Instegscertrifikat för amatörradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Instegscertrifikat för amatörradio

Inlägg av MiaM »

Frågan var ju hur man kan öka intresset för hobbyn, och mitt svar är att införa någon slags korsbefruktning mellan amatörradio och närradioliknande verksamheter. Det behöver inte ske på amatörbanden; det vore mycket bättre om säg 1MHz eller liknande på FM-bandet upplåts för detta på något vis.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Var går gränsen för musik? En del repeatrar spelar väl en trudelutt t.ex? Även om det kanske bara är två toner.

Jag pratar som sagt var inte om att sitta och spela musik i timmar som vid rundradiosändningar, utan om att man i ett samtal med någon spelar en snutt av nån anledning (t.ex. för att visa vilken låt man pratar om, vad man har komponerat själv eller liknande).

Jag pratar också om vad regelverket formellt sett säger, inte vad folk har för personliga åsikter. På grund av bandbredden är det ju som sagt var inte särskilt givande för lyssnaren, det var inte jag som tog upp att man för att locka folk skulle öppna för att sända musik, jag bara påpekade att formellt sett är det nog inte otillåtet, underförstått att det bara väldigt ointressant just på grund av bandbredden.

Och jag är inte ett dugg intresserad av att sända musik, jag har redan tragglat mig igenom mödorna med att sända närradio för en förening i slutet av 80-talet.

Men åter igen: Vad är den stora skillnaden mellan att spela några sekunder av egenkomponerad musik mot att sända ett eget fotografi via SSTV? Ingetdera är upphovsrättsbrott (eftersom man själv är upphovsman) och jag vågar nog påstå att SSTV-sändningen blockerar frekvensen minst lika mycket.
Hawkeye

Inlägg av Hawkeye »

Vi har gått igenom regelverket, men det erbjuder inte tydlighet på den nivån som du efterfrågar tyvärr. Det bästa är nog att ställa frågan till SSA och PTS, om dom har någon juridisk rådgivning i frågan. Jag tror själv att det är lite som att vara otrevlig mot sin granne, hur otrevlig får man vara innan man faktiskt begår ett brott? Det är nog svårt att få ett bra svar från Polisen i förväg, utan man får anlita juridisk hjälp, eller prova sig fram :D

Om jag spelar jättehög Epa-dunk i högtalare i min trädgård och riktar dessa mot min granne, så har jag förmodligen gjort mig skyldig till ofredande, men det finns nog inte tydligt skrivet i någon lagbok hur många dB man får spela med tex, livet är osäkert på det här sättet. Det finns många rättshaverister som har spenderat mycket tid på liknande frågeställningar, men jag tror inte man finner ro på det sättet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Radioamatörernas forum finns på ham.se , esr.se , ssa.se . De två senare är medlemsforum.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hawkeye skrev: 22 september 2024, 16:52:41 Vi har gått igenom regelverket, men det erbjuder inte tydlighet på den nivån som du efterfrågar tyvärr.
Precis, och därför argumenterar jag för att det formellt sett inte är musik i sig som är "förbjudet", utan det beror på i vilket sammanhang musiken spelas.

Precis som för EPA-dunket, det är inte EPA-dunk i sig som är problemet utan när och hur man spelar den.

Och därmed faller förslaget med att "tillåta musik", eftersom det formellt sett inte är förbjudet så går det inte att tillåta. Däremot gör bandbredden att det inte är särskilt njutbart, och det finns inte så många tillfällen där det är motiverat vid normal trafik att sända en liten musiksnutt.

Nu visade det sig ju att förslaget egentligen inte verkade handla om musik utan om att tillåta rundradiosändningar på andra band, och det är ju en helt annan femma.

Så det skulle då vara om man av nån anledning kanske tillät "rundradio" på nåt band över 1 GHz, så räckvidden blev begränsad. Det närmar sig ju då det som kallas evenemangsradio.

Vi körde faktiskt evenemangsradio på ett scoutläger för många år sen, lägret låg mitt ute i skogen typ och sändaren var en stor rackmonterad låda som vi fick "hyra" från dåvarande Televerket tror jag. Men det var alltså sändning på FM-bandet.

Som flera har påpekat är ju det stora "problemet" med att sända musik det här med STIM. Och ska man sitta och pröjsa till STIM är det kanske inte så kul med en sändare som når mindre än 1 km. Då är det nog roligare, enklare och billigare att "sända" på internet.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Jag förstår fortfarande inte vad rundradio eller evenmangsradio har med amatörradio och den nya nivån för att bli radioamatör, att göra????
Sända på kortvåg blir aldrig njutbar oavsett bandbredd, pga av vågutbredningsfenomen.
Men det sänd en del digital rundradio på kortvåg, väldigt få har möjlighet att lyssna dock och systemet lär vara på utdöende.
Rundradiosändning bör nog vara på annat tråd i forumet.

