Stark lukt av 40-år gammal elektronik
-
Re: Stark lukt av 40-år gammal elektronik
Tack alla!
Jag har rengjort lite mer nu. Det som nu luktar mest är en kartongbit med metallfolie på ena sidan som legat under kretskortet för elektronmagnetisk isolering, kopplat till jord mha en klämma. Jag kan nog nog skära till en ny sådan och slänga den gamla.
Det får mig att undra... Finns det något annat material man kan lägga inuti gammal elektronik för att absorbera utsöndrade fenoler som gör ett bättre jobb än papper?
Då skulle man kunna byta ut det med ett par års mellanrum.
Finns det något som skulle kunna neutralisera eller binda fenolerna kemiskt?
Jag har rengjort lite mer nu. Det som nu luktar mest är en kartongbit med metallfolie på ena sidan som legat under kretskortet för elektronmagnetisk isolering, kopplat till jord mha en klämma. Jag kan nog nog skära till en ny sådan och slänga den gamla.
Det får mig att undra... Finns det något annat material man kan lägga inuti gammal elektronik för att absorbera utsöndrade fenoler som gör ett bättre jobb än papper?
Då skulle man kunna byta ut det med ett par års mellanrum.
Finns det något som skulle kunna neutralisera eller binda fenolerna kemiskt?
-
Hmm.. Problemet är att man vill kunna ha det i en hanterbar och kompakt form, som inte riskerar att smutsa ner. Det ideala vore nog om det fanns i små genomsläppliga påsar, liknande torkpåsar med silica gel.
Jag har kanske spillbitar av kolfilter-mattor eftersom jag använder det i bl.a. köksfläkten. Jag hoppas bara att det inte bryts ner och släpper ifrån sig partiklar med tiden. Det är rentav själva syftet att man ska kunna lägga i det och inte behöva bry sig om att byta det på ett par år.
Jag har kanske spillbitar av kolfilter-mattor eftersom jag använder det i bl.a. köksfläkten. Jag hoppas bara att det inte bryts ner och släpper ifrån sig partiklar med tiden. Det är rentav själva syftet att man ska kunna lägga i det och inte behöva bry sig om att byta det på ett par år.
Kartongbiten = juiceförpackning.
Allmänt så brukar väl rekommendationen vara att ta bort sådan papp, men det gäller t.ex. C64 och liknande där det utvecklas värme som denna stänger in. För ett tangentbord så kan man kanske klara sig utan EMC-instängningen, men däremot är det nog rätt bra att ha pappen som ESD-skydd.
Allmänt så brukar väl rekommendationen vara att ta bort sådan papp, men det gäller t.ex. C64 och liknande där det utvecklas värme som denna stänger in. För ett tangentbord så kan man kanske klara sig utan EMC-instängningen, men däremot är det nog rätt bra att ha pappen som ESD-skydd.
Sådan papp hade min C64. Även fast pappen satt där den skulle
så gick det inte att ha datorn på och titta på TV 1 samtidigt.
I alla fall inte njutbart.
Så vad den gjorde för nytta är svårt att säga. Esd-skydd kanske.
så gick det inte att ha datorn på och titta på TV 1 samtidigt.
I alla fall inte njutbart.
Så vad den gjorde för nytta är svårt att säga. Esd-skydd kanske.
- Mizzarrogh
Jag tror det var meningen att metallfolien på den skulle vara ESD skyddet, hur bra det sedan fungerade vet jag inte...
Har dock aldrig haft någon riktig anledning att bry mig om metallsköldarna de senaste tio åren annat än av rent historiska skäl, men man kan säkert sätta dit en tunn stålplåt eller liknande under någon form av elektriskt isolerande material om man vill ha det.
Har dock aldrig haft någon riktig anledning att bry mig om metallsköldarna de senaste tio åren annat än av rent historiska skäl, men man kan säkert sätta dit en tunn stålplåt eller liknande under någon form av elektriskt isolerande material om man vill ha det.
-
En annan fråga: Om man själv vill bygga elektronik för att hålla, vad ska man då beställa för typ av kretskort som inte släpper ifrån sig kemikalier med tiden?
- Mizzarrogh
Min personliga erfarenhet är att de av vit epoxy inte gör det på samma sätt som fenolharts skivorna.
Glasfiberarmerad polyester, det finns en anledning till att korten fortfarande tillverkas i det materialet och polyestern släpper ifrån sig styrenet relativt omgående i tillverkningsprocessen och är sen luktfria.Findecanor skrev: ↑4 september 2024, 12:05:37 En annan fråga: Om man själv vill bygga elektronik för att hålla, vad ska man då beställa för typ av kretskort som inte släpper ifrån sig kemikalier med tiden?
Nackdelen med glasfiberarmerad polyester är att vid borrning bör man ha hårdmetall om livslängden på borren ska bestå samt att vissa reagerar på att glasfiberstråna som frigörs kliar så lite utsug modell dammsugare kan då rekommenderas, själv känner jag ingen klåda alls av glasfiber eller stenullsisolering.
Vet inte om det är samma typ av fibrer som i isolering av glasull, men i så fall tror jag att rekommendationen är att ha andningsmask, kanske.
Den ytterst tveksamma källan för detta är Arga Snickaren, som ju alltid letade efter nått att klaga över, som tjatade om att det är olämpligt att inte ha alla lister (foder?) runt fönster och dörrar för att det exponerar isoleringen som ska vara olämplig att andas in. Men han överdrev väl saker rätt mycket, ofta var det "det värsta han sett" och flera gånger per säsong var det "första gången dörrklockan fungerar" osv
Sidospår på detta sidospår: Dock måste han ha en eloge för att han sågade hela branschen som tillverkar barngrindar, genom att han lackade ur och helt enkelt eldade upp en sån grind efter att träet spruckit av att det är för klen kvalitet och han väl inte förborrat för exakt den skruv han tänkt använda, eller hur det nu var. Typisk bransch som kan sälja skit år ut och år in eftersom kunderna bara handlar ett fåtal gånger, men en stor del av befolkningen är potentiella kunder. Lite som en turistfälla.
Den ytterst tveksamma källan för detta är Arga Snickaren, som ju alltid letade efter nått att klaga över, som tjatade om att det är olämpligt att inte ha alla lister (foder?) runt fönster och dörrar för att det exponerar isoleringen som ska vara olämplig att andas in. Men han överdrev väl saker rätt mycket, ofta var det "det värsta han sett" och flera gånger per säsong var det "första gången dörrklockan fungerar" osv