Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
Kul!
Ser fram emot att du grävt fram vilka signaler som går via modifieringen på remsläsaren.
Vild gissning: Kan det vara så att man kopplar in olika "pluggar" för att antingen läsa normalt eller för att konvertera EBCDIC till ASCII?
Eller kanske rent av ett EPROM emellan för att göra andra konverteringar?
Ser fram emot att du grävt fram vilka signaler som går via modifieringen på remsläsaren.
Vild gissning: Kan det vara så att man kopplar in olika "pluggar" för att antingen läsa normalt eller för att konvertera EBCDIC till ASCII?
- anders_bzn
- Kontakt:
Det finns en skärm till som ska fixas till, med det blir senare. Datorn är i väldigt fin skick, den har använts som ambulerande utbildningsdator och har tre snygga trälådor som den bor i. Ska ta en bild på dem senare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
”Mikroskopös”, ett ord jag inte hade hört eller sett förr
Kul att se den igång

Kul att se den igång

-
- Kontakt:
Skum modifiering. Möjligtvis för att ansluta någon annan slags pryl på samma interface?
Kom den där från Pontus för övrigt? Jag har för mig att han hade en som såg ut precis sådär med en sån där enkel TU56.
Eventuellt någon gång i framtiden kan jag kanske hjälpa lite med minnen, om det inte löst sig innan dess. OS/8 behöver åtminstone 8K, men med en TD8E (vilket jag antar är kontrollern till den) så undrar jag om det var så att man behövde 12K... Det var någon DECtape-kontroller som krävde 12K i vilket fall som helst. Och TD8E är den dummaste kontroller jag någonsin stött på.
Annars är det ju en trevlig maskin.
Kom den där från Pontus för övrigt? Jag har för mig att han hade en som såg ut precis sådär med en sån där enkel TU56.
Eventuellt någon gång i framtiden kan jag kanske hjälpa lite med minnen, om det inte löst sig innan dess. OS/8 behöver åtminstone 8K, men med en TD8E (vilket jag antar är kontrollern till den) så undrar jag om det var så att man behövde 12K... Det var någon DECtape-kontroller som krävde 12K i vilket fall som helst. Och TD8E är den dummaste kontroller jag någonsin stött på.
Kan inte tro att det skulle vara något behov av konverteringar. Jag skulle kunna tänka mig att någon mekat (eller försökt meka) ihop en emulering av papertape för att få saker att köra snabbare. Koppla en PC på kontakten istället. Vill man köra original så är det bara att sätta i byglar. Man kan säkert ha haft en DB25 färdigbyglad för att köra till vanliga driven.MiaM skrev: ↑15 juli 2024, 12:15:32 Kul!
- anders_bzn
- Kontakt:
Jo, den kommer från Pontus. Det är gjort en liknande modifiering på PC04 också, men jag har ingen bild på det. Jag kommer bara att återställa det så gott det går, det är omöjligt att veta vad man gjort. Det ser dock ut som om någon lagt lite tid på det hela.bqt skrev: ↑25 juli 2024, 15:19:11 Skum modifiering. Möjligtvis för att ansluta någon annan slags pryl på samma interface?
Det vore trevligt med minnen, jag har ett par MOS-minnen som jag fått av Mattis också. Men jag vill gärna ha tag i kärnminnen. Det är ju mer rätt.
Om liknande modifiering gjorts på läsaren så skulle man ju kunna misstänka att någon bara ville ha en längre sladd? Flatkabeln gör ju att man behöver ha saker mer eller mindre i samma kabinett, eller bredvidstående.
Jag tror jag har lite 8K kärnminnen någonstans, men eftersom jag inte bor i landet, och allt för närvarande är i lådor i källaren av huset som är uthyrt så är det inget jag kommer att kunna rota runt i i närtid.
Jag tror jag har lite 8K kärnminnen någonstans, men eftersom jag inte bor i landet, och allt för närvarande är i lådor i källaren av huset som är uthyrt så är det inget jag kommer att kunna rota runt i i närtid.
- anders_bzn
- Kontakt:
Det vore schysst, men jag hoppas på att det dyker upp något.
- anders_bzn
- Kontakt:
Nu har jag börjat lite med PDP-8 sakerna. Tape-driven är först ut, detta eftersom jag fick frågan om jag kunde läsa DECTape till PDP-15. Det borde gårt bra eftersom dessa är av samma format som de jag dumpade till min PDP-9!
Jag tänkte att koppla upp driven i samma setup som förra gången. Det blir ju enklast. Jag insåg att detta är fem år sedan och att jag behövde leta lite efter programmen jag körde då. Det var en speciell version av dumprest som jag körde, den är ett program på PDP-8 som läser DEC-tape (man kan dumpa och återställa diskmedia med detta också) och skriver data på serieporten. Sen har man ett program på PC:n som tar emot seriedata och skriver på disk. Borde vara enkelt att få igång igen...
