i samband med pandemin är att jobba hemma. Detta är inte teknisk utveckling, men kan komma att få stor betydelse för trender framöver.
Jag tror att jobba hemma kommer sakta in utvecklingen på de företag som använder detta, där utveckling och konstruktion utförs. Förhoppningsvis har de flesta hemarbetarna meningsfulla utvecklande uppgifter.

Varför? Närheten till kolleger att kunna bolla idéer är enormt viktigt. Detta skapar en brainstorming som öppnar nya sätt att se saker. Detta sker kanske spontant kring fikabordet. Kommer kanske in en tekniker med fundering eller problem, och lösningarna haglar fram.
Att i grupp träffas, analysera resultatet. Jag tror att hemarbete kommer leda till att många projekt bara stampar vidare när man inte ens vet att ens smarta kollega löser det på ett nytt sätt. Dagens ekonomer underskattar betydelsen genom konstruktiva möten, konferenser, studiebesök, mässor.

Samtidigt är det oerhört viktigt med en trevlig arbetsmiljö på kontoret. Att känna trygghet, värme på sin arbetsplats, där man tillbringar 8 tim/dag. Att gå till en lokal och hitta ett ledigt tomt bord för att klämma upp datorn, jag då kan man lika gärna sitta hemma. Det finns en anledning till att kontorslandskapen kom och försvann under 70-talet, dagens ekonomer var inte födda när detta var igång och vet ej varför de försvann. Idag sitter personalen med Bose Noise Cancelling hörlurar för att slippa bakgrundsljudet. Ekonomen jublar och tittar på lägre hyreskostnader. Han är en hjälte.......

Utveckling sker i trivsamma miljöer med gott kamaratskap :D
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Du skriver: En trend som kom i samband med pandemin är att jobba hemma. Detta är inte teknisk utveckling, men kan komma att få stor betydelse för trender framöver.
Jag tror att jobba hemma kommer sakta in utvecklingen på de företag som använder detta, där utveckling och konstruktion utförs. Förhoppningsvis har de flesta hemarbetarna meningsfulla utvecklande uppgifter.

Varför? Närheten till kolleger att kunna bolla idéer är enormt viktigt. Detta skapar en brainstorming som öppnar nya sätt att se saker. Detta sker kanske spontant kring fikabordet. Kommer kanske in en tekniker med fundering eller problem, och lösningarna haglar fram.
Att i grupp träffas, analysera resultatet. Jag tror att hemarbete kommer leda till att många projekt bara stampar vidare när man inte ens vet att ens smarta kollega löser det på ett nytt sätt. Dagens ekonomer underskattar betydelsen genom konstruktiva möten, konferenser, studiebesök, mässor.

Samtidigt är det oerhört viktigt med en trevlig arbetsmiljö på kontoret. Att känna trygghet, värme på sin arbetsplats, där man tillbringar 8 tim/dag. Att gå till en lokal och hitta ett ledigt tomt bord för att klämma upp datorn, jag då kan man lika gärna sitta hemma. Det finns en anledning till att kontorslandskapen kom och försvann under 70-talet, dagens ekonomer var inte födda när detta var igång och vet ej varför de försvann. Idag sitter personalen med Bose Noise Cancelling hörlurar för att slippa bakgrundsljudet. Ekonomen jublar och tittar på lägre hyreskostnader. Han är en hjälte.......

Utveckling sker i trivsamma miljöer med gott kamaratskap
Jag tror inte att du har rätt. Först och främst kommer hårda fakta som t.ex. lokalkostnader att trumfa mer svårmätta saker som hur effektivt man jobbar i olika miljöer. Om det är bättre eller sämre att jobba hemma kommer inte att spela någon roll. Precis samma ekonomiska resonemang vill jag påstå har permanentat kontorslandskapen, även fast de flesta är överens om att de är olämpliga för koncentrationskrävande arbete.

För de flesta större organisationer har samarbete över långa avstånd ändå varit nödvändigt iom att man haft flera enheter utspridda i världen, så om samarbete över avstånd saktar ned utvecklingstakten och/eller effektiviteten finns det redan en stor grupp som redan har problemet iom att man ändå jobbar med kollegor på annan ort.

