HEXFET förstärkarbygge

Berätta om dina pågående projekt.
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Letade upp länken till kablarna.
http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Jimmy:
Japp, funkar riktigt bra!
Har även gjort signalkabeln som finns beskriven på sidan. En avskalad coaxkabel för att ha en stomme, sen tvinnas ledarna från en nätverkskabel runt den. Trodde det skulle bli mycket brum pga att den inte är skärmad, plus att den hänger bakom datorn till den förstärkaren jag har där men den funkar klockrent oxå!
Har inte gjort A/B-test på signalkabeln men däremot gjorde jag det på mina flätade hgtkablar och en standard 2.5mm2 kabel (sån där biltema halvgenomskinlig..) och där var det stor skillnad! När t.o.m tjejen hörde skillnad så, hehe.

Kul att du gillade byggena på min hemsida! Det mesta där är bilrelaterat förutom hemmasubben med förstärkaren men fler av mina gamla elektronikprojekt ska läggas upp på nån sida i framtiden.

mvh mark USB ;)
Millox

Inlägg av Millox »

Mysko. Låter lite som svalanders audio-varning. Men det är klart, lite cm-störning får man nog bort om man kopplar rätt, men jag är tveksam till att själva flätningen och den layouten gör nån skillnad. Jag tror jag fortsätter med mina SK ;-)

Haha, såg precis att de även har power-kablar med samma resonemang och det är ju totalt befängt. Fullständig svalander-varning på det. Tycker dock inte att det behöver vara konstigt att man hör skillnad mellan de kablarna och biltema-kablarna, men det är snarare ett uttryck för hur dålig den kabeln är. Köp installationskabel, 6 mm² istället, mycket smidigare enklare och sannolikt billigare (men inte lika snyggt kanske ;-) )

Jimmy: Tänkte också på det ang. namnet ;-)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om amn flätar fyra sånna ledare så blir det snyggt och billigt. dessutom minskr de induktiva störningarna. Man kan ju ta lite klenare kabel då.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Funkar även utmärkt att använda helt vanlig TP kabel och parallella alla ledare till en kabel..
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Det finns nog hur många DIY-kablar som helst som är bättre än dessa.
Jag snubblade över sidan och råkade ha ett gäng meter liggande så jag tänkte att det är lika bra att testa. Och skillnad blev det!

Svalander-knasigheter är alltid underhållande ;)
helmut

Inlägg av helmut »

Har byggt 9 st förstärkare efter samma ritning och alla har funderat perfekt. Funderade däremot hur jag skulle koppla in transformatorn och vad som händer om jag skiftade lindningen. har en röd-blå-grön-brun, röd och brun kopplade jag till nollan och blå och grön till likriktaren. vad som skulle hända om jag kopplade om ena lindningen så att den gick åt andra hållet har jag inte testat.
In och utgångarna sitter på plastskivor och bottenplattan är en HDF skiva.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Ang ditt ursprungliga jordproblem. Här finns lite att läsa.

Mina egna erfarenheter vad det gäller jordning baserar sig på mitt förstärkarbygge samt några opamps hörlursförstärkare. En disclaimer redan från start, jag vet att andra har andra erfarenheter, men likväl funkar detta tänkande bra för mig.

Alla byggen är kopplade kopplat enligt fig3. Jag kunde inte höra eller mäte upp något som hjelst jordbrumm med osciloskop i nåt av byggena. Byggena har varit drivna av PC ljudkort vars signal är jordad inuti PCn. Skyddsjorden är av ondo och skall absolut inte tillåtas komma inom 50 stegs avstånd ifrån signaljorden (Samma gäller t.ex. 5V USB jord från datorn som måste DC DC transformeras och därmed galvaniskt skiljas innan den kan användas till att driva hörlursförstärkare). Om man verkligen vill vara säker på att inte få en stöt från chassit så kan man skyddsjorda det, men inte kretskorten, trafons sekundär eller signaljorden. Att börja stoppa in motstånd små spolar och annat elände mellan de olika jordarna blir varken hackat eller malet och är inget jag rekomenderar. Antingen ska de vara ihop, dvs 0 ohm, eller inte ihop dvs avbrott.
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Tycker att det är dax för en liten uppdatering av mitt projekt.

Högtalarna är nu ombyggda. Dessa har dämpats med 4 ark bitumen styck och även fått lite skumplastdämpning. Nya biamp-terminaler är infrästa och flätad nätverkskabel används som högtalarkabel i lådorna. Ett passivt 6dB filter med brytfrekvens på 1kHz används till diskanten, men bara som skydd ifall man någon gång super till det vid inkopplandet (skickar på ofiltrerad signal eller gör någon annan tabbe) samt om något skulle hända med steget. Lika bra att försäkra sig lite extra, och när delningen är så låg påverkas inte den egentliga aktiva delningen vid 3.5kHz.

Bild
Original terminaler.

Bild
Biamp-terminalerna är infrästa och monterade.

Bild
Dom nya kablarna samt det passiva filtret/skyddet limmat direkt på terminalen.

Bild
Bild
2-vägs aktivt delningsfilter vid 3.5kHz brytfrekvens och avrullning på 24dB/okt på både hög- samt lågpass.
Valde att bygga det på experimentkort för att testa funktion och kvalité innan det senare ska byggas på riktigt kretskort.
Även ett chassi ska då byggas till det och det ska ha samma design som stegen.

Bild
Steget har nått rätt arbetstemperatur.

Bild
Eftersom jag har haft problem med lång efterklangtid i dom övre registren så har även väggarna dämpats med "babymadrasser" inklädda bakom två stora gardiner.
Detta gjorde det största ljudluftet av alla moddar än så länge!
Svalander-fasoner igen kanske? ;)

Bild
Bild
Inom en snar framtid ska även diskanterna få egna flätade kablar. Kör med standard 4mm2 HGT-kabel tills vidare.

Bild
Bild

Har planer på ett klass-A bygge till diskanterna, men tillsvidare använder jag HEXFET-förstärkaren till bas/mellanregisterna och min Yamaha AX-592 (som har separerat för/slutsteg) driver diskanterna.

Ett annat projekt ligger på bänken för tillfället, men så fort det är avslutat så påbörjas filterbygge och troligtvis klass-A förstärkaren oxå.

Här följer några bilder på det pågående:
AoE's PA300 effektförstärkare ska driva en RF 10" i 22liter slutet.
Mha linkwitz transform ska den tvingas ner till 20Hz i denna lådan.
Basen kommer användas till "datoranläggningen".

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sammanfattar alla bilder med: Snyggt!

PA300-kortet ser riktigt fint ut.

Helt rätt tänkt med dämpningarna. Har själv gjort så bakom sambons studiohögtalare (Alesis MI Active mk2). Bakom tyget finns en stor spånskiva (3x2 meter) som står ca 5mm från väggen. Sedan ställde jag högtalarna på 8cm tjocka frigoligplattor som i sin tur står på "bubbelplast" med stora bubblor (2cm i diameter). Det gör att högtalarna nästan står i luften. Måtten på bubbelplast och frigolit är inte viktigt, jag råkade ha de grejjerna liggandes. Även min ena studiodator står på sådan bubbelplast och det dämpade mycket stomljud.

Ska bli kul att följa fortsättningen av detta inspirerande projekt. :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

He he kul, PA300 steget har jag också byggt, fast det var 10år sedan & det fungerar fortfarande hur bra som hälst, & då har det ändå blivit plågat en hel del kan jag låva. :twisted: :tumupp:
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Tackar Jimmy ;)

Spånskivan du använder, tar den något av basen oxå eller är det oxå för dom högre frekvenserna?
Mina högtalare står på sten istället för frigolit. Gör mer skillnad än jag trodde det skulle göra. Kanske skulle testa frigolit nån gång för att jämföra.

Jag kommer uppdatera här under byggenas gång. Det verkar vara uppskattat och inspirerande ;) Samlar allt i denna tråden för enkelhetens skull.

Fagge: Jo det är ett tag sen dom publicerade den men som sagt den funkar kanon! Det är lenge sedan jag byggde mina två första av dessa steg till den stora subben jag har. Det bygget finns på min hemsida www.markusb.cjb.net att beskåda.

Vad har du dina steg kopplade till för högtalare? Skulle vara kul att få se bilder på din skapelse!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har inte mätt, men av före/efter-lyssningarna att döma så dämpar spånskivan (och tyget) resonanser vid ca 150-600Hz ungefär. Även en del kring 1-2kHz.
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Jag vet inte om jag ska ge mig på att bygga en basfälla eller om jag ska testa en ommöblering för jag har allvarliga problem med en resonans i rummet vid ca 47-50Hz. Speciellt tydlig är den vid lyssningsplatsen.
Basen blir vääääldigt grumlig.

Har tidigare använt ett notchfilter i kX project DSPn till mitt SB live, men kX drivrutinen/mjukvaran vill inte funka med Windows Vista så nu får jag leva med den peaken igen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Vad är det som står till höger om soffan i den här bilden?
Funderar lite om om du skulle kunna flytta på basmöbeln, dvs den vid motsatta väggen. Kanske väggen den står vid (och rummet på andra sidan) bidrar till att öka resonanserna.

Om det inte händer så mycket när du flyttar basmöbeln så skulle jag nog testa att bygga en basfälla.

Jag provade kX till WinXP för något år sedan men det ville inte alls vara med. Hade stora problem med att komma åt ljudkortet, men de kanske har uppdaterat drivers/mjukvara sedan dess.
Skriv svar