Roy SM4FPD
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Samma här, jag förstår inte varför det envisas med att få till det att det är ”tillåtet” eller ”inte förbjudet” att sända musik på amatörbanden. :shock:
Denna tråd har spårat ut rätt rejält från TS första fråga:
Kommer detta kunna rädda amatörradion?
IMHO tror jag på detta, läser man QTC så ser man att i vissa länder är det mycket ungdomar som lär sig morse och deltar i olika tävlingar.
Vilket gläder mig.
Jag själv kämpar med att lära mig morse, då jag saknar rytm-förmåga är det en kamp, min ålder (nåja) gör att det tar liiite längre tid att lära sig något nytt.

Detta inlägg blir mitt sista i denna tråd. 8)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nerre skrev: 22 september 2024, 20:39:20Som flera har påpekat är ju det stora "problemet" med att sända musik det här med STIM. Och ska man sitta och pröjsa till STIM är det kanske inte så kul med en sändare som når mindre än 1 km. Då är det nog roligare, enklare och billigare att "sända" på internet.
STIM-avgift lär väl vara beroende på förväntat antal lyssnare. Med 1km räckvidd i obyggden så kanske det går att förhandla fram en femhundring per år, ungefär. Glöm inte att det är STIM-avgift på att sända över internet också. Dessutom finns det allt mer musik som ligger utanför den klassiska skivmaffian, som STIM inte har nån juridisk möjlighet att peta på.
Bjaellerud skrev: 23 september 2024, 09:35:18Jag förstår fortfarande inte vad rundradio eller evenmangsradio har med amatörradio och den nya nivån för att bli radioamatör, att göra????
Sända på kortvåg blir aldrig njutbar oavsett bandbredd, pga av vågutbredningsfenomen.
Förslaget är ju som sagt ett sätt att öka intresset. Angående ljudkvalitet så var det väldigt många som lyssnade på Luxemburg på mellanvåg 1440kHz en gång i tiden, trots tveksam ljudkvalitet, och folk lyssnade specifikt för att höra musiken.

Annars så kanske dagens regler tillåter egenbyggda sändare för den som sänder vanlig klassisk närradio? Jämför hur reglerna idag tillåter vem som helst att t.ex. tillverka apparater för starkström osv.
Akai

Inlägg av Akai »

Jag skulle säga att det allmänna tekniska intresset har minskat markant, det har i sin tur resulterat i att intresset för amatörradio har minskat.

Allt är så enkelt idag, lättillgängligt, ingen behöver någonsin kämpa för att tex, lyssna på musik eller prata med grannstaden.

Jag har av någon anledning alltid varit tekniskt intresserad och har aldrig riktigt passat in i min generation. Av de jag gick i skolan tillsammans med var jag ensam att om intressera mig för radio och elektronik.

Man kan nog inte göra så mycket åt faktumet att intresse saknas hos de flesta idag, för det mesta faktiskt, oavsett om det är att driva den lokala amatörradioföreningen, ortens pingisklubb eller som ledare för barnens idrottsträningar. Många föreningar (de få som finns kvar) upplever jag har det väldigt tufft att rekrytera nya eldsjälar. :humm: trist! Ja, definitivt. Men sociala medier har förstört mycket, människor är bekväma varelser, varför gå ut och vara social om man kan sitta hemma, eller tom LIGGA och skrolla på telefonen.

Jag tror att sånna här tilltag inte gör något gott för amatörradioverksamheten.

Lättja är inte alltid till godo. Något som jag för några år sen aldrig trodde att jag skulle skriva.

Nu får jag nog säkert en skopa ovett, men det kan jag ta. Men börjar man fundera lite mera ingående så ligger det nått i det jag skrivit.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Bjaellerud skrev: 23 september 2024, 09:35:18 Jag förstår fortfarande inte vad rundradio eller evenmangsradio har med amatörradio och den nya nivån för att bli radioamatör, att göra????
Det är olika typer av radiosändningar, och det jag försökt få fram är att huruvida man sänder musik eller inte är inte det som avgör vilken typ av sändning det är.

