Olycksfall med el

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bo.Siltberg

Re: Olycksfall med el

Inlägg av Bo.Siltberg »

alexanderson skrev: 24 juli 2024, 09:22:41 Är antalet olycksfall med allvarliga skador med el lägre i länder med mindre spänning till jord. Exempelvis Japan, USA och Norge.
I Sverige var det förr vanligt att 127/220V elsystem användes i kemiska laboratorier, där det ofta förekom uppvärmning med hjälp av motståndstråd från en spartransformator.
Teoretiskt är 115 V AC mindre farligt. Man kan tillåtas vara utsatt för den spänningen längre tid än 230 V.
Det verkar dock vara vanligare att dö av vapen i detta land.
De har heller inte samma klass på elinstallationerna så det går inte riktigt att jämföra.
alexanderson skrev: 24 juli 2024, 09:22:41 Jag förmodar att det behövs att strömmen kommer in genom kroppen i en ganska stor yta(vid normal nätspänning och torr hud) för att strömstyrkan skall bli farlig. Exempel en person dog efter att en elektrisk handborrmaskin blivet spänningsförande. Här var naturligtvis ytan stor.
Ja, kontaktytan mot kroppen är en viktigt faktor, men det är individuellt! Folk är olika.
Reglerna grundar sig på ett antal antaganden om normal kroppsresistans, torr hud, fotbeklädnad etc dvs normala förhållanden.
För badrum där dessa normala förhållanden inte råder finns därför krav på kompletterande skyddsutjämning då en JFB inte kan ge fullt skydd.
5 % av befolkningen har en kroppsresistans som är onormalt låg, och de ligger illa till!
alexanderson skrev: 24 juli 2024, 09:22:41Exempel en person dog efter att en elektrisk handborrmaskin blivet spänningsförande. Här var naturligtvis ytan stor.
Den borrmaskinen måste vara +50 år gammal. Alla handhållna (hushålls)maskiner är idag dubbelisolerade.
alexanderson skrev: 24 juli 2024, 09:22:41Vid vilken strömstyrka förlamas musklerna. Exempel en person höll på med felsökning av en centrifug, han fastnade. Som tur var gick nätkabeln bakom ryggen och hann förmådde dra ur stickproppen.
Marta's tabell är bra.
alexanderson skrev: 24 juli 2024, 09:22:41 Jag har för mig att i någon av John Scröders böcker fanns ett diagram som visade att det inte fanns något linjärt samband mellan spänning och strömstryrka.
Det är sant. Den största resistansen sitter i huden. Det är därför som någon lyckades ta livet av sig själv med ett 9 V-batteri genom att punktera huden.
Vid spänningar över säg 1000 V AC så bryts huden ned direkt och endast den låga inre kroppsresistansen är kvar.
Olyckor med högspänning kräver alltså alltid sjukhusvård, om man ens överlever dit.

DennisCA skrev: 24 juli 2024, 10:11:28 Då undrar man varför de har "hela" 30mA på JFB i europa innan de löser ut? Har för mig i jänkareland där JFB är vid enskilda uttag istället för i centralen, har de 5mA tror jag?
En kontinuerlig ström på 30 mA genom kroppen anses ofarligt ja. Jag håller inte riktigt med...
Och reglerna ställer inga onödigt hårda krav utan de lägger ribban precis där de flesta överlever.
JFBn är krockkudden i bilen, obehaglig och räcker inte alltid till, men för det mesta överlever man.
Se Borre's och Marta's svar också.

'
Marta skrev: 24 juli 2024, 11:32:37 För personskydd är det 10mA som gäller här i Sverige. Den gränsen råder för t.ex. lyxbad med pumpar, värme o.dyl. fluff.
30mA löser om någon får en kraftig stöt mot jord och gör det så snabbt att det sällan är dödsfarligt. 10mA skulle lösa falskt alldeles för ofta i ett helt system som täcker hela huset. Det mesta krafs med switchad nätdel har filter med Y-kondngar, i EU kan dessa vara på max 4.7nF. Tillsammans i en villa eller lägenhet blir det en hel del.
Jag känner inte till några sådana regler att 10 mA skulle gälla för personskydd (direkt beröring), utan det är 30 mA som gäller.
För enskilda tillämpningar, t.ex ett enskilt uttag så kan man gå ned till 10 mA om man vill.
Jag har för mig att det finns produkter som kräver 10 mA JFB som används i t.ex badrum.

Man ska dock vara medveten om att en JFB inte begränsar strömmens storlek, utan endast begränsar tiden man är utsatt för den.
I ett badrum med stor och blöt kontaktyta kan man få en halv ampere genom kroppen och då ligger man riktigt illa till oberoende av hur snabbt JFBn löser.
hsd

Inlägg av hsd »

Marta skrev:För personskydd är det 10mA som gäller här i Sverige. Den gränsen råder för t.ex. lyxbad med pumpar, värme o.dyl. fluff.
30mA löser om någon får en kraftig stöt mot jord och gör det så snabbt att det sällan är dödsfarligt. 10mA skulle lösa falskt alldeles för ofta i ett helt system som täcker hela huset. Det mesta krafs med switchad nätdel har filter med Y-kondngar, i EU kan dessa vara på max 4.7nF. Tillsammans i en villa eller lägenhet blir det en hel del.
Jag har 10 mA till arbetsbänken, det händer ibland att den löser då jag slår på arbetsplatsen, har en brytare för all utrustning och belysning , annars har vi 30 mA på övriga grupper
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

EMC filtret i nätagget på en vanlig dator läcker flera mA.

I ett helt hus skulle inte 10mA räcka långt :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

pi314 skrev: 24 juli 2024, 12:00:50 I Sverige är statistiken mer otillförlitlig, eftersom fallen är så få, men ungefär en om året dör av el i hemmet i Sverige.
När dog det senast en person på grund av elolycka i hemmet? Det har blivit väldigt ovanligt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Totalt 2000-2022 dog 16-18 personer i hushåll och bostäder, varav 2 yrkespersoner, det är mindre än 1 per år.
https://www.elsakerhetsverket.se/global ... t-2022.pdf

2022 dog en person efter det att han klättrade upp på en järnvägsvagn.
Fossingarna

Inlägg av Fossingarna »

nifelheim skrev: 24 juli 2024, 23:44:19
I ett helt hus skulle inte 10mA räcka långt :)
IMG_0670.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

danei skrev: 25 juli 2024, 06:06:57
pi314 skrev: 24 juli 2024, 12:00:50 I Sverige är statistiken mer otillförlitlig, eftersom fallen är så få, men ungefär en om året dör av el i hemmet i Sverige.
När dog det senast en person på grund av elolycka i hemmet? Det har blivit väldigt ovanligt.
Som jag skrev, statistik baserad på något enstaka fall bör ses som mycket otillförlitlig.
Dock, eftersom det finns statistik sedan 1898 så kan man ändå dra vissa slutsatser.

Så här skriver Elsäkerhetsverket.
Varje år omkommer 2-3 personer i elolyckor i Sverige. Drygt 60 procent av dödsolyckorna sker på fritiden.
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... i-siffror/

På samma sida finns en graf som redovisar dödsfall i elolyckor sedan 1898.

danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det vanligaste av de dödsfallen är bland dem som har tågvagnsklättring som fritidsaktivitet.
Skriv svar