Jag har egen erfarenhet av många större organisationer som är spridda på flera orter globalt. De gånger gemensamt arbete har fungerat dåligt har det alltid berott på dålig företagskultur. Utan att hänga ut något företag har jag varit med om att två svenska enheter i varsin stad har haft stora samarbetssvårigheter som av ledningen försökte lösas med att man skulle träffas ofta, vilket vore i linje med din argumentation, men det hjälpte inte. Uppepå detta hade man även liknande problem inom samma enhet. Det hjälpte inte att man satt brevid varandra. I just detta fall var protektionismen påtaglig och sannolikt ett av flera grundläggande problem i en dålig företagskultur.

Jag har också jobbat i verksamhet där man haft verksamhet i sverige, indien, frankrike och USA. Där finns både tidskillnader och skillnader i syn på arbete och företagsorganisaion. Men i en sund företagskultur fungerade samarbetet ändå bra. Framför allt sedan pandemin finns också en bra kunskapsnivå på vanliga vertyg som underlättar samarbete över långa avstånd.

Utöver egen erfarenhet finns andra exempel på att det går utmärkt att få samarbete att fungera bra utan att mötas ofta. I stort sett all open source-utveckling sker i samarbete mellan personer som kanske aldrig har träffats i verkligheten eller ens haft ett telefonsamtal. Detta gäller alltså några av värdens mest komplexa och högprofilerade mjukvaruprojekt, t.ex. linux-kärnan. I den här världen har samarbeten över långa avstånd dessutom varit normen långt innan hemarbete populäriserades iom pandemin.

Håller med om att det är trevligt med köttkollegor, men jag vill påstå att om man bara ser själva till arbetet så går digitala diton ungefär lika bra :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 30 september 2024, 17:03:47 Skulle också säga att det är lite fånigt att gå på saker som används relativt lite och ändå ger en stor samhällsfördel då de används. Att bli av med damm, kvalster och liknande måste överväga nackdelen att dammsugare använder en del energi. Viktigt här är att ta in att folk i allmänhet lär inte städa oftare / grundligare bara för att nya dammsugaren suger sämre, utan de kommer ha sämre inomhusmiljö.
Det gäller ju det mesta "miljöarbetet" skulle jag säga.. man siktar in sej på på de irrlevanta sakerna.
Sidospår: Apropå inomhusmiljö så kan man tycka att det borde vara krav på att alla flerfamiljhus, även befintliga, förses med mekanisk ventilation med minst pollenfilter men helst hepafilter på insugen. Långsiktigt bör det vara krav på detta även på enfamiljhus för barnfamiljer.
Dyr hantering med filterbyten dock, iofs kanske enbart hepafilter inte är så dyra, men de kombinerade hepa/kol vi har på jobbet är löjligt dyra att byta.
Anledningen till att bilar har olika storlekar är ju bland annat för att få olika räckvidd. Med ett utbrett system av "bytesstationer" så är detta inget problem, man får helt enkelt stanna till med jämna mellanrum. Det bör rimligtvis också gå att antingen ha 2-3 olika storlekar eller låta bilar med större krav eller möjlighet till längre sträckor mellan laddningar att ta emot två batterier (lämpligtvis så att bilen kan köras med ett enda batteri).
Problemet med batteribyten är att man i praktiken måste ha leasing batterier, vilket marknaden tydligt visat att den inte vill ha.
En annan variant som jag tror skulle vara vettig är dels hybrider och dels hybrider där man lätt kan ta ur förbränningsmotorn och lämna kvar hemma när man inte behöver den för lokala resor.
En urtagbar REX typ ? ..Men vad vinner man på att ta ur den då ? lite vikt ?
Och det finns säkert undantag. Jag erkänner att jag har nog knappt åkt i nån fransk bil de senaste 30+ åren. Men ändå, både Volvo, VW och Saab från 90-talet och framåt är rätt obekväma.
Saab ? skämtar du ? nämn en bekvämare bil än en 9000,9-3 eller 9-5 ? Redan 900 (och kanske 99?) var ju kända för sina bekväma stolar.