Pratar man om vad som är amatörradion eller inte så måste man ju prata om vad sånt som inte är amatörradio är.
Nerre

Inlägg av Nerre »

MiaM skrev: 23 september 2024, 11:19:32 STIM-avgift lär väl vara beroende på förväntat antal lyssnare. Med 1km räckvidd i obyggden så kanske det går att förhandla fram en femhundring per år, ungefär.
Tveksam om man kommer undan så billigt. De har ju redan licens för onlinebruk, max 5000 besökare 421 spänn i månaden. Plus moms.

https://my.stim.se/shop/sv/online-ovrigt
Glöm inte att det är STIM-avgift på att sända över internet också.
Jag har inte påstått nåt annat. Jag skrev om att "sända musik". Ingenting om över vilken media. Man får betala till STIM för att spela musik på en café eller i en butik, streamar över internet, publicerar podcasts, sänder närradio eller spelar musik i receptionen på ett företag.
Annars så kanske dagens regler tillåter egenbyggda sändare för den som sänder vanlig klassisk närradio? Jämför hur reglerna idag tillåter vem som helst att t.ex. tillverka apparater för starkström osv.
Nja, sändaren måste troligen vara uppmätt med avseende på bandbredd, övertoner etc. Det är tätt på FM-bandet så man behöver säkerställa god kanalseparation. Jag misstänker att det kostar mer att mäta upp en egenbyggd sändare än att köpa en färdigcertifierad.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Akai skrev: 23 september 2024, 11:34:09Jag skulle säga att det allmänna tekniska intresset har minskat markant, det har i sin tur resulterat i att intresset för amatörradio har minskat.
Fast samtidigt så har vi Kjell&co som säljer Arduino-grejer osv i fler städer än vad det nånsin funnits något elektronikhobbyrelaterat att köpa, förutom att till högt pris köpa enstaka komponenter hos radio-tv-reparatörer och liknande.
Akai skrev: 23 september 2024, 11:34:09Allt är så enkelt idag, lättillgängligt, ingen behöver någonsin kämpa för att tex, lyssna på musik eller prata med grannstaden.
Det var hur lätt som helst att ringa till grannstaden förr :)
Akai skrev: 23 september 2024, 11:34:09Jag har av någon anledning alltid varit tekniskt intresserad och har aldrig riktigt passat in i min generation. Av de jag gick i skolan tillsammans med var jag ensam att om intressera mig för radio och elektronik.
Så har det nog alltid varit, någon enstaka per skolklass eller liknande som hade intresset. Både i högstadiet och gymnasiet, långt före internet, så var det väl kanske ett par till personer som mest i klassen som hade dator och det var nog bara på gymnasiet en annan person var intresserad av programmering. Väldigt få verkade vara intresserad av elektroniknörderi. Dock så gick det att få statusen på en så nördig hobby att hamna på topp när man byggde elektronik för discoanläggningar osv :)
Akai skrev: 23 september 2024, 11:34:09Man kan nog inte göra så mycket åt faktumet att intresse saknas hos de flesta idag, för det mesta faktiskt, oavsett om det är att driva den lokala amatörradioföreningen, ortens pingisklubb eller som ledare för barnens idrottsträningar. Många föreningar (de få som finns kvar) upplever jag har det väldigt tufft att rekrytera nya eldsjälar. :humm:
Det är nog snarast så att vilka områden som föreningar lockar folk inom flyttats. Jag har inte själv det intresset men typ "brädspel"-föreningar verkar väl vara något som är klart större än förr? Och också föreningar som jobbar för något mål i samhället verkar vara klart bättre fart på idag än för 30 år sen.
Akai skrev: 23 september 2024, 11:34:09 trist! Ja, definitivt. Men sociala medier har förstört mycket, människor är bekväma varelser, varför gå ut och vara social om man kan sitta hemma, eller tom LIGGA och skrolla på telefonen.

Jag tror att sånna här tilltag inte gör något gott för amatörradioverksamheten.
Problemet är väl mer att behovet av radio som hobby för kommunikation har minskat?

En kvalificerad gissning är väl också att t.ex. järnvägsmuseifolk kommer kanske gå allt mer över till elektriska och dieseldrivna fordon istället för ångloksdragna tåg, för att jämföra med något annat tekniknörderi.

Men angående tillgänglighet så är det väl ingen fördel att amatörradioklubbar tyvärr av olika skäl har klubbstugor lite i periferin så att ungdomar måste krångla med transporter för att ta sig till föreningsträffar osv.

