se en lysdiod 1km

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
MiaM

Re: se en lysdiod 1km

Inlägg av MiaM »

GastonDeVille skrev: 5 juli 2024, 12:43:11Kanske ännu lättare på långt avstånd - pinne pekar upp eller ner.
BhfEpfenhofen_Ausfahrsignale_Talaufwaerts_II.JPG
Sidospår: Orsaken att det ena färgfiltret ser ut att vara blått-turkost är för att kompenseara för lågans färg på gaslykta som används för att signalen ska ses i mörker.

Annat sidospår: Järnvägen var mig veterligen en stor orsak till att mänskligheten i allmänhet ens blev medvetna om att färgblindhet är en grej som inte är helt ovanligt. Det skedde olyckor för folk anställdes som t.ex. lokförare och var färgblinda och såg inte skillnad på rött och grönt. Detta säger ju också en del om hur arbetsmarknaden såg ut - folk chansade på att riskera både sitt eget och andras liv för att ha ett jobb med vad jag förstått bra lön och antagligen också hög status. Ännu värre sidospår: Har fått intrycket att det idag kan vara lite åt det hållet för piloter i vissa delar av världen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

provat lite

monterade en 5 kronors skitlaser under ett kikarsikte så jag kunde rikta in den

blandat väder idag, soligt med moln, passade bra får då kunde man titta vid både och

lasern kunde man se vid fullt solsken på 300m om man visste vad man skulle kolla efter
500m med moln
700m med kikare
sedan började den sprida så mycket att det var svårt att se överhuvudtaget
stegade man sidledes igenom tänkt stråle så syntes den av på flera gånger, gissar att linsen inte var optiskt perfekt :lol:
kanske kunde funka men väldigt svårt att hantera att rikta in den, och det var först när man kom närmare än 200m man riktigt kunde se den

lysdiod, röd, såg man bra ut till 100m med en lysdiod, men såg att jag inte riktat den bra eller vred den sig i vinden och följde inte laserstråket, så jag får göra om det hela
strulade med annat så det blir mer test framöver
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Radio Electronics december 1992 visar ett bygge som kan få en IR-LED att
fungera på avståndet 6 miles. Det finns tabell där blandat med teori för
val av LED, linser, effektförstärkning, distansförbättring med mera.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

visst är det så
men med längre avstånd kommer vikten av att kunna rikta in dom bra, vilket är väldigt jobbigt det med
och skall hålla sig inriktad med

i en annan tråd om blåtandsöverföing så skaffade jag extra kontantkort för avlagda mobiltelefonen, ska prova en fuling där med
att ta mobilen och se om man kan utnyttja kamran för att "koppla" upp sig på det långa hållet dom få gångerna det behövs

kanske är smidigare att skaffa en skruttmobil med kontantkort enbart för detta, ska fundera lite
Skriv svar