Även nyare volvo brukar ju ha bra stolar, de äldre var inget vidare dock.
Som redan påpekats så är även förbränningsmotorbilar tyngre. Men dessutom så är det väl bara att ta branschen i örat och begära att elbilar har kortare räckvidd. Speciellt med batteribytessystem som jag föreslog ovan så skulle det gå att ha klart lättare bilar.
Ja, men inte alls lika tunga som batteribilar.

Min tesla är i golfklass storleksmässigt men väger över 2 ton, en ny golf med bensinmotor väger under 1,5 ton.

Vikten är dålig på många sätt, högre "bränsleförbrukning", högre slitage på vägen och även däck, sämre väghållning, dessutom får man problem som att bilen inte får dra lika mycket med B-kort, och man blir begränsad i tex fälgval.
Vi borde också ifrågasätta säkerhetsutvecklingen - vi borde göra en samhällsekonomisk uträkning på vad död och skador kostar och väga mot vad säkerheten kostar. Det låter säkert cyniskt men det här är verkligen nåt som behöver räknas på - det går inte att bara driva vidare med nollvision oavsett kostnad. Och om vi verkligen ska fokusera på säkerheten så bör vi först se över gångvägar och cykelbanor, speciellt snö- och isbekämpning på vintern och liknande.
Skulle man tillverka mindre säkra bilar för att spara miljö ? nog för att miljötomtarna brukar komma med dumma förslag som godtas, men nåt sånt skulle ALDRIG gå att genomföra.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Mellanchefer vill inte ha jobba-hemma, för då blir allt de säger enkelt möjligt att lagra för framtida bruk. Öga mot öga på ett kontor kan en mellanchef ge en instruktion som bryter mot regler eller på annat sätt är tveksam, och om den som blir instruerad utför den så kan mellanchefen spela dum och skylla ifrån sig om nåt går åt skogen. Men framförallt är de "öga mot öga"-personer; nån slags "naturligt urval" har sett till att folk som är hyggliga på det och usla på skriftlig kommunikation blir mellanchefer.

Jag skulle säga att brainstorming osv kan funka lika bra på distans som i fikarummet. Däremot så gynnar fikarummet informella kontakter mellan folk som tekniskt jobbar på olika avdelningar. Om jag t.ex. gör mig känd för att ha hygglig koll på vad jag gör, och behöver få något gjort av någon som jobbar på en annan avdelning, så är det god chans att mitt ärende får hög prioritet för att den som utför det jobbet vet att jag inte beställt fel sak, inte beskrivit luddigt, och allmänt är bra att ha att göra med. Jag vet också vem i olika avdelningar som jag har lättare/svårare att ha att göra med, och går givetvis till de som det är lätt att ha att göra med. Det sker alltså en slags matchning, som nog visserligen i nån mån sker även på distans men inte lika lätt och tydligt.

Angående kontorslandskap så är det ju bara att dra upp ekonomin igen och påpeka att lokalkostnaden för att jobba hemifrån är noll. Jag drömmer seriöst om en värld där mellanchefer åker på att boka lokaler osv för att ha möten där alla ska närvara, kanske kontorslandskap som delas av flera företag eller liknande. OBS, jag har generellt inget emot mellanchefer, men tycker gott att de kan åka på samma mängd plåga som alla andra på grund av kontorslandskapen.

=========================

Glenn:
Ett stort problem med miljörörelsen är en kombination av inte så stor fackkunskap inom de olika områdena hos "miljöentusiaster i allmänhet" och dels framförallt en "ta vad man får"-mentalitet, där man aldrig verkar vara beredd att förhandla något utan allt som går att få beslut om ska beslutas.

Filter för inomhusluft: Det må vara dyrt, men åtminstone rena pollenfilter torde vara billiga, och framförallt avsevärt billigare samhällsekonomiskt än att ha diverse oönskade saker i luften. Man kan tänka sig att ha krav på pollenfilter som byts ofta nog, och där ventilationen verkligen stängs av under bytet så att det inte följer med sunk när filter tas ur, och sen ha filterhållare i varje tilluftdon i varje lägenhet där det lätt går att stoppa in bättre filter. Fast hellre krav på filter för hela fastigheten, för nackdelen med per lägenhet är att t.ex. barn i en barnfamilj inte kan besluta att ha bättre filter ifall föräldrarna inte vill osv.

