Trigga NTC-sensor 5 grader lägre temp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
P-solver

Re: Trigga NTC-sensor 5 grader lägre temp

Inlägg av P-solver »

TomasL skrev: 9 september 2024, 22:16:03 Missade det.
Om nu Luftvärmepumpen klarar av att värma fastigheten ned till +5 grader, så kan man i bergvärmepumpen ställa in sommarblockeringen till + 5 grader, då kommer VP inte att starta värmeproduktion om temperaturen är högre.

När bägge VP går, så kan man laborera med kurvorna för att ge den ena pumpen högre prioritet.
Då behöver man inte labba med givare mm.

Beroende på exakt modell av bergvärmepumpen så kan den ha möjlighet till extern styrning.
Jag förstår tankegången, men frågan är hur jag skall få båda värmepumparna att gå samtidigt, då båda värmepumparna går mot en ECO-El panna och där laddar nedre delen av denna el-panna.
D.v.s. att båda pumparna använder sig av samma mätpunkt för temeperatur, som sitter i ECO-Elens nedre del.

Att styra jordävrmepumpen via extern styrning hade varit ett alternativ, men jag kan inte hitta i manualen att det skulle vara möjligt att "tvångsköra" den på signal, tyvärr.
P-solver

Inlägg av P-solver »

Prins Valiant skrev: 11 september 2024, 09:08:57 Läste inledningen till varför TS vill "lura" systemet. Jag måste bara fråga varför? Varför skall du köra luft/vatten när det är varmt, Luft/vatten + jordvärme kring 0C, varför jordvärme när det är kallt. Jordvärmen verkar klara uppvärmningsbehovet när det kallt och erbjuder alltid bättre verkningsgrad (COP) vid samtliga temperaturer än en luft/värme-pump.
Jordvärmeslangen är nedgrävd i sandrik jord och jordvärmepumpen ger enbart 6kW på kompressordelen, så det är för att spara på värmen i backen som jag önskar utnyttja jordvärmen så lite som möjligt på hösten t.ex.
Luft-vatten pumpen ger 9kW som max och fungerar som bäst vid +7 grader vill jag minnas.

Om båda pumparna kan köra samtidigt så kan jag förhoppningsvis täcka fastighetens värmebehov ner till ca. -5 / -10 grader utan att pelletspannan behöver kicka in för spetsvärme.

Ett mycket invecklat system, och det optimala vore en BVP som täckte hela värmebehovet, men det finns inte ekonomiskt utrymme för det i dagsläget tyvärr.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Montera bägge reglerande givare på returledningen och justera ned kurvorna ett par grader
P-solver

Inlägg av P-solver »

Jag är rädd att den lösningen inte riktigt fungerar då det shuntas ut spetsvärme från El-pannans övre del (bivalent shunt) och då borde spetsvärmen ta slut innan returen faller så lågt att pumparna startar.

Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, jag menar returen från tanken till vp
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du kör utegivare (vilket jag som sagt hatar :D ) så kan man man väl ställa in ett "knä", tänkt att vara kring noll grader. Det borde gå att ställa detta "knä" olika för de två värmepumparna, så att över noll så går jordvärmen i princip inte alls men under noll så går den mer?

Annars, kan du nåt om programmering? I så fall så ordna något med en Arduino och/eller Raspberry Pi. Det finns färdiga moduler till dessa som styr reläer så man behöver inte kunna konstruera något med elektronik och ej heller kunna löda för att använda dem, men du måste såklart kunna programmera. Antar att det inte finns något färdigt för detta? Lägg på nån mekanisk termostat ställd på typ +10..+15 inomhus som katastrofskydd som tvingar igång båda värmepumparna (och om du har shunt tvingar den till maxläget) som frysskydd ifall mjukvaran strular.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

ett flödesschema vore bra
P-solver

Inlägg av P-solver »

MiaM skrev: 11 september 2024, 21:52:13 Om du kör utegivare (vilket jag som sagt hatar :D ) så kan man man väl ställa in ett "knä", tänkt att vara kring noll grader. Det borde gå att ställa detta "knä" olika för de två värmepumparna, så att över noll så går jordvärmen i princip inte alls men under noll så går den mer?

Annars, kan du nåt om programmering? I så fall så ordna något med en Arduino och/eller Raspberry Pi. Det finns färdiga moduler till dessa som styr reläer så man behöver inte kunna konstruera något med elektronik och ej heller kunna löda för att använda dem, men du måste såklart kunna programmera. Antar att det inte finns något färdigt för detta? Lägg på nån mekanisk termostat ställd på typ +10..+15 inomhus som katastrofskydd som tvingar igång båda värmepumparna (och om du har shunt tvingar den till maxläget) som frysskydd ifall mjukvaran strular.
Jag har även tänkt tanken på att sätta ett "knä" (lägre framledningstemp fram till ca:0 gr) på jordvärmepumpen. Men helst av allt skulle jag vilja att JVP tvingas gå om LVP har gått t.ex 30 minuter, så inte JVP löser ut på högtryckspress.

Jag har RPI som jag programmerat för att i ett senare skede kunna styra mot spotpris och timavtal, så den bryter körning av värmepumparna (via reläer) och enbart kör pellets när elpriset blir för högt.
P-solver

Inlägg av P-solver »

TomasL skrev: 11 september 2024, 21:56:47 ett flödesschema vore bra
Jag har skissat på ett, men blir mörkrädd när jag ser hur jag har tänkt mig lösningen :shock:

Jag lägger upp ett om jag får det överskådligt nog.
P-solver

Inlägg av P-solver »

Lite snabb skiss, som visar hur jag tänkt att ett nedräkningsrelä triggas av signalen till LVP och räknar ner 30 minuter.

Då växlar reläet så signalen till JVP blir lägre och startar.

Bild
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

Om du har två VP och spets med pellets kanske du inte har behov av elpatronen i undre tanken?

Skulle det funka att använda den som signal för att starta JVP? Det är väl någon form av tidskanal på den?
P-solver

Inlägg av P-solver »

Jag har tidigare tänkt den tanken, men vill säkerställa att JVP startar efter x minuter.

Nu har jag redan ett timerrelä och kommer sätta "fejksensor" i hålrummet på nedre elpatronen (ca 30cm från elpannans botten), där tempen då borde vara tillräckligt låg för att starta JVP.
Skriv svar