Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2974
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Här har inte så mycket hänt, jag har nu spenderat hela semestern, den är slut, på att bygga altantaket. Och det blev inte ens färdigt.

Får väl ta lite bilder på det också.

Bild

Målat och installerat snörasskydd
Bild

Igår blev jag nästan färdig med plasttaket, men jag har en panel för litet och skruvarna tog också slut.

Bild

Nåja saab-relaterat så jag har fått hem ett kit från ebay för att installera fjärrlås i bilen. Fyra motorer, kontrollenhet, kablar och fjärrkontroller såklart. Jag har redan centrallås i bilen så jag borde bara behöva installera en motor i förardörren.

Såhär ser centrallåskretsen ut på min bil
Centrallås.jpg
Min idé för installation är att koppla bort den gamla enheten(175) och istället koppla in den nya såhär (enligt det schema som kom med den).
Fjärrlås.jpg
Jag slipper då dra några extra kablar från dörren till fjärrlås-enheten, jag återanvänder istället kablarna som nu är kopplade till 183 och kopplar en av de nya motorerna hit. Då kan alla dörrar + bagaget fjärröppnas och stängas. Men jag kan då bara öppna förardörren med nyckel. den gamla centrallåsfunktionen försvinner. Men det är inte så farligt enligt mig.

Motorn för förardörren har 5 kablar också, jag tror inte dessa behövs användas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2974
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

OK kollat med multimeter hur de extra kablarna funkar på motorn med 5 trådar, det jordar antingen en brun eller vit tråd beroende på låsmotorns orientation. Så då förstår jag hur det funkar, med den inkopplad så kan man ha kvar den gamla centrallåsfunktionaliteten om dessa kablar kopplas in på 3 och 4 på den nya enheten. Så kanske jag gör det då fast jag måste dra lite extra kablar.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12662
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Smaksak hur man kopplar, men jag hade nog övervägt att byta låsmotorerna på båda framdörrarna. Antar att de nya sakerna låter båda framdörrarna styra alla dörrar?

Enklast och säkrast för att styra det befintliga centrallåset för bakdörrarna är nog att ansluta två reläer, med varsin seriediod vänd åt varsitt håll, istället för en motor till nya låset, och ansluta utgångarna på de reläerna istället för den gamla givaren/omkopplaren i förardörren.

Det finns väl annars en risk att nya låset kör motorerna för lång eller för kort tid, och/eller att nya låset kanske inte tål strömmen osv.

P.S. om du har nån mottagare för t.ex. 433MHz eller vad låset kan tänkas köra på så kan det vara läge att "provlyssna" på det och se hur lätt/svårknäckt koden är. Inte för att det lär finnas många skurkar som använder elektroniska medel för att ta sig in i en Saab 900, men ändå. Tror att de tricken används nog oftare för att stjäla bilar än enbart för att ta sig in i dem.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2974
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Det nuvarande systemet styr alla motorer både fram- och bakdörrar på samma krets, det nya fungerar likadant så jag tror ju det är bara att koppla allt till det nya. Förardörren saknar motor helt så där har jag tänkt sätta motorn med 5 ledningar.

Det nya låssystemets schema visar att man ska koppla de extra trådarna från 5-ledningsmotorn till låssystemets plintar 3 och 4. Det är nog designat att ge en låspuls då motorns position ändras fysiskt och den inte initierades av fjärrsystemet.

Jag tror det blir bäst att jag plockar bort fabriksenheterna 175 och 183 och lägger dom i förvar. Motorerna är jag ganska säker de går att använda rakt av, om inte så byter jag dom mot de nya men jag tror det är extremt osannolikt. Jag tror det är bäst att låta det nya systemet ta över allt.

Jag kan höra signalerna på min RTL-SDR runt 433Mhz, men svårt att säga då enheten inte är igång också, den kanske ger svar och gensvar då det funkar som det ska.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2974
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag gjorde så att jag bytte ut brytaren 183 mot motorn med 5 trådar, det var enklast så. Den nya motorn ersätter då 183 funktion som bara var en brytare, den ser ju ut som en motor så det funkar på samma vis. Fast nu när jag skulle installera den i bilen så är den död. Vet inte vad som hänt, själva kontrollenheten verkar död. Har ut den igen och testar den med labbaggregatet och mäter men den får ström, verkar bara död....
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2974
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Det tog ett bra tag det här, men kittet för att byta primären borde vara här nån gång nästa vecka.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2974
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Igår fick jag hem det nya primärkittet

Bild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35158
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av säter »

Är det tre separata kedjor?
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2974
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jo det är det, modifierade med antal länkar också så man ska få det så tajt som möjligt.

Bild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35158
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av säter »

Ok, det var längesedan jag tittade i en SAAB-motor.
Jag trodde att det var triplexkedja.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2974
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

OK igår kom den nya kontrollmodulen till fjärrlåset. Den funkar helt OK nu, trodde den var sönder för jag fick inte den att aktivera motorn. Instruktionerna var så små också men till sist med optivisor förstoring klurade jag ut att denna funkar annorlunda, den ger inte ström åt motorn från +12V som kör modulen, utan man måste koppla två av kablarna till +12 och två andra till jord. Då får man korrekt funktion.

Förstår inte orsaken till denna design, eller varför då +12V kabeln som förser kontrollmodulen med +12V behöver en egen 15A säkring samt tjockare kabel än övriga. Den kommer ju inte driva några motorer. Men den verkar ju ganska robust hade även upp den och pillade på den då jag trodde den var sönder först. Men jag kände på alla reläer medan jag aktiverade den och de funkade.

Fast nu verkar inte motorn i dörren funka längre, det tar aldrig slut det här med kineskomponenterna, får se om jag får dras med opålitlighet hädanefter.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12662
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Minns inte om vi redan diskuterat detta, men kan man spegelvända motorn från en högerdörr för vänstertrafik? I så fall är nog en Saab originalmotor bättre.

Eller annars köpa motorn & co från en vänsterdörr från bilskrot i högertrafikland.

P.S. angående manövrering av låset så kan du såklart sätta en (till)-från-(till)-vippomkopplare eller liknande på instrumentpanelen för att manövrera dörrarna.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2974
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Har sökt saab originalmotorer och jag tycker de bör vara så man kan spegelvända dom. Men jag behöver en 5 trådig en och de är inte lätta å hitta, eller så kostar de typ 200£

Jo jag vet jag kan göra så också men tycker inte jag har något behov av det, bara å dra upp och ner på låset i förardörren.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2974
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Då var dörren isär och felet upptäckt, ena kabeln hade internt avbrott. Bytte ut den mot en högkvalitétskabel från biltema (i jämförelse med kinakabeln). Nu funkar allt och fjärrlåset funkar också riktig bra, det ligger nu bara sådär löst bakom instrumentbrädan så borde nog fästas litet så det inte har löst nånting annat med tiden.

Bild

Ska ännu koppla in blinkers också.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2974
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag hade av blinkersspaken förra veckan för att koppla fjärrlåsmodulen till blinkerslamporna, så bilen blinkar när man låser och låser upp den. Jag funderar på att ta isär blinkersspaken för den behöver repareras, de blir uppnötta med tiden och vill inte haka i. Värst då man ska svänga höger, då man svänger vänster vill den ibland lämna i och missar men det ser man ut som en pensionär. Jag tror det beror på nånting i ratten att den inte hakar ur korrekt men det är jag mer van med än att det inte vill hålla i för jag är ändå van att slå av blinkers i förtid då jag kör genom att ha fingret iväg.

Anyway...

Dagen efteråt startade jag bilen och den hade oregelbunden tomgång och stannade, fick hålla på gasen så den inte skulle stanna. Jag bara körde iväg men fasiken tänkte jag, ett problem som kan vara väldigt jobbigt att felsöka på dessa bilar... Tomgångsmotorn är ofta misstänkt (jättesvår att hitta) men lika ofta kan det va vakuum, men det kan också vara nånstans i tändsystemet, tändspolen, fördelaren, kåpan, kablarna, stiften. Eller luftmassemätaren, eller lambdasensorn, eller throttle position sensorn. Kan bli ett helvete att felsöka alltså!

Jag började jag felsöka efter jobbet och det tog inte länge, öppnade huven och det var ett starkt sugande ljud... Helt klart ett vakuum fel. Va roligt"

Snart såg man detta vid insuget:
Bild

Samt detta:
Bild

Slangen hade spruckit och fallit av m.a.o. Detta är en av originalslangarna som jag inte bytt, den går in i kupén förmodligen till turbotrycksmätaren. Jag klippte av ändan och tryckte dit den igen och nu verkar det funka som det ska igen.

Tror jag ska byta alla slangar mot silikon.

Veckan efter så har jag gjort en bränsleförbrukningskoll. Jag tankade fullt, körde 370km och tankade 29.6 liter innan det var fullt igen. 0,73 milen, jävligt bra och då har jag inte ens installerat nya primären. 95% landsvägskörning. Absolut inte dåligt för en 900 med turbomotorn som har lägre kompression. Förra året låg den runt 0,8-9 innan jag servat alla bromsar.
Skriv svar