Har det nånsin funnits något system med leasing av batterier till elbilar? Eller hyra kortare tider? En variant kan ju vara att ha bilar med ett litet batteri som är fast monterat, och möjlighet att äga eller korttidshyra eller långtidsleasa större batteri. Då kan man dels använda elbil som idag, dels använda med lägre vikt och kortare räckvidd för den som gör kortare resor, dels hyra någon enstaka dag eller två för en längre resa, dels teckna ett hyresavtal under en viss tid t.ex. för en längre roadtrip-semester eller liknande, och dels leasa långsiktigt för den som har ett jobb med mycket resande.

En förbränningsmotor väger en del, speciellt inklusive bränsletank, avgassystem osv, och den tar också en del plats. Tänker rent av att man skulle kunna ha sånt på släpkärra. Nackdelen är väl att transmissionen då måste vara helt elektrisk eftersom man knappast lär ha en CV-axel i centrum av släpvagnskopplingen, typ. Av trafiksäkerhetsmässiga skäl så är det såklart en dålig idé att ha drivna hjul på släpkärra, exempel:
http://www.evconvert.com/article/ev-pusher
(Annars är ju el-"pusher" en intressant idé för gör-det-själv-experiment med elbilar. Det verkar för övrigt svårt att hitta någon regel kring om en släpkärra (eller efterfordon, eller liknande) får ha drivna hjul som driver fram hela ekipaget eller inte)).

Saab må ha bekväma stolar, men de är ju ingen Floatie McFloatFace som t.ex. en Citroen eller många äldre bilar. (Och det är här jag åter igen tjatar om Ford Granada, bilen har rejäl markfrigång med lång slaglängd på fjädringen och rätt mjuka stötdämpare i förhållade till sin vikt, men tack vare chassits konstruktion (läng hjulbas, breda axlar, helt fristående fjädring och antar även att fjädringen inte fjädrar i rät vinkel mot bilen utan typ fritt ur minnet kanske 20-30 graders vinkel gör sitt) gör att den också har bra väghållning på slingriga landsvägar.

Idag ingår stolar sannolikt i nån mån i bilars säkerhet, och/eller så har de åtminstone bältesfästet som del av stolen och bältet som är monterat i stolpen är bilspecifikt, så det är vanskligt att byta stolar till "fel fabrikat", men speciellt på äldre bilar kan man i princip montera vilka stolar man vill. Fritt ur minnet så hade väl t.ex. den Reliant Fox (fyrhjulig "skåpbil") som Hubnut på Youtube hade stolar från Volvo 340).

Angående vikt så bör även vikten på förbränningsmotorbilar som sagt ifrågasättas. Jag tycker seriöst att vi bör se över vad som faktiskt väger. T.ex. så väger ryggstöden till baksätet i en Volvo 850 eller V70 gen 1 massor bara för att kunna ge bekvämligheten att kunna fälla ryggstöden utan att krångla med var bältena tar vägen, ungefär, och dessutom kunna göra detta med tvådelat ryggstöd. Eller ja, detta används också för att kunna ha trepunktsbäte för den femte platsen i mitten. Visst, det ger också viss ökad säkrehet mot lastförskjutning vid krock. Men är det värt att ha skydd mot tung last när det som transporteras är ett par kassar med mat och en bal med toapapper, och de flesta aldrig använder fem sittplatser? Låt den där femte sittplatsen och bälten som fälls tillsammans med ryggstöden vara en option man får betala extra för. (Har faktiskt inte vägt ryggstöden men de är rejält tunga att flytta, medan ryggstöd är nästan lika lätta som sitsen i äldre bilar. (Åter igen tjatar jag om Ford Granada; om man bara fäller ryggstödet så följer bältena med framåt och hamnar sen på rätt läge när man fäller upp ryggstödet igen. Behöver man lasta genom bakdörrarna så kan man flytta bältena åt sidan, så det är inte precis någon större ansträngning). Dock tycker jag gott att "mottagarna" för bältena kan vara av en typ som inte ramlar ner mellan säte och ryggstöd och måste fiskas upp som det var på många äldre bilar - det kostar inte direkt något extra att göra detta bättre.