Apropå järnvägshobby så kan vi konstatera att vad jag förstått (typ ett decennium gammal info) så går det utmärkt för museiföreningen Uppsala-Lenna Jernväg och också språvägsällskapet Ringlinien (i Göteborg) att rekrytera folk, medan det går sämre för andra. Jag tror att en markant faktor här är att ULJ har ena ändstationen mitt i centrala Uppsala, och Ringlinien kör ju på Göteborgs spårvägsnät. (Jag tror att museispårvagnarna i Stockholm också har lätt att rekrytera folk). De andra föreningarna/verksamheterna har det inte lika lätt.
Akai skrev: 23 september 2024, 11:34:09Lättja är inte alltid till godo. Något som jag för några år sen aldrig trodde att jag skulle skriva.

Nu får jag nog säkert en skopa ovett, men det kan jag ta. Men börjar man fundera lite mera ingående så ligger det nått i det jag skrivit.
Om jag får klaga över något av "dagens tid" så är det nog att tillgången på information har gjort att dokumentation blivit allt sämre. Visst, vissa saker såsom datablad på kretsar osv är nog fortfarande bra, och visst är det utmärkt att det går att hitta info som var svår och/eller dyr att hitta förr. Men grundläggande saker som instruktionsböcker är ju 100% helt värdelösa idag. Enorma mängder text som säger att man inte ska använda en apparat på annat sätt än tänkt, och att man måste lämna den till rätt återvinning när man kört slut på den, och något överdrivet ett stycke som säger att man trycker på "on" för att slå på den, och sen ingen mer info.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 23 september 2024, 21:22:24 Fast samtidigt så har vi Kjell&co som säljer Arduino-grejer osv i fler städer än vad det nånsin funnits något elektronikhobbyrelaterat att köpa, förutom att till högt pris köpa enstaka komponenter hos radio-tv-reparatörer och liknande.
Fast kjells sortiment är mycket mediokert i elektronikhobbyhänseende, och vaddå "högt pris" ? Nu är jag för ung för att ha handlat komponenter hos lokala radio/tvreparatören, men det var väl det normala sättet att köpa komponenter, ofta till ett lågt pris, och en sån handlare fanns i varenda byhåla.

..Ja, lågt pris för tiden då, komponenter var ju dyrare förr än idag rent generellt.

Själv hade jag ju turen att bo på bussavstånd från AoE-butiken, en otroligt trevlig och välsorterad butik så länge den fanns.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Förr fanns det massor av elektronikbutiker överallt. Lilla Landskrona hade 3 st. som mest. Malmö hade massvis. Radiohandlarna var verkligen svindyra, vad sägs om 10kr för 1N4148, 5kr för 10µF 16V 2kr för ett motstånd? Inte dagens mjukvaluta, utan 70-talets riktiga kronor.

Det som är felet idag är att allt måste gå av sig själv. Arduino är ingen tillgång för amatörradio eller elektronikhobby, det är tvärt om en katastrof. Någon köper skräpet, rafsar ihop några tåtar, laddar en sketch: OJ! Det fungerar ju inte! Vad göra?????? Några frågor på nätet, gör si och så. Funkar fortfarande inte. Fattar noll. Nä, det här var inget för mig. Slänger sk*ten och köper en fotboll, dockskåp e.dyl.

Förr börjades det i rätt ände, med något som var möjligt att begripa. När det inte funkade var det möjligt att tänka efter och förstå varför. Tillägna sig kunskap och rätta felet. Det fungerade och inspirerade till att gå vidare med något svårare. Till slut var det dags för pricken över i, det hägrande amatörcertet och rätten att få ha en egen sändare och kommunicera med andra utan Lurverkets ledningar.

Det måste till något begripbart för att väcka intresse och uppräthålla detta intresse. Det funkar noll att försöka hoppa över grunderna. Det funkar noll att röja vägen från svårigheter och utmaningar. Det är bara att inse detta. Om FB & Co. kunde försvinna så skulle meningsfulla, sunda intressen öka igen. Det krävs att dagens föräldrar lär sig säga NEJ!! Då skulle mycket förändras till det bättre och hobbyintressen som leder någon vart komma tillbaka. Tyvärr ser det mörkt ut. Godnatt...
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Hur tror ni intresset hade varit för att starta en ring för oss här på elektronikforumet. Där man bestämmer tider och frekvens då vi har passning. Menar nu när det nya certet kommer så borde fler var intresserade och en billig radio som Baofeng kan alla införskaffa. Med tiden skulle man kunna utöka med möjlighet att chatta med text över radio, nu vet jag inte vilket system det finns för text idag så ignorera min okunskap. Angående regler eller hur forumet ställer sig är inte genomtänkt hellre utan jag bara spånar. Vad tror ni finns det något intresse för något dylikt.
Skriv svar