Stark lukt av 40-år gammal elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Findecanor

Stark lukt av 40-år gammal elektronik

Inlägg av Findecanor »

Jag har ett gammalt tangentbord från en Commodore-PC från mitten av 80-talet som legat i en plastpåse i en kartong i kanske tio år sedan jag köpte det.

När jag tog upp den ur kartongen luktar den oerhört starkt. Jag väntade mig att kanske en kondensator hade läckt.. men när jag öppnade den för att titta så såg alla komponenter helt normala ut.

Det stora kretskortet inuti med alla brytarna på luktade bara starkt.

Vad kan ha hänt?

Är det något man kan göra för att "behandla" kretskortet så att det luktar mindre?
Jag har torkat lite med isopropanol, men jag tycker att problemet består.
Användarvisningsbild
ajje

Re: Stark lukt av 40-år gammal elektronik

Inlägg av ajje »

Det är säkert tillsatser/mjukgörare i plasten som dunstat ut och stannat i påsen.

Bakpulver/ättika/ozon är alla saker som kan äta lukter, men samtidigt så kan de angripa elektroniken.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, har för mig att det är någon komponent i bindemedlet i vissa kretskort som luktar skarpt, sedan finns det som tidigare skribent sade mjukgörare och annat som också luktar, jag brukar förvara mina Commodore prylar invirade i plast eller papper i en kartong så att det bli litet luftflöde, jag har inte haft problem med att lukten blir så stark att man störs av det då.

Däremot bör du som du kanske redan vet inte förvara tillbehör såsom tex bandspelare och annat med sladden virad runt då det kan uppstå en kemisk reaktion över tid som ger fula märken i plastkåpan.
(om det blivit äckligt så brukar jag göra rent med tex isopropyl och en mjuk ESD borrste, chassiet kan du tvätta i såpa och efterskölja med rent vatten om man vill tvätta det.)
(Jag brukar inte köra retrobrighting och sådant med blekmedel, om man vill göra bör man känna till att många blekmedel är korrosiva, de kan även missfärga mörk plast.)

Edit, sladdar och annat brukar jag bara torka av med en bit skithuspapper doppat i såplösning eller mild handtvål.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Jag brukar slänga ut sånt här på min balkong(inglasad och söderläge) ett tag så det får lite starkt solljus och frisk luft.
Hjälper både mot en del lukter och så blir det lite retrobrightning på köpet på vissa sorters plast.
BJ

Inlägg av BJ »

inte förvara tillbehör såsom tex bandspelare och annat med sladden virad runt

Det som kan hända då verkar vara att mjukgörare i sladdar med pvc-plast
läcker ut ur plasten och får den andra plasten att bli mjuk eller "smälta".
Jag har sett det på olika grejer, bland annat en scanner.
Ett annat vanligt ställe som man kan se det på är ju vissa suddgummin (pvc?)
som ligger ihop med hårdplast. Ibland blir plasten så mjuk så att man får
skrapa bort det mjuka, och det blir en grop kvar i den friska hårda plasten.
Även andra saker som modellbils-däck kan lösa upp plast (däckens fälgar).
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Exempelbild:
viewtopic.php?p=1692562#p1692562

Gamla apparatfötter kan ocks "smälta".
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fenol från kretskort kan vara en sak, samma som gammal gullfiber med fenolplastbindning som luktar råttpiss efter ett antal årtionden
BJ

Inlägg av BJ »

rvl: Precis så.
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

Det ser ut som droppar av kondens ovanpå kretskortets lödmask.
Jag ska torka lite mer noga och sen låta den ligga på balkongen några dagar bakom något som blockerar solljuset.

Sen får jag gå igenom resten av tangentbords-samlingen för att se om något annat har drabbats. Jag har inte varit så aktiv samlare de senaste åren, så de har mest legat i kartong.
Mizzarrogh skrev: 28 augusti 2024, 12:55:32 Däremot bör du som du kanske redan vet inte förvara tillbehör såsom tex bandspelare och annat med sladden virad runt då det kan uppstå en kemisk reaktion över tid som ger fula märken i plastkåpan.
Jag vet. Delvis därför som den låg i en plastpåse, för att undvika det fenomenet.

Min lösning har annars varit att vira ihop och stoppa in kablar i tomma toa- eller hushållspappersrullar: de blir också mer hanterbara så och tar mindre plats.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Detta tangentbord har sannolikt Cherry black MX switchar, och det är kanske inte jättebra att låta det vädra utomhus med risk att få oväder på switcharna.

Steg ett är väl att avgöra vilken del som lukten kommer från. Förvara kretskort respektive skal (och kanske även kabeln) i separata lådor nån dag, och kolla sen vad respektive del luktar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Väteperoxid brukar ta bort lukt, allt i princip.
Används också till -80-tals datorplastdelar för att få tillbaka den nostalgiska vita plasten i nära nyskick.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just ja. Ett trick som används för sunkig lukt i kyl/frys, som kanske kan vara värt att prova (på nåt mindre värdefullt?) är en skål med ättiksprit och skrynkliga tidningspapper strax invid, i ett instängt utrymme med det som luktar. Risken är väl dock att det är olämpligt för plasten kanske?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tror du ska ha ättika 24% (isättika?) för resultat.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Isättika är när den närmar sig 100%
24% är fullt flytande vid rumstemperatur.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

ajje skrev: 28 augusti 2024, 12:48:59 Det är säkert tillsatser/mjukgörare i plasten som dunstat ut och stannat i påsen.
Förmodligen estrar av ftalsyra.
Att skölja med metanol eller etanol eller 2-propanol hjälper förmodligen.
Skriv svar