Vägslitage lär dock vara försumbart; det dimensionerande för vägunderhåll är tyngre fordon. En busslinje som kör iaf ett par turer dagligen är det som verkligen gör att vissa vägar i hålor måste renoveras regelbundet medan sidogatorna kan ha samma asfaltsyta i 50 år. Nästa nivå är väl sopbilarna, men där kan ju kommunerna helt enkelt besluta att köra en viss maxvikt på de vägar de själva betalar underhållet för.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Apropå insugsfilter så har farsan fixat en liten påbyggnad på befintligt insug på sitt radhus, där ett standard Volvo-luftfilter passar. Under pollensäsong byts det mot pollenfilter. Original är det bara ett finmaskigt nät.
FTX-växlaren håller sig ren betydligt längre, och farsans pollenallergi känns knappt av alls inne.
I FTX-aggregatet sitter ett påsfilter, men det gör ändå stor skillnad med det externa luftfiltret.
Inte minst för att insugskanalen håller sig ren.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 1 oktober 2024, 15:03:23 Jag skulle säga att brainstorming osv kan funka lika bra på distans som i fikarummet.
Min erfarenhet är att det inte alls fungerar lika bra.

Över huvud taget har jag rätt dåliga erfarenheter av hemmajobb, men det beror nog mycket på vad man gör.

På mitt nuvarande jobb jobbar jag på riktigt så då måste jag vara på plats :vissla:
Glenn:
Ett stort problem med miljörörelsen är en kombination av inte så stor fackkunskap inom de olika områdena hos "miljöentusiaster i allmänhet" och dels framförallt en "ta vad man får"-mentalitet, där man aldrig verkar vara beredd att förhandla något utan allt som går att få beslut om ska beslutas.
..Och att de som bestämmer på riktigt inte ifrågasätter, delvis för att få beskylls man för att vara "klimatförnekare" eller nåt ännu värre..
Filter för inomhusluft: Det må vara dyrt, men åtminstone rena pollenfilter torde vara billiga, och framförallt avsevärt billigare samhällsekonomiskt än att ha diverse oönskade saker i luften. Man kan tänka sig att ha krav på pollenfilter som byts ofta nog, och där ventilationen verkligen stängs av under bytet så att det inte följer med sunk när filter tas ur, och sen ha filterhållare i varje tilluftdon i varje lägenhet där det lätt går att stoppa in bättre filter. Fast hellre krav på filter för hela fastigheten, för nackdelen med per lägenhet är att t.ex. barn i en barnfamilj inte kan besluta att ha bättre filter ifall föräldrarna inte vill osv.
Fast det har väl visat sig att det inte är bra att ha för rent heller, då bli immunförsvaret sämre.

Jag säger inte det är fel med filter, men jag tror inte nyttan är så stor i praktiken.

Har det nånsin funnits något system med leasing av batterier till elbilar? Eller hyra kortare tider? En variant kan ju vara att ha bilar med ett litet batteri som är fast monterat, och möjlighet att äga eller korttidshyra eller långtidsleasa större batteri. Då kan man dels använda elbil som idag, dels använda med lägre vikt och kortare räckvidd för den som gör kortare resor, dels hyra någon enstaka dag eller två för en längre resa, dels teckna ett hyresavtal under en viss tid t.ex. för en längre roadtrip-semester eller liknande, och dels leasa långsiktigt för den som har ett jobb med mycket resande.
Ja det finns bilar som säljs med leasade batterier, nissan leaf förr iaf, tror dom slutade med det, samma med renault Zoe.

Nio säljer fortfarande bilar med leasat batteri, och det är vad jag vet ett krav för att få använda deras batteribytesstationer (nio power swap), det har väl inte varit så populärt dock.

https://www.nio.com/sv_SE/baas
En förbränningsmotor väger en del, speciellt inklusive bränsletank, avgassystem osv, och den tar också en del plats. Tänker rent av att man skulle kunna ha sånt på släpkärra. Nackdelen är väl att transmissionen då måste vara helt elektrisk eftersom man knappast lär ha en CV-axel i centrum av släpvagnskopplingen, typ. Av trafiksäkerhetsmässiga skäl så är det såklart en dålig idé att ha drivna hjul på släpkärra, exempel:
http://www.evconvert.com/article/ev-pusher
(Annars är ju el-"pusher" en intressant idé för gör-det-själv-experiment med elbilar. Det verkar för övrigt svårt att hitta någon regel kring om en släpkärra (eller efterfordon, eller liknande) får ha drivna hjul som driver fram hela ekipaget eller inte)).
Bilen måste ju vara konstruerad för det, exempelvis tror jag inte någon elbil klarar av att laddas "externt" medans man kör exempelvis.

BMW som använde range extenders innan använde ju en liten MC-motor och generator, inbyggd i bilen då förstås. Jag har för mej den inte var så mycket tyngre än versionen utan REX.
Saab må ha bekväma stolar, men de är ju ingen Floatie McFloatFace som t.ex. en Citroen eller många äldre bilar. (Och det är här jag åter igen tjatar om Ford Granada, bilen har rejäl markfrigång med lång slaglängd på fjädringen och rätt mjuka stötdämpare i förhållade till sin vikt, men tack vare chassits konstruktion (läng hjulbas, breda axlar, helt fristående fjädring och antar även att fjädringen inte fjädrar i rät vinkel mot bilen utan typ fritt ur minnet kanske 20-30 graders vinkel gör sitt) gör att den också har bra väghållning på slingriga landsvägar.
Gamla citroen är absolut bekväma, men granadan ger jag inte mycket för, det viktigaste rent ergonomiskt är ju stolen, sen allt annat.

Min tesla har ju tex USEL stolkomfort :/ dessutom ganska stötig, men det stör inte mej.
Idag ingår stolar sannolikt i nån mån i bilars säkerhet, och/eller så har de åtminstone bältesfästet som del av stolen och bältet som är monterat i stolpen är bilspecifikt, så det är vanskligt att byta stolar till "fel fabrikat", men speciellt på äldre bilar kan man i princip montera vilka stolar man vill. Fritt ur minnet så hade väl t.ex. den Reliant Fox (fyrhjulig "skåpbil") som Hubnut på Youtube hade stolar från Volvo 340).
Moderna stolar har även en massa airbags, bältessträckare, aktiva nackskydd och ofta elmotorer till allt, det gör dom svårbytta till andra stolar.

Förr förekom det ju att fabriksnya bilar fick andra stolar för att originalen inte ansågs funka i sverige, polisen underkände tex nån bils stolar (plymoth valiant ?) och istället monterades nya saabstolar..
Angående vikt så bör även vikten på förbränningsmotorbilar som sagt ifrågasättas. Jag tycker seriöst att vi bör se över vad som faktiskt väger. T.ex. så väger ryggstöden till baksätet i en Volvo 850 eller V70 gen 1 massor bara för att kunna ge bekvämligheten att kunna fälla ryggstöden utan att krångla med var bältena tar vägen, ungefär, och dessutom kunna göra detta med tvådelat ryggstöd. Eller ja, detta används också för att kunna ha trepunktsbäte för den femte platsen i mitten. Visst, det ger också viss ökad säkrehet mot lastförskjutning vid krock. Men är det värt att ha skydd mot tung last när det som transporteras är ett par kassar med mat och en bal med toapapper, och de flesta aldrig använder fem sittplatser? Låt den där femte sittplatsen och bälten som fälls tillsammans med ryggstöden vara en option man får betala extra för. (Har faktiskt inte vägt ryggstöden men de är rejält tunga att flytta, medan ryggstöd är nästan lika lätta som sitsen i äldre bilar.
Fast det är väl precis lika mycket vikt i exempelvis stolarna på elbilar ? eller hybrider ?

Mycket av all vikt på moderna bilar är ju adderad säkerhet, både all säkerhetsutrustning, och kraftigare chassi för att skydda vid olyckor.

Jag gillar generellt sett lätta bilar, men det är svårt med dagens krav på säkerhet och funktioner.

Vägslitage lär dock vara försumbart; det dimensionerande för vägunderhåll är tyngre fordon. En busslinje som kör iaf ett par turer dagligen är det som verkligen gör att vissa vägar i hålor måste renoveras regelbundet medan sidogatorna kan ha samma asfaltsyta i 50 år. Nästa nivå är väl sopbilarna, men där kan ju kommunerna helt enkelt besluta att köra en viss maxvikt på de vägar de själva betalar underhållet för.
Jag skulle säga att det bidrar till mycket vägslitage, tung trafik sliter mest på vägarna och ett halvt ton mer på en personbil kanske inte märks med EN bil, men om hälften av vagnparken byts mot sådana så..
Nerre

Inlägg av Nerre »

thomas_gbg skrev: 29 september 2024, 11:48:38 Det känns otroligt konstigt om vi skrotar förbränningsmotorn som nu är förfinad efter 150 år i drift.
Tycker du det var otroligt konstigt att hästdroskan skrotades efter att ha förfinats i troligen hundratals år?

Eller för att inte tala om de fina flintlåsgevären som man kunde göra krut och kulor till själv?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Glenn skrev: 30 september 2024, 08:17:33 Dumheter! Det beror helt på bilen, det finns otroligt slöa elbilar, och det finns extremt potenta bensinbilar..
Finns ingen bränslemotor som reagerar lika snabbt som en elmotor.
Saker som är helt irrlevanta och osynliga för brukaren som bara vill ha en bil som tar dom från A till B.
Men det har vi väl inte pratat om? Jag har pratat om de objektiva tekniska egenskaperna, inte användarens upplevelse
Nerre

Inlägg av Nerre »

jon_kanon skrev: 1 oktober 2024, 10:44:24 För de flesta större organisationer har samarbete över långa avstånd ändå varit nödvändigt iom att man haft flera enheter utspridda i världen, så om samarbete över avstånd saktar ned utvecklingstakten och/eller effektiviteten finns det redan en stor grupp som redan har problemet iom att man ändå jobbar med kollegor på annan ort.
Ja, vi har över hälften av kollegorna sitter utanför Sverige (mycket på grund av att vi för några år sen slogs ihop med ett brittiskt systerbolag), och nåt halvdussin av de som sitter i Sverige bor lång från Stockholm. De som sitter i England idag jobbar dessutom mestadels hemifrån för de bor väldigt utsprida.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Nerre skrev: 1 oktober 2024, 16:29:51
thomas_gbg skrev: 29 september 2024, 11:48:38 Det känns otroligt konstigt om vi skrotar förbränningsmotorn som nu är förfinad efter 150 år i drift.
Tycker du det var otroligt konstigt att hästdroskan skrotades efter att ha förfinats i troligen hundratals år?

Eller för att inte tala om de fina flintlåsgevären som man kunde göra krut och kulor till själv?
När du citerar mig framöver är jag tacksam om du inte klipper och klistrar som det passar dig. Utan du bör ta med hela texten så det framgår vad jag menar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

MiaM skrev: 1 oktober 2024, 15:03:23 Angående kontorslandskap så är det ju bara att dra upp ekonomin igen och påpeka att lokalkostnaden för att jobba hemifrån är noll. Jag drömmer seriöst om en värld där mellanchefer åker på att boka lokaler osv för att ha möten där alla ska närvara, kanske kontorslandskap som delas av flera företag eller liknande. OBS, jag har generellt inget emot mellanchefer, men tycker gott att de kan åka på samma mängd plåga som alla andra på grund av kontorslandskapen.
Ja, jag reflekterade över det på jobbet för flera år sen. Nästan alla chefer hade stora rum med ett mötesbord i, men likförbannat ockuperade de ofta mötesrummet där vi på avdelningen hade våra veckomöten. (Vi hade sån "otur" att vi satt på samma våning och i andra änden av korridoren från företagsledningen.)

Sen fick vi en ny chef, hon ville knappt ha eget rum, på sitt förra jobb hade hon gjort om sitt rum till avdelningens bibliotek. Hon satt gärna med sin laptop "var som helst" och jobbade.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Om det är lämpligt för chefen att ha ett eget rum hänger väl till viss del på om de har många teamsmöten där de sitter och pratar i timmar. Då vill man inte ha dem i öppna landskap.
Skriv svar