HEXFET förstärkarbygge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Okej verkar riktigt. Kanske har skrivits men har du provat att ansluta Elytbankens mittjord till chassiet? alt. via 100 Ohm. Blir det värre/bättre? Vet också att i vissa speciella fall kan trafon bilda nån slags "luftlindning" med själva chassiet eller närliggande sladdar som ligger lite lindade...

Har också fortfarande lite jordproblem med min projektförstärkare som kommer från förförstärkaren. Kopplar man bort den försvinner nämligen allt brum. Är helt säker på att det har med jordningen att göra.. men jag orkar förmodligen inte skruva isär den igen och kolla.. :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Du säger att brummet minskade med stabiliseringen på offsetjusteringen. Jag tycker kopplingen verkar lite läskig. Jag hade själv problem med en CCTV kamera med inbyggd mikrofon där de gjort på samma sätt med matningen till kondensator micken. Kan du inte sätta dit några riktiga stabbar där, det borde väl räcka med +/- 5V

Edit: Nu såg jag att du provat att stabba en annan del. På tal om ingångssteget brukar man inte mata det med spänning skild från utgångssteget eller som du provat filtrerad.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jag undrar ifall offsetjusteringen behövs överhuvudtaget. Koppla bort den och se vad du får för offset på utgången. Tycker det vore en ganska dålig konstrktion ifall man skulle behöva komponserera manuellt för offsetten. På mitt egen-konstruerade effektsteg ligger offsetten på max 5mV utan någon extern kompensering.

Ingångssteget sitter nästan alltid på samma matning som kraftsteget pga välkonstruerade strömkällor. Däremot tycker jag dom strömkällorna som sitter i long-tail-pair steget borde varit bättre valda. Som peter555 sa så tycker jag du ska prova att koppla bort trafon och istället köra steget på stabiliserade likspänningsaggregat, typ +-25V. Om brummet försvinner då skulle jag prova att byta strömkällorna mot en återkopplad variant.

edit: Kom på en grej till. Om inte chassit är jordat rätt kan väl även kretskortsbanorna få en kapacitiv koppling till chassit som kan introducera brum ?
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Fritzell:

Japp, elyternas nolla har jag också provat att jorda i chassiet. Det gjorde ingen större skillnad. Testade även via 100 ohm och slutligen med 100nF över 100 ohmaren.

Den bästa lösningen jag hittat än sålänge är att ha den vänstra förstärkarens ingångsjord ansluten direkt till chassiet med monteringsskruven till förstärkarkortet.

Jag har just fått på sidoplåtar och lock (ännu utan kylhål) och startade den.
Jag hör inget brum från ca 0.7-0.8m avstånd från högtalarna när datorn är igång.
Brummet är för den delen 100Hz och eftersom förstärkaren ska användas som diskantsteg när mina AudioPro A2.42Live byggts om för biamping, kommer inte några 100Hz att ta sig förbi filtret som bryter vid några kilo..

Jag tror att jag nöjer mig med brumnivån jag har tills vidare.
Jag ska ta in förstärkaren till lägenheten och provköra den till högtalarna för att se om brumnivån är acceptabel innan jag ger mig på mer felsökning.

peter555:

Nej, på offsetkontrollern hade jag inte stabbat. Ökade bara på C med 3ggr i RC-filtret.
Det var railen jag stabbade. Jag är inte riktigt säker på om jag skulle satt stabben som jag gjorde (strömgeneratorerna och diffstegen stabbades) eller om jag skulle inkluderat även spänningsförstärkaren och biastransistorn.

Jag har sett lite olika lösningar på det där.
I vissa fall stabbas inget i ingångsstegets matning (som i denna förstärkaren), ibland används ett RC-filter på railen, ibland en regulator (LM317/337) per rail eller en enkel transistor med RC-filter på basen (som jag testade).

Nu ska jag lägga allt krut på att färdigställa chassiet så jag kan ta hem den för en ordentlig provkörning.

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Hade du testat att jorda shassit direkt från strömförsörjningen i ställer för genom signaljorden?.
Hur var det när du kortslöt signalingången, & hade alla onödiga sladdar bortkopplade?.
Snyggt bygge annars!. :)
Döp om Trådens namn, så kan vi flytta den till projekt delen i forumet!. :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Riktigt snyggt bygge som sagt även chassiet. Det kan som sagt vara avgörande att stänga igen chassit så inte brum från lampor, lysrör och annan elutrustning i labbet börjar spöka..
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Fagge:

Japp, testade det igår. Satte krokodilkabeln mellan nätdelsnollan och en chassiskruv men det brummade ändå. Hopplöst det där...

Kortsluter jag ingången så finns det fortfarande brum kvar. Det borde tyda på att felet INTE ligger i signalvägen utan problemet är jordpotentialen någonstans i förstärkaren eller kopplingen.
Som sagt, lägger felsökningen åt sidan ett litet slag. Jag behöver få provlyssna den i sin rätta miljö innan jag ger mig på det igen. Kan säga att jag började på detta steget -00, då tillverkade jag slutstegskorten.
Är en aning sugen på att se lite resultat nu ;)

Nu är jag inte så haj på att döpa om trådar så du kan få den stora äran att göra det när du ändå flyttar den. kalla den "HEXFET förstärkarbygge".

Fritzell:

Tack Fritz!
Alltid kul att få positiva kommentarer efter allt slit ;)
Jag har byggt den nästan identisk till utseendet som det stora steget jag har hemma. det finns bilder på det på min hemsida under kategorin elektronik för den som vill se.
http://www.markusb.cjb.net

Hoppas att det kan bli riktigt prydligt när nybygget hamnar ovanpå den gamla.

Jag tror att locket var avgörande. Kan tänka mig att den plockade upp brum utifrån.. när JAG satt å brummade över att den inte funkar som jag vill ;)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dom där sladdarna som i princip ligger an mot trafon, testat att flytta dom och se om det blir någon skillnad?
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Henry:

Det är kablarna FRÅN trafon ;)
Det är svårt att se men trafon har 4 primärlindningar (olika spänningsval)och 4sekundärer, 2*30V och 2*12V. Det är alla dom kablarna du ser.

Kablarna framför trafon är endast till lysdioderna från auto on/off-kortet.
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Igår kväll kom jag äntligen hem till lägenheten och fick koppla upp mitt bygge för en utvärdering.

Det första som slog mig när strömmen kopplades på var hur tyst den var. Visst finns det brum, men för att höra det måste jag lägga örat i princip mot högtalaren. Vilken lättnad!!

Tog även med min lilla A/B-switch och skulle göra en jämförelse i ljudkvalite mot min Yamaha AX-592, men upptäckte att steget i min yamaha har för hög gain. Volymkontrollern ställer volymen INNAN pre-out, så på vägen in till steget i den har jag ingen möjlighet att justera nivån.
Jag får lösa det med en spänningsdelare (pot) framöver. Har dessvärre inga grejjer till det i lägenheten.

Hur som helst, steget låter väldigt varmt och skönt. Ljudet är bra detaljerat och det är fint ljup i ljudet. Diskanten är en aning spretig, men så har den alltid varit i mina Audio Pro A2.42Live. Tanken var att dämpa dom för en tid sedan men jag bestämde mig för att låta det vara tills jag ska bygga om dom för biamping då jag kan ställa nivån direkt på stegen istället.
Jag inbillar mig direkt att det är stor skillnad mot innan, även om det mesta kanske sitter i skallen. Att slutligen få ihop steget efter ca 6 år gör väl sitt på upplevelsen =)

Till helgen ska jag ta med förstärkaren till "labbet" igen och lackera om locket som blev lite misslyckat pga stress. Passar även på att vrida ner bias en aning då för flänsarna blir drygt 50C i tomgång.

Bild
Bild
Bild
Bild
Millox

Inlägg av Millox »

Vad är det för konstiga grå kablar du har där bak på slutsteget?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kallas högtalarkabel. Det ser ut att vara 4st flätade enledare.
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Japp, HGT-kabel som danei säger.

Det är 3 flätade nätverkskablar. Triple-T heter den (finns på TNT-audios hemsida). Egentligen ska det vara 6st men det blir för otymligt.

Dom låter förvånansvärt bra med tanke på vad det kostar att tillverka dom!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ajdå då hadde jag fel.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Flätade nätverkskablar för ljud? Det måste jag testa. :D
Har provat koaxialkablar och det fungerade utmärkt.

Passade på att kika på din sajt, markusb. Du har ju byggt många riktigt snygga grejjer! :tumupp:

Undrar hur många här som läser ditt namn som Markus B. Tror de flesta ser det som Mark USB. :D
Skriv svar