se en lysdiod 1km
se en lysdiod 1km
någon som har provat vad som behövs för att se en lysdiod dagstid på 1km?
ska synad dagtid på en hyggligt specifik plats
fundering om det skulle gå med ex en 10mm klar lysdiod med 5000mcd eller om man måste upp i högre effekter
ska synad dagtid på en hyggligt specifik plats
fundering om det skulle gå med ex en 10mm klar lysdiod med 5000mcd eller om man måste upp i högre effekter
Re: se en lysdiod 1km
1cd är från början ljuset från just ett ljus. Man lär inte se 5ljus på 1km i dagsljus. Visserligen syns en färgad bättre. Men jag vill nog påstå att du måste upp i ljusstyrka rejält.
dom skyltar av lysdioder som ex bensinmackar har, någon som vet vilken effekt det är på dom?
jpp, konkurera med solen är jobbigt
men är det batteridrivet så är det
jpp, konkurera med solen är jobbigt
men är det batteridrivet så är det
- electronix
Jag tänker att en spegel stor som en 5-krona kanske syns bättre en en LED, speciellt om man låter den snurra med säg 2-5 varv per sekund. Om man placerar det i ett svart rör och släpper in ljus från toppen eller sidan borde reflektionen synas bra i röret, eller behöver du se från olika vinklar?
japp, det är svårt och sedan kommer tillfällena där inte solen skiner med
https://www.electrokit.com/led-10mm-gron-klar-10000mcd
är något jag funderade på
fördel, 30 grader vinkel på ljuset, tillräckligt för att peka ungefär åt rätt håll
https://www.electrokit.com/led-10mm-gron-klar-10000mcd
är något jag funderade på
fördel, 30 grader vinkel på ljuset, tillräckligt för att peka ungefär åt rätt håll
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Bygg ett kluster och montera i ett rör för bästa avskärmning av dagsljuset.
1 st LED på 1000 m MÅSTE betyda att man står ett MYCKET specifikt ställe och att det finns någon lins vid ledn.
Eller en laserpekare som lyser in i ett rör med en sensor i ändan.
Eller en laserpekare som lyser in i ett rör med en sensor i ändan.
det finns ju ledstrålkastare som består av en hyffsat stöddig LED och som lyser förbaskat starkt med en tämligen begränsad lobvinkel… ungefär som helljusen på bilar (eller bättre) billiga som fan hos de flesta s.k. gubbdagis. Om sedan dessa är vad TS verkligen avser är en annan sak.
Jag använder https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... ed-019442/ väldigt regelbundet...
Får väl binda fast den på balkongräcket och se hur långt man ser den över fälten, den går att ställa vinkel på, det blir ganska smal i fjärrläge.
Men jag trodde TS önskade något mycket svagare...
Får väl binda fast den på balkongräcket och se hur långt man ser den över fälten, den går att ställa vinkel på, det blir ganska smal i fjärrläge.
Men jag trodde TS önskade något mycket svagare...
funderar på en sak som skall kunnas ses upp till 1000m bort
batteridrivet enkelt och så rimligt billigt som möjligt
får väl prova om inte annat
kluster kan funka , ska kolla med en tre och fem
batteridrivet enkelt och så rimligt billigt som möjligt
får väl prova om inte annat
kluster kan funka , ska kolla med en tre och fem
- GastonDeVille
- EF Sponsor
Beror ju lite på vilket sätt den ska synas, jag antar att den som ska se signalen var hen ska titta.
Ett sätt att förstärka är att rikta med hjälp av en reflektor och/eller lins.
Se finns det en intressant metod att ta till (om det är tillåtet i sammanhanget) att rampa upp ljuset och släcka tvärt - detta gör det mycket lättare att uppfatta, läste det någonstans att ögat har lättare att uppfatta när en ljuspunkt försvinner (snabbt) än när den tänds.
Ett sätt att förstärka är att rikta med hjälp av en reflektor och/eller lins.
Se finns det en intressant metod att ta till (om det är tillåtet i sammanhanget) att rampa upp ljuset och släcka tvärt - detta gör det mycket lättare att uppfatta, läste det någonstans att ögat har lättare att uppfatta när en ljuspunkt försvinner (snabbt) än när den tänds.
- Synesthesia
Räckvidd på 1.4km med optisk överföring som jämförelse: https://en.wikipedia.org/wiki/RONJA