Trigga NTC-sensor 5 grader lägre temp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
P-solver

Trigga NTC-sensor 5 grader lägre temp

Inlägg av P-solver »

Jag har ett behov att ”lura” min värmepump med ett 4.7 kOhm NTC-sensor att ibland få en signal att temperaturen från sensorn är 5 till 10 grader lägre än den ”verkliga” signalen från sensorn.

Är det möjligt att göra det genom att sätta ett motstånd i serie/parallellt med sensorn?

Själva styrningen av när detta skall ske styr jag via ett relä som väljer när den ”felaktiga” tempen skall visas.

Om normal temp från sensorn är 30 grader och reläet slår till så skall m.a.o. sensorn (med motstånd) skicka ett motstånd som motsvarar 25 grader, men även ha 5 graders skillnad allt eftersom tempen i sensorn ökar.

Är detta möjligt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Trigga NTC-sensor 5 grader lägre temp

Inlägg av TomasL »

Ja och Nej, NTC är väldigt olinjära, din ide funkar egentligen enbart vid en temperatur.
Vad är det du vill uppnå?
P-solver

Inlägg av P-solver »

Jag vill tvångsköra värmepumpen som ett stöd till min luftvattenpump, när luftvattenpumpen gått mer än x minuter.

Både jordvärmepumpen och luftvattenpumpen är paralellkopplade (värmemässigt)

Jag borde kunna köra på ett fast motstånd som fake-signal till jordvärmepumpen, men det vore skönt att ha en linjär fake-temp om pumpen skulle behöva gå en längre tid.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Varför inte justera kurvan på din jordvärmepump.
Du kan ju dessutom sänka sommardriftstemperaturen så Luft/Vattenpumpen jobbar mer.

Vad för några pumpar är det, fabrikat, modeller?
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

En idé som kanske funkar för dig, som jag provat för att lura ett system. Köp ett till lika NTC-motstånd och lägg det parallellt över när du vill luras. Du kan ju i förväg räkna ut vad en parallellkoppling skulle innebära i "ny" temperatur.
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

Jag gör något liknande med regulatorn till fjärrvärmen i mitt hus. Jag ville kunna styra den externt så jag köpte en LDR och en lysdiod med platt skalle och satte ihop dem med krympslang runt och sedan styr jag spänningen till lysdioden med en DAC. Först var jag givetvis tvungen att mappa analogutgångens värde mot uppmätt resistans och skapa en look up table. Sedan kopplade jag in orginal NTC:n med en ADC kopplad till en raspberry pi zero och sedan kan jag ställa en offset ut.

Dock lite mer komplicerat än en resistor i serie men jag ville kunna se allt i ett webbinterface.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Eftersom inomhustemperaturen ligger omkring 20 grader, säg kanske 18-25 grader, och man framförallt normalt har ett givet börvärde, så kan man ändå säga att det "fungerar" i form av att inkoppling av ett extra fast motstånd kommer simulera i stort sett samma temperaturskifte oavsett om det är 20 eller 22 grader inomhus.

Tips/fundering: Det kan kanske vara vettigt att ha en utomhusgivare som styr ett par reläer så att beroende på utetemp så körs luft-vatten, bergvärme eller båda samtidigt, Typ om det är -30 ute så lär bergvärmepumpen vara bäst att köra, men är det +7 ute så lär luftvattenvärmepumpen vara bäst att köra. I vissa mellanlägen kanske båda bör köras.

Det finns en annan aktuell tråd om just luft-vatten-värmepump. Där har jag föreslagit att överväga att lägga till ett system som kollar på väderprognoser/väderdata, elpriser osv för att styra värmen. Specifikt så lär både utetemp och luftfuktighet (utomhus såklart) påverka effektiviteten på luft-vattnen-värmepumpar. Givare för detta och/eller hämta värden från vädertjänst kan nog vara vettigt för att få optimal lönsamhet.
P-solver

Inlägg av P-solver »

TomasL skrev: 8 september 2024, 22:07:08 Varför inte justera kurvan på din jordvärmepump.
Du kan ju dessutom sänka sommardriftstemperaturen så Luft/Vattenpumpen jobbar mer.

Vad för några pumpar är det, fabrikat, modeller?
Luft/vatten-pumpen (Eco-air 109) orkar bara med att generera värmen för huset ner till 0:an så därför vill jag att jordvärmen (IVT Greenline H11) stödjer upp efter att luft/vattenpumpen gått x minuter.

Då luft/vatten-pumpen endast kommer skapa värme ner till -5 grader utetemp så skall jordvärmepumpen gå på "vanlig" sensortemp vid kallare väder än -5 grader, därav att jag inte bara kan justera värmekurvan.
P-solver

Inlägg av P-solver »

MiaM skrev: 9 september 2024, 05:32:05 Eftersom inomhustemperaturen ligger omkring 20 grader, säg kanske 18-25 grader, och man framförallt normalt har ett givet börvärde, så kan man ändå säga att det "fungerar" i form av att inkoppling av ett extra fast motstånd kommer simulera i stort sett samma temperaturskifte oavsett om det är 20 eller 22 grader inomhus.

Tips/fundering: Det kan kanske vara vettigt att ha en utomhusgivare som styr ett par reläer så att beroende på utetemp så körs luft-vatten, bergvärme eller båda samtidigt, Typ om det är -30 ute så lär bergvärmepumpen vara bäst att köra, men är det +7 ute så lär luftvattenvärmepumpen vara bäst att köra. I vissa mellanlägen kanske båda bör köras.

Det finns en annan aktuell tråd om just luft-vatten-värmepump. Där har jag föreslagit att överväga att lägga till ett system som kollar på väderprognoser/väderdata, elpriser osv för att styra värmen. Specifikt så lär både utetemp och luftfuktighet (utomhus såklart) påverka effektiviteten på luft-vattnen-värmepumpar. Givare för detta och/eller hämta värden från vädertjänst kan nog vara vettigt för att få optimal lönsamhet.
Då det är temp på radiatorvatten i systemet som jag vill "fejka" så kanske differensen blir ännu mindre? (Ligger normalt pendlande mellan 30 till 55 grader)

Luft-vatten pumpen körs till utetemp -5 grader och startar därefter ej, vilket gör att jag dagsläget har en liknande funktion som det du beskriver med reläer.
P-solver

Inlägg av P-solver »

Prins Valiant skrev: 8 september 2024, 22:25:05 En idé som kanske funkar för dig, som jag provat för att lura ett system. Köp ett till lika NTC-motstånd och lägg det parallellt över när du vill luras. Du kan ju i förväg räkna ut vad en parallellkoppling skulle innebära i "ny" temperatur.
Jag önskar att jag kunde räkna ut vilken skillnad i motstånd det skulle behövas själv, men mina kunskaper i beräkning av detta är alltför bristfälliga. Men jag förstår vad du menar :tumupp:

Men då NTC-motståndet ger lägre resistens ju högre temp, så borde inte de 2 motstånden seriekopplas, eller tänker jag fel då?

Om motståndet vid 30 gr är 3,8 kOhm "original" och jag seriekopplar 2 NTC-motstånd, får jag då 7,2 kOhm? (vilket motsvarar ca 16 grader enl. värdestabellen för 4,7 kOhm NTC@25)
Senast redigerad av P-solver 9 september 2024, 12:32:21, redigerad totalt 1 gång.
Prins Valiant

Låt oss säga att ditt NTC-motstånd har 8kOhm vid 30C. Om du lägger ett till lika, 8 kOhm parallellt, blir det 4 kOhm. Gå in i tabellen för din givare och kolla vad 4 kOhm kommer motsvara för temperatur.
Fördelen med ett lika NTC-motstånd (i förhållande till motstånd) är att den icke linjära karaktestiken blir lika.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad är det för några pumpar du har?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det räckte inte med svaret ovan kl 10:23? :D

Eco-air 109 och IVT Greenline H11.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Missade det.
Om nu Luftvärmepumpen klarar av att värma fastigheten ned till +5 grader, så kan man i bergvärmepumpen ställa in sommarblockeringen till + 5 grader, då kommer VP inte att starta värmeproduktion om temperaturen är högre.

När bägge VP går, så kan man laborera med kurvorna för att ge den ena pumpen högre prioritet.
Då behöver man inte labba med givare mm.

Beroende på exakt modell av bergvärmepumpen så kan den ha möjlighet till extern styrning.
Prins Valiant

Läste inledningen till varför TS vill "lura" systemet. Jag måste bara fråga varför? Varför skall du köra luft/vatten när det är varmt, Luft/vatten + jordvärme kring 0C, varför jordvärme när det är kallt. Jordvärmen verkar klara uppvärmningsbehovet när det kallt och erbjuder alltid bättre verkningsgrad (COP) vid samtliga temperaturer än en luft/värme-pump.
Skriv svar