Hur mycket ström kan man få ur Com porten?
Hur mycket ström kan man få ur Com porten?
Hej.
Tänkte bygga en enkel tempavläsning med en PIC 12F629 och lite kringkomponenter. Eftersom temperaturen skall skickas till datorns com port (rs 232) tänkte jag spänningsmata picen och tempsensorn från datorns comport och undar därför om detta går?
Hur mycket ström kan man ta ur comporten? Är det så lite som 10mA så går det nog inte, men 100mA är ju tillräckligt.
Och vilken pinne på Dsuben skall jag ta plus spänningen ifrån?
Tänkte bygga en enkel tempavläsning med en PIC 12F629 och lite kringkomponenter. Eftersom temperaturen skall skickas till datorns com port (rs 232) tänkte jag spänningsmata picen och tempsensorn från datorns comport och undar därför om detta går?
Hur mycket ström kan man ta ur comporten? Är det så lite som 10mA så går det nog inte, men 100mA är ju tillräckligt.
Och vilken pinne på Dsuben skall jag ta plus spänningen ifrån?
Det finns ingen matningsspänning på COM porten.
Det går att "sno" lite spänning från signal-pinnar, men inte
är det speciellt många mA. 100mA låter helt orimligt, 10 mA
är nog ett gränsfall...
Men, din lösning har ett annat jätteproblem !
Du måste ju ha datorn (där COM porten sitter) igång hela tiden !!
Så du kommer att ha en temp-avläsare som drar flera 100 W...
Det går att "sno" lite spänning från signal-pinnar, men inte
är det speciellt många mA. 100mA låter helt orimligt, 10 mA
är nog ett gränsfall...
Men, din lösning har ett annat jätteproblem !
Du måste ju ha datorn (där COM porten sitter) igång hela tiden !!
Så du kommer att ha en temp-avläsare som drar flera 100 W...

Vad ska du med all ström till?? Vilken tempgivare tänker du använda??
Enligt ELFA drar den där PICen typiskt 0.1mA
Om du använder dig av en 1-wire DS18s20(tempgivare), så drar den vid sampling typiskt 1mA annars 0.00075mA.
Behöver du en UART<->RS-232 konverter så drar ju en MAX232 kanske 5-10mA.
Vad har du tänkt dig för kringkomponenter?? Har du räknat på maximal strömförbrukning, eller gissar du bara??
Enligt ELFA drar den där PICen typiskt 0.1mA
Om du använder dig av en 1-wire DS18s20(tempgivare), så drar den vid sampling typiskt 1mA annars 0.00075mA.
Behöver du en UART<->RS-232 konverter så drar ju en MAX232 kanske 5-10mA.
Vad har du tänkt dig för kringkomponenter?? Har du räknat på maximal strömförbrukning, eller gissar du bara??
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Frågar samma sak som Stinrew: Vilken tempgivare har du tänkt använda?
MadModder har gjort en bra guide på en avläsare till COM-porten. Länk till lösningen.
MadModder har gjort en bra guide på en avläsare till COM-porten. Länk till lösningen.
- prototypen
jo jag använder en ds1820, max232 och pic 12f629 plus en 7805. Just nu snor jag spänningen från ben 4 tror jag, DTS??, hursomhelst, bara jag matar 7805 så sjunker spänningen från ca 10v till 7, och efter jag sätter i picen så är jag nere på noll. Tänkte vara smart å slippa dra en extra kavel för spänningen, utan ta denna från com1.
Och ja, jag har inte räknat på det utan gissar bara, men skulle tro att jag behöver lite mer än 10mA 7805 är nog den som drar mest.
Nån som har tips??
Och ja, jag har inte räknat på det utan gissar bara, men skulle tro att jag behöver lite mer än 10mA 7805 är nog den som drar mest.
Nån som har tips??
Denna lösning medger upp till 8 givare (DS1621/DS1631) kopplade till en comport, utan behov av uC eller spänningsstabb:
http://www.lancos.com/webtherm.html
Har själv kört den stabilt ett par år på labbdäck... (som så mycket annat så stannade projektet när det började fungera... labbdäcket behövdes till annat och inget kort blev etsat. =/ )
http://www.lancos.com/webtherm.html
Har själv kört den stabilt ett par år på labbdäck... (som så mycket annat så stannade projektet när det började fungera... labbdäcket behövdes till annat och inget kort blev etsat. =/ )
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt: