Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
bqt

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

EMS är ju nästan mytiskt. Kul att det dyker upp lite saker från där. Och fint att du lyckades läsa ut nästan allt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ohh, hoppas det är Heinbach och att det blir en Youtubevideo om det :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

ASEA skrev: 2 augusti 2024, 14:00:48 Wow, det var ju ett häftigt och annorlunda "projekt". Vad roligt att ni lyckades läsa ut all data! :) :tumupp:
Jo, det var roligt att hälpa till. Sådant här kan ju vara knepigt att få gjort annars.
Mickecarlsson skrev: 2 augusti 2024, 14:40:25 Snyggt jobbat :tumupp:
Tack!
bqt skrev: 2 augusti 2024, 16:38:00 EMS är ju nästan mytiskt. Kul att det dyker upp lite saker från där. Och fint att du lyckades läsa ut nästan allt.
Ja visst är det! Jag har för mig att någon här på forumet var där och servade (eller liknande) deras PDP-15. Man vill ju veta mer!
MiaM skrev: 2 augusti 2024, 16:43:31 Ohh, hoppas det är Heinbach och att det blir en Youtubevideo om det :)
Jo det filmades en del. Tyvärr kan jag inte publicera någon data eller liknande. Jag hoppas att killen i fråga publicerar något innan avhandlingen.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Nu är tape-driven på golvet igen och kommer att få åka till mitt förråd så länge. Jag tror också jag bestämt att den renoverade RK05-driven som jag har undanstuvad här hemma ska få göra den sällskap. Jag har också en känsla av att PDP-8/a kommer att få flytta dit på lite sikt och att PDP-8/e ska få ta dess plats. Förrådet har en del yta där jag har några maskiner uppställda så man lätt kan starta dem och visa dem. Mycket få personer har dock fått möjligheten att se det stället.

Jag tror att jag har fått tag på ett par fina DEC-rack... Kanske till jul!

Undertiden har jag skruvat av frontpanelen på PDP-8E och tagit ut det "lilla" nätaggregatet för att börja serva det. Jag måste säga att det är väldigt rent och snyggt inuti!
IMG_2714.JPG
Under de två (egentligen sex) stora kylflänsarna sitter det två stora fläktar. Det lär behövas, nätaggregatet lämnar nämligen 20A på 5V railen, 8A på -15V och 1A på 15V linjärt reglerat...

Tyvärr sitter en av fläktarna fast.
IMG_2722.JPG
Det är lite svårt att se, men fläktbladen sitter helt snett på navet av metall. Jag trodde det var hela problemet.
IMG_2729.JPG
Men inte, axeltappen här är sned. Jag tog loss bladen med lite våld eftersom de var limmade och satte navet i svarven. Då kastade axeln ganska mycket (har tyvärr ingen mätklocka).

Jag har köpt en begagnad fläkt av exakt samma modell på ebay, inte billigt (mest frakten) som är på väg. Jag saknar också nyckeln till låset, men den kommer en sådan också, snart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Låset går kanske att dyrka :)

Såg annars nån, tror det var i Facebookgrupp för PDP (11?), be om bättre bild på nyckel för att göra egen kopia efter bild på nyckeln.

Antar att jag redan dragit upp det, men kanske läge att bygga Attefallhus eller liknande att ersätta förrådet med? :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Angående nyckel, jag har fått tag på en. Jag väntar på leverans, men det kanske inte var helt tydligt i mitt inlägg ovan. Det finns en tråd om dessa nycklar på VCFED forumet för den som är intresserad: https://forum.vcfed.org/index.php?threa ... ory.39872/

Angende utbyggnad, man vet aldrig. Men lokalen jag hyr är jag mycket nöjd med, tyvärr ligger den en liten bit hemifrån, men rätt nära jobbet. Jag kommer däremot bygga ett cykelskjul under hösten eller våren.
bqt

Inlägg av bqt »

Nyckeln är ju standard och DEC använde samma för alla sina maskiner, vad jag vet. Eller ja, fram tills dess dom bytte till plastnycklar. Dom är ju inte kompatibla...
XX2247 heter nyckeln, om någon vet om det är nog för att skapa kopior.

Vad gäller maskiner så är ju en 8/E klart snyggare att ha framme än en 8/A. Men hex-bakplanet i en 8/A är trevligt, eftersom man då kan ha RL8 kontroller, FPP8A och annat skojs. Jag har en bastard hemma som jag satt ihop som är en 8/E med expansion till ett 8/A bakplan. Bästa av båda världarna... ;) (Någon gång i framtiden vore det kul att leta upp lite udda hårdvara att stoppa in...)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jo, min 8/L har faktiskt en annan nyckel, en vanligt platt och inte rörtypen som 8/e har. Jag vet inte varför den är annorlunda, men den är tillverkad i Reading., England.

Jag har en liten 8/a som jag byggt om till expansionslåda. Jag har funderat på att göra som du gjort, speciellt då jag bara har ett bakplan i 8/e (plus ett som jag lånat av Pontus). Jag tänkte ha kvar RL8A i PDP-8/a och chansen att hitta en till får nog anses vara liten.