Setup:en Annan dator (PC:n) sedan sist, nya adaptrar att bygga. En kort nollmodemskabel. Det började dåligt, kondensatorexplosion. En tantal som bestämde sig för att lämna in och tog fyra dioder med sig. Komponenterna hittade jag lös i botten på tapedriven. Jag måste erkänna att jag blev rätt och rätt bekymmrad innan jag fick rett ut vad som hänt. Efter att ha reparerat kortet fick jag gång läs/skrivtestet. Men det fallerade direkt. Var korten mer trasiga? Fungerar kontrollern? Datorn? Det är inte mycket emellan datorn och läs/skiv huvudet nämligen. Jag bytte kontroller (TD8E) och fick samma fel. Jag bytte då mina egna G888 emot orginalkorten, men ingen skilland. Möjligen fungerade det sämre. Så då mätte jag att läs/skrivhuvudet var helt och det var det. Sen kom jag till reläkortet. Det kopplar in rätt läs/skrivhuvud till avkodarkorten. Man kan ha två drivar till samma kontroller/avkodar kort om man har TD8E (med annan kontroller upp till åtta).
Körde en labbruska så jag kunde dra reläerna och mäta utan hela driven. Bingo! ett relä hade tiotals Ohm över kontakterna istället för 0,2 Ohm som de andra (det är nog resistansen i sladdana tillinstrumentet). Av en händelse har jag fler sådana här kort och med ett som mätte rätt gick läs/skivtestet igenom. Sen lyckades jag även att kära dumprest på en PDP-9 tape som jag dumpade för fem år sedan med bitexakt samma resultat. Skönt!
Jag tänkte att koppla upp driven i samma setup som förra gången. Det blir ju enklast. Jag insåg att detta är fem år sedan och att jag behövde leta lite efter programmen jag körde då. Det var en speciell version av dumprest som jag körde, den är ett program på PDP-8 som läser DEC-tape (man kan dumpa och återställa diskmedia med detta också) och skriver data på serieporten. Sen har man ett program på PC:n som tar emot seriedata och skriver på disk. Borde vara enkelt att få igång igen...
Setup:en Annan dator (PC:n) sedan sist, nya adaptrar att bygga. En kort nollmodemskabel. Det började dåligt, kondensatorexplosion. En tantal som bestämde sig för att lämna in och tog fyra dioder med sig. Komponenterna hittade jag lös i botten på tapedriven. Jag måste erkänna att jag blev rätt och rätt bekymmrad innan jag fick rett ut vad som hänt. Efter att ha reparerat kortet fick jag gång läs/skrivtestet. Men det fallerade direkt. Var korten mer trasiga? Fungerar kontrollern? Datorn? Det är inte mycket emellan datorn och läs/skiv huvudet nämligen. Jag bytte kontroller (TD8E) och fick samma fel. Jag bytte då mina egna G888 emot orginalkorten, men ingen skilland. Möjligen fungerade det sämre. Så då mätte jag att läs/skrivhuvudet var helt och det var det. Sen kom jag till reläkortet. Det kopplar in rätt läs/skrivhuvud till avkodarkorten. Man kan ha två drivar till samma kontroller/avkodar kort om man har TD8E (med annan kontroller upp till åtta).
Körde en labbruska så jag kunde dra reläerna och mäta utan hela driven. Bingo! ett relä hade tiotals Ohm över kontakterna istället för 0,2 Ohm som de andra (det är nog resistansen i sladdana tillinstrumentet). Av en händelse har jag fler sådana här kort och med ett som mätte rätt gick läs/skivtestet igenom. Sen lyckades jag även att kära dumprest på en PDP-9 tape som jag dumpade för fem år sedan med bitexakt samma resultat. Skönt!
Jag dumpade lite PDP-15-tapear för Pontus för över 10 år sedan på en åtta, så jag var nästan på gång att komma med lite tips för hur du kan gå till väga för att fixa det. Men sedan såg jag att du redan hade program som gjorde det. Finemang!
Kul att se att saker fungerar (även om det kräver lite fixande).
Kul att se att saker fungerar (även om det kräver lite fixande).
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag vet, vi pratade om det när vi sågs nyligen. Tydligen hr han fler tape:ar kvar som behöver dumpas. Så vi pratade om att fixa med det. Men det dröjer nog innan jag får se honom i Skåne igen…
- anders_bzn
- Kontakt:
i onsdags kom det en kille på besök med tåget Stochholm för att läsa några band till PDP-15! Han håller på med en doktorsavhandling om gamla elektroniska och datorstyrda syntar och är i Stockholm under en period för att gräva i arkiv. Han har lyckats få tag på åtta band som använts på den PDP-15 som EMS (https://elektronmusikstudion.se/) hade mellan 1972 och någon gång till sent 1980-tal. Han hade också en stor hög pappersremsor till samma dator.
Vi lyckades läsa alla åtta band, men endast ett trasigt block på ett av banden. Vi läste också nästan 100 pappersremsor med min Facit läsare/punch. På seneftermiddagen så släpte jag an honom på stationen för vidare färd hemåt till Berlin med tåg. Han var väldigt nöjd med besöket!
Datat kommer att publiceras publikt, men först efter att det upphovsrättsliga är utrett.
Vi lyckades läsa alla åtta band, men endast ett trasigt block på ett av banden. Vi läste också nästan 100 pappersremsor med min Facit läsare/punch. På seneftermiddagen så släpte jag an honom på stationen för vidare färd hemåt till Berlin med tåg. Han var väldigt nöjd med besöket!
Datat kommer att publiceras publikt, men först efter att det upphovsrättsliga är utrett.
Wow, det var ju ett häftigt och annorlunda "projekt". Vad roligt att ni lyckades läsa ut all data!

- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt: