Olycksfall med el
-
Olycksfall med el
Är antalet olycksfall med allvarliga skador med el lägre i länder med mindre spänning till jord. Exempelvis Japan, USA och Norge.
I Sverige var det förr vanligt att 127/220V elsystem användes i kemiska laboratorier, där det ofta förekom uppvärmning med hjälp av motståndstråd från en spartransformator.
Jag förmodar att det behövs att strömmen kommer in genom kroppen i en ganska stor yta(vid normal nätspänning och torr hud) för att strömstyrkan skall bli farlig. Exempel en person dog efter att en elektrisk handborrmaskin blivet spänningsförande. Här var naturligtvis ytan stor.
Vid vilken strömstyrka förlamas musklerna. Exempel en person höll på med felsökning av en centrifug, han fastnade. Som tur var gick nätkabeln bakom ryggen och hann förmådde dra ur stickproppen.
Jag har för mig att i någon av John Scröders böcker fanns ett diagram som visade att det inte fanns något linjärt samband mellan spänning och strömstryrka.
I Sverige var det förr vanligt att 127/220V elsystem användes i kemiska laboratorier, där det ofta förekom uppvärmning med hjälp av motståndstråd från en spartransformator.
Jag förmodar att det behövs att strömmen kommer in genom kroppen i en ganska stor yta(vid normal nätspänning och torr hud) för att strömstyrkan skall bli farlig. Exempel en person dog efter att en elektrisk handborrmaskin blivet spänningsförande. Här var naturligtvis ytan stor.
Vid vilken strömstyrka förlamas musklerna. Exempel en person höll på med felsökning av en centrifug, han fastnade. Som tur var gick nätkabeln bakom ryggen och hann förmådde dra ur stickproppen.
Jag har för mig att i någon av John Scröders böcker fanns ett diagram som visade att det inte fanns något linjärt samband mellan spänning och strömstryrka.
Re: Olycksfall med el
Finns väl de som råkat illa ut redan vid 12V likspänning, bilbatteri typ.
Det här sägs gälla för ström mellan armarna:
5mA, mycket smärtsamt, men oftast möjligt att släppa.
10mA, omöjligt att själv släppa.
20mA, hjärtflimmer och död.
200mA, hjärtstillestånd som inte kan hävas, omedelbar död.
Om kretsen sluts mellan händerna på någon som står upprät så är det ofta möjligt att ta några steg bakåt och på så sättt komma loss.
5mA, mycket smärtsamt, men oftast möjligt att släppa.
10mA, omöjligt att själv släppa.
20mA, hjärtflimmer och död.
200mA, hjärtstillestånd som inte kan hävas, omedelbar död.
Om kretsen sluts mellan händerna på någon som står upprät så är det ofta möjligt att ta några steg bakåt och på så sättt komma loss.
I USA, med 127 volt, dör mellan 500 och 1000 varje år av elskador.
https://www.bookcleango.com/blog/electr ... statistics
Av svenskar, med 230 volt i Sverige, dör ca 2-3 personer om året i elolyckor. Ca 10% av dessa, över tid, dör utanför Sverige.
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... i-siffror/
I Sverige finns ca 10,5 miljoner människor. I USA 333,3 miljoner, ca 31,7 gånger fler.
Om vi skalar om USAs olyckssiffror till Sverige så skulle vi ha 16-33 dödsfall om året.
Det ligger nära till hands att dra slutsatsen att 230 volt är tio gånger säkrare än 127 volt, men jag tror att det är andra faktorer som orsakar den stora skillnaden. Som att vi har en tradition av hög elsäkerhet här.
/π
https://www.bookcleango.com/blog/electr ... statistics
Av svenskar, med 230 volt i Sverige, dör ca 2-3 personer om året i elolyckor. Ca 10% av dessa, över tid, dör utanför Sverige.
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... i-siffror/
I Sverige finns ca 10,5 miljoner människor. I USA 333,3 miljoner, ca 31,7 gånger fler.
Om vi skalar om USAs olyckssiffror till Sverige så skulle vi ha 16-33 dödsfall om året.
Det ligger nära till hands att dra slutsatsen att 230 volt är tio gånger säkrare än 127 volt, men jag tror att det är andra faktorer som orsakar den stora skillnaden. Som att vi har en tradition av hög elsäkerhet här.
/π
Det man ska komma ihåg när man tittar på statistiken är att en stor andel av dödliga elolyckor i Sverige beror på högspänning från kontaktledningar.
Då är inte skillnaden 120/230 relevant.
Då är inte skillnaden 120/230 relevant.
-
Jag har testat på mig själv.
Tillsammans med flera av kompisarna.
Det fanns en panel med vridtransformator och skyddstrafo.
Vi tog två testsladdar, kopplade in en mA mätare för AC, höll hårt i testsladdarna i resp hand.
Och vred sakta upp vridtransformatorn med en av händerna.
Vad jag minns var det rätt olika spänning för olika personer, som gav ström genom kroppen.
Redan vid några mA killade det rejält.
5 - 10 mA ruskigt!!! Men man kunde fortfarande vrida ratten på vridtrafon. Men knappast släppa sladdarna.
Har för mig någon var uppe i 25 mA.
Men egentligen handlade tråden om hur olyckor sker beroende på vilken nätspänning, och elsystem man har, i resp länder.
Har aldrig läst någon statistik om detta.
Utan flest olyckor händer nog när installationer , och utrustning är dåliga.
Dålig kontroll, dåligt efterföljande av regler och bestämmelser.
Dvs färre olyckor borde ske i Sverige än länder med 110 V och dåliga grejer..
Roysan
Då undrar man varför de har "hela" 30mA på JFB i europa innan de löser ut? Har för mig i jänkareland där JFB är vid enskilda uttag istället för i centralen, har de 5mA tror jag?
Jag fick byta JFB denna vecka i eget hus då den slutat gå att återställa annars, tog en biltema.
Jag fick byta JFB denna vecka i eget hus då den slutat gå att återställa annars, tog en biltema.
Jag hade för mej att brytning vid 30 mA för jordfelsbrytare är för att undvika personskador.
Är det inte så?
Är det inte så?
Det ska vara funktionellt också. Här har vi normalt bara en eller möjligen två JFB för hela läggningen, och eftersom många saker läcker en liten ström så skulle den totala läckströmmen göra att det blir för känsligt med tex 5-10mA JFB. Hade vi haft individuella för varje uttag hade det däremot fungerat mycket bättre.
För personskydd är det 10mA som gäller här i Sverige. Den gränsen råder för t.ex. lyxbad med pumpar, värme o.dyl. fluff.
30mA löser om någon får en kraftig stöt mot jord och gör det så snabbt att det sällan är dödsfarligt. 10mA skulle lösa falskt alldeles för ofta i ett helt system som täcker hela huset. Det mesta krafs med switchad nätdel har filter med Y-kondngar, i EU kan dessa vara på max 4.7nF. Tillsammans i en villa eller lägenhet blir det en hel del.
30mA löser om någon får en kraftig stöt mot jord och gör det så snabbt att det sällan är dödsfarligt. 10mA skulle lösa falskt alldeles för ofta i ett helt system som täcker hela huset. Det mesta krafs med switchad nätdel har filter med Y-kondngar, i EU kan dessa vara på max 4.7nF. Tillsammans i en villa eller lägenhet blir det en hel del.
-
När det gäller dödsfall på grund av el i olika länder. Bör vi dela upp siffran i flera delar
1a. hemmet
1b. hemmet på grund av att personen tagit med sig olämpliga föremål i badrummet
2a. industri vid normal nätspänning I USA 3x208V eller 2x120V
2b. industri vid högre spänning I USA 3x480V
3c. industri vid högspänning
3. vid spårväg, järnväg
4. på grund av nedfallna elledningar
5. som en följd av blixtnedslag (direkt eller indirekt).
Senast redigerad av alexanderson 24 juli 2024, 12:19:11, redigerad totalt 2 gånger.
Enligt länken i inlägget som du citerade dör 200 per år i USA från elolyckor i hemmet.Hur många av dessa dödsfall sker i hemmen eller i Industrier där det förekommer högre spänningar.
I Sverige är statistiken mer otillförlitlig, eftersom fallen är så få, men ungefär en om året dör av el i hemmet i Sverige.
Långt fler dör förmodligen i bränder i hemmet som orsakas av el eller av felaktig användning av el. Glömd platta på spisen är en vanlig brandorsak. Ungefär 100 om året dör i Sverige av bränder. I USA är dödsfall som följd av bränder på ungefär samma nivå, om man tar hänsyn till folkmängden.
Jag skulle gissa att risken för elfel som kan orsaka brand är mindre med dubbel spänning och halva strömmen. Risken för dålig kontakt i kopplingspunkter borde väl vara mindre om strömmen är mindre?
/π
-
Kraven på medicinskt utrustning är väldigt höga.
Finns här någon som känner till någon elolycka vid sjukhus de senaste 100 åren ?
Finns här någon som känner till någon elolycka vid sjukhus de senaste 100 åren ?