En annan sak som jag funderat på, var det valigt att man hade H724 i svenska PDP-8/E? Det borde vara ett H724A som är för 230V, men min dator är för 110V.
bqt

Inlägg av bqt »

Ja just ja... En del maskiner (11/05 är en annan) har en platt nyckel. Hade helt glömt det. Det verkar mest ha varit "små" maskiner som hade den.

Jag minns inte alls hur det ser ut i mina 8/E maskiner, men jag har för mig att det inte finns något som var 110V i dom. Men jag skulle behöva gå och kika ordentligt för att vara säker.

Men annars skulle jag säga att det är roligare att ha en maskin som har allt jox i sig, och som man kanske använder en del, framför att ha flera med lite här och lite där. Men det är ju väldigt mycket bara min åsikt.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev: 2 augusti 2024, 13:57:23 i onsdags kom det en kille på besök med tåget Stochholm för att läsa några band till PDP-15! Han håller på med en doktorsavhandling om gamla elektroniska och datorstyrda syntar och är i Stockholm under en period för att gräva i arkiv. Han har lyckats få tag på åtta band som använts på den PDP-15 som EMS (https://elektronmusikstudion.se/) hade mellan 1972 och någon gång till sent 1980-tal. Han hade också en stor hög pappersremsor till samma dator.
Det var ju roligt att det gick så bra att läsa DECtaparna! De brukar ju vara ganska robusta eftersom de har mycket redundans.

Berättade Sam mer om vad han skulle göra med filerna? När jag pratade med honom tidigare i somras lät som att han skulle försöka rekonstruera systemet och simulera det med typ SimH.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

bqt skrev: 7 augusti 2024, 13:17:19 Ja just ja... En del maskiner (11/05 är en annan) har en platt nyckel. Hade helt glömt det. Det verkar mest ha varit "små" maskiner som hade den.
Det är väl bara 11/05 som har platt nyckel. 8/L ska ha en XX2247. Den kan ju ha blivit utbytt i Anders maskin. Vet inte hur det är med äldre maskiner som PDP-5 och tidigare. PDP-9 har ingen nyckel alls.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Antar att dessa band är äldre än tidpunkten då amerikanska magnetband började bli dåliga (sticky shed syndrome)?

Har läst olika bud om ifall det drabbade alla band, eller endast de mer påkostade för typ studiobruk (typ videoband och ljudband för mångspårsrullbandspelare osv).

Annars så är väl det ibland förekommande påståendet att innehållet på band försvinner med tiden rätt mycket en myt. Det blir säkert viss försämring, framförallt så är ju t.ex. magnetenergin som ger kopieringseffekt till slut förlorad magnetism från bandet i sig. Men jag har t.ex. inga problem när jag lyssnar på Sven-Ingvars på färdiginspelat rullband från sextiotalet. Ja, förutom att jag förlagt bandet medan jag flyttade på cirka alla bra-att-ha-prylar när jag monterade rullarkivet för några år sen :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

MattisLind skrev: 8 augusti 2024, 12:07:02
anders_bzn skrev: 2 augusti 2024, 13:57:23 i onsdags kom det en kille på besök med tåget Stochholm för att läsa några band till PDP-15! Han håller på med en doktorsavhandling om gamla elektroniska och datorstyrda syntar och är i Stockholm under en period för att gräva i arkiv. Han har lyckats få tag på åtta band som använts på den PDP-15 som EMS (https://elektronmusikstudion.se/) hade mellan 1972 och någon gång till sent 1980-tal. Han hade också en stor hög pappersremsor till samma dator.
Det var ju roligt att det gick så bra att läsa DECtaparna! De brukar ju vara ganska robusta eftersom de har mycket redundans.

Berättade Sam mer om vad han skulle göra med filerna? När jag pratade med honom tidigare i somras lät som att han skulle försöka rekonstruera systemet och simulera det med typ SimH.
Jo det lät som om han hoppades kunna få ihop något i simh, med en egen backend på sikt för att kunna emulera hårdvaran (D/A omvandlare bland annat).
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

MiaM skrev: 8 augusti 2024, 19:09:37 Antar att dessa band är äldre än tidpunkten då amerikanska magnetband började bli dåliga (sticky shed syndrome)?

Har läst olika bud om ifall det drabbade alla band, eller endast de mer påkostade för typ studiobruk (typ videoband och ljudband för mångspårsrullbandspelare osv).

Annars så är väl det ibland förekommande påståendet att innehållet på band försvinner med tiden rätt mycket en myt. Det blir säkert viss försämring, framförallt så är ju t.ex. magnetenergin som ger kopieringseffekt till slut förlorad magnetism från bandet i sig. Men jag har t.ex. inga problem när jag lyssnar på Sven-Ingvars på färdiginspelat rullband från sextiotalet. Ja, förutom att jag förlagt bandet medan jag flyttade på cirka alla bra-att-ha-prylar när jag monterade rullarkivet för några år sen :)
Det lär vara mylar på båda sidor om magnetbeläggningen. Så det är inget problem på dessa band.

Jag tycker du får ta tag i att hitta Sven-Ingvars bandet...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Kolla vad som låg i brevlådan idag! Nu när jag hade tjuvkopplat nätaggregatet och allt...
IMG_2731.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar