Farligt om kablarna sticker ut från kontaktdonet för nätverkskabel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
emiljk97

Farligt om kablarna sticker ut från kontaktdonet för nätverkskabel?

Inlägg av emiljk97 »

Hej.
Efter en diskussion med en elektriker som ville ha en ferrari och två hus för att förlänga en nätverkskabel hemma och sätta på två stycken kontaktdon på kabeln så fick jag den strålande idén att vara min egna elektriker. Klåfingrig som jag är så behövde jag don med pass through-funktion och det gick kalasbra att få på (efter at jag klippt och påtat i timmar med don utan den funktionen). När jag väl skulle klippa av kablarna med krimptången (eller vad fasen den heter) märkte jag att den saknade klippförmågan för just dessa don. Istället för att åka till butiken och leta efter en ny jäkel bestämde jag mig för att skära bort de. Snygg idé, va? grejen är att det är ca 1mm som sticker ut nu. Är det okej om det gör det eller kommer jag bränna ner mitt hus efter allt mitt kämpande? Jag har använt en kabeltestare och den brann inte ner efter två minuters testning så jag vart väldigt munter efter det.
Jag skulle gärna lägga till en bild, men jag är på mitt jobb nu och låtsas arbeta. Vad tror ni?
P.S. bilden är bara för att visa vart kablarna sticker ut. Det är mycket mindre än så :D

Bild
Senast redigerad av emiljk97 21 september 2024, 21:12:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Farligt om kablarna sticker ut från kontaktdonet för nätverkskabel?

Inlägg av Klas-Kenny »

En bild hade ju varit bra, men överlag vill jag nog säga att det är snudd på omöjligt att orsaka något farligt med nätverkskabel.
Värsta som kan hända med en dålig installation är att det fungerar dåligt/inte alls.
emiljk97

Inlägg av emiljk97 »

jag lade till en liten exempelbild, men det är bara pyttelite som sticker ut. Fantastiskt! så även om jag sätter den i min router sen så kommer vi överleva?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Mycket stor sannolikhet att alla överlever. :)
Akai

Inlägg av Akai »

Om de sticker ut för långt som på din bild får du inte i kontakten i uttaget.

Nej som tidigare nämnts, det värsta som kan hända är att det inte fungerar.
emiljk97

Inlägg av emiljk97 »

Fan vilket kalas! Tack hörni!
Akai

Inlägg av Akai »

Ja, fira med tårta om det fungerar, undvik att få tårta i kontakten bara :)
emiljk97

Inlägg av emiljk97 »

Absolut! :bravo: :D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om man inte har rätt krimptång med inbyggd avbitare finns ett mycket enkelt knep:
Stick igenom trådarna så långt det bara går, klipp av så nära det går med en elektronikavbitare, sax eller annat som ger fint snitt
Dra tillbaka kabeln så att trådarna blir jämns med kontakten.

En viktig information:
Crimpa nätverkskontakter på kabel som du nu gjort ska man *endast* göra för fast installerad utrustning med fastklamrad kabel ända in i apparaten, till exempel kameror och accesspunkter.
För alla apparater där man kan ta ur kabeln utan att använda skruvmejsel ska man montera ett uttag med honkontakt, och sedan en kort fabrikstillverkad patchkabel med gjutna kontakter.
Ovanstående är jättesmidiga att montera, det blir rätt varje gång och håller i 50 år.

Orsaken? Installationskabeln du använt har med 99% sannolikhet entrådig kabel, varje gång man pluggar in och ur kabeln, eller flyttar datorn/switchen etc så böjs trådarna. Dels skavs hålet där stiften trycker in upp sig så det blir dålig kontakt, dels kan trådarna gå av.
Det är precis som med elinstallationer, om man klamrat en installationskabel (kulokabel) så sätter man inte stickpropp och lös grendosa i änden, man ansluter kabeln fast i dosa och vägguttag.
emiljk97

Inlägg av emiljk97 »

Sorry, men min snigelhjärna hängde inte med riktigt efter första stycket :shock: Skitbra tips! Jag har två hus på tomten och har dragit en kabel sen tidigare mellan de som förberedelse för när fibret ska komma. Den ska bara sitta i fiberdosan i ena huset och till en router i det andra huset så det huset inte behöver fixa eget fiber. Tanken är att den jäveln ska sitta för alltid och inte behöva flyttas runt. Räknas det som "fastklamrad kabel" eller är det något annat?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Definitivt ska du sätta upp ett uttag i varje ände av en sådan kabel.

Har du många kablar som utgår från där fibern kommer sätter du en "uttagsbox" eller patchpanel för 4/8/16 kablar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ska och ska.

Det kostar mer pengar att sätta upp uttag och patchpanel. För min del så vägde inte den ökade kostnaden upp det lilla extra jobb som det eventuellt blir att crimpa om kontakten. Mina kablar har funkat i över 20 år. De rörs ju i princip aldrig, bara de gånger man byter ut nån hårdvara eller möblerar om.

Visst, har man obegränsat med pengar så spelar det väl ingen roll, men då hade man väl heller inte gett sig på att dra kabeln själv?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, och om man vill ha kabel som tål att böjas många gånger så kan man ta en kabel avsedd för "lös användning" och installera den fast.

Dock så lär kontakteringen egentligen vara olika beroende på om den ska vara för enkardeliga eller flerkardeliga ledare.

Om man är snål eller fattig och har gott om tid så kan man annars lödskarva en halv patchkabel mot en fast kabel för att slippa uttag osv.

Annars så ett "jättebra tips" att göra som jag, gå på auktion och ropa in en banankartong mer eller mindre full med utrangerade RJ45-uttag :) Ett tips är också att undvika att göra som jag, d.v.s. i stort sett bara ha dem i bra-att-ha-samlingen och inte orka ersätta "felaktiga" kablar :D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Tja om man äger ett hus så kan man ju välja själv på att göra en hållbar installation eller fuskjobb. Har man inte råd med uttag för 150kr kanske man skippar gräva ned kabeln och kör trådlöst. Jag klandrar ingen som fuskar, talar bara om vad som är rätt.
Av någon anledning verkar det anses normalt att fuska med IT och VVS för "det är ju inte farligt" om det krånglar som när man fuskar med el.
Senast i fredags hade jag en kund som förlorade 4 timmars arbetstid för 4 personer just pga exakt detta fusk med nätverkskabel. Det fungerade när de satte den hemmagjorda kabeln i datorn men oftast inte i switchen.

Som sägs så kan man få hur många begagnade uttag som helst gratis, håll utkik på loppis eller fråga närmsta snickare du känner.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Handlade det bara om ETT uttag så. Men nu ska det ju vara ett i varje ände (eller patchpanel i ena änden då). För varje kabel. Och jag har kablar till minst 8-10 rum (och har kaskadkopplat mindre switchar vartefter jag byggt ut istället för att köpa större switchar, eftersom det är trångt där switcharna sitter).

Det värsta som kan hända om en ledare i nätverkskabeln går av är ju att man tappar nätverksförbindelsen och det är för de flesta nåt som händer titt som tätt ändå när internetleverantören eller nätägaren klantar sig vid nåt service-arbete.

Tittar jag på hur bekanta som inte är så kunniga drar nätverk så är det färdigköpta kablar som dras genom dörröppningar och tejpas lite här och där, hänger på väggarna eller ligger på golvet.

Som sagt var, jag har inte haft några problem på 20 år med mina kablar.
Skriv svar