Söker hjälp med felsökning av Fanuc robot. Värmland (arvika med omnejd)

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Söker hjälp med felsökning av Fanuc robot. Värmland (arvika med omnejd)

Inlägg av grym »

viewtopic.php?t=110598

https://www.rigolna.com/products/digita ... pes/1000z/

med dom spänningarna så köper man 1:100 probar med

har en rigol och dom funkar, har för och nackdelar, men för det priset så är fyra kanaler ok
hawkan

Inlägg av hawkan »

Har en Siglent och den funkar den med. Hade en Hantek som dog när jag satte jorden fel vid 230V mätning. Siglenten har skydd mot det som funkar, testat. Just den funktionen kan vara bra vid de aktuella spänningarna.
Det finns några märken Rigol, Siglent, Hantek, Owon m fl som har 4-kanals i 4-5000 kronors klassen. Alla borde funka med rätt prob. 10:1 som kommer med räcker inte som grym skrev, 100:1 får det vara. 4 kanals, några MB minne för att spara signalerna. Bänkmodell med "stor" skärm.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Oj, diferentialprober av känt märke var lite dyrare än jag trodde....

https://www.siglent.eu/accessories/sigl ... age-probes

Noname-skrutt från Amazon har rimligare pris, men jag vet inte om jag skulle lita på personsäkerheten. Exaktheten för att felsöka här är väl bra nog.
https://www.amazon.com/Goupchn-Differen ... 750&sr=8-5

Med andra ord så får man nog använda inbyggda skillnadsmätningen om man behöver göra diffmätningar.

Jag har inget tips på oscilloskop, har inte jämfört olika modeller (utan mest bara konstaterat att mitt nu 10+ år gamla Rigol som sagt känns oändligt mycket smidigare att använda än dyra fina lyxmodeller då det begav sig för 25 år sen).

Men, om du köper ett nätdrivet så rekommenderar jag att försöka hitta ett med ojordad nätkabel, eller där jorden på ingångarna inte är ihopkopplad med elnätets jord. Tror det är svårt att hitta sådant idag. Det seriösa alternativet är att köra med en isoleringstransformator. Kollade slumpmässigt på ett Sigilent och där specar de 25W förbrukning för tvåkanalers, och 50W för fyrkanalers (inte oväntat att ingångarna är det som driver strömförbrukningen), och den ska funka på 100-240V. Därmed är nog billigaste isolertrafon en bra trafo som tar in 230V och ger 115V ut, ifall du inte hittar en isolertrafo t.ex. genom att lägga ut en köpesannons här på forumet. Den oseriösa varianten är att bara göra en skarvsladd utan skyddsjord ansluten. Egentligen är faran snarlik med båda varianterna, men skarvsladden är olaglig. I båda fallen så kan man mäta på något där signaljord är beröringsfarligt, och då får man se upp så att man inte rör framförallt oanvända ingångar eller anslutna men lösa probear. Detta är ju dock enbart ifall man inte kan använda differentialmätning med två ingångar på oscilloskopet och man måste mäta på något där signaljord är strömförande.

Sorry att jag bara öser på med mer info som bara gör det svårare att besluta :wink:
stefanden

Inlägg av stefanden »

Jag har suttit och kollat på lite olika oscilloskop nu, mycket av siffrorna säger väl inte speciellt mycket för mig som lekman, jag fan detta på https://www.electrokit.com/oscilloskop- ... sds1104x-e på electrokit, skapligt rejält nedsatt i pris tycker jag nog om nu det är någon fördel :humm:
Sen har dom ju https://www.electrokit.com/oscilloskopp ... i-t-ut-v23 dock inte i lager för stunden men verkar komma under veckan. då bör jag väl klara mig?

För att återgå till felsökningen, vad tror ni om de komponenterna jag länkade ska dom vara gångbara?
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Det följer ju med prober till oscilloskopet så jag förstår inte varför du vill köpa lösa? :humm:
stefanden

Inlägg av stefanden »

Fortran skrev: 30 juni 2024, 11:31:48 Det följer ju med prober till oscilloskopet så jag förstår inte varför du vill köpa lösa? :humm:
"med dom spänningarna så köper man 1:100 probar med" av denna anledningen tydligen :humm:
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Ah!
Missade att det var 100:1 prober. Då förstår jag :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

köpte två 1:100 på alix , kostade 300 kr totalt
H.O

Inlägg av H.O »

För att återgå till felsökningen, vad tror ni om de komponenterna jag länkade ska dom vara gångbara?
Båda de du länlar till verkar ju vara i DIP8 men för ytmontering (gullwing), med det är högst oklart tycker jag. De går såklart att löda dit men en "standard" thru-hole DIP8 är att föredra. Jag länkade tidigare till vad jag tror är exakt den som sitter på kortet, HCPL-4504, Mousers art.nr 630-HCPL-4504-000E. Den hade jag köpt 10st av om du inte vill börja med att skifta runt mellan kanalerna.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Nu är iallafall optokopplare beställda ifrån Mouser, planerad leverans nästa måndag samt oscilloskop ifrån electrokit och lite andra lödprylar, 100x probarna blev restade, men bör väl dyka upp relativt snart, så nu är det bara att vänta och se vad detta utmynnar i :humm:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just ja, angående probear:

Vad är maxspänningen för 10x-probearna som följer med oscilloskopet, och vad är max spänning på oscilloskopets ingångar?

Även om 100x-probear är bra så kanske 10x räcker. Om jag minns rätt så har jag mätt på nätspänning med 10x, och jag är 100% säker på att 10x-probear var vad som användes för att laga TV-apparater med det gamla analoga Telequipment-oscilloskopet jag har. (Tänk på att volt/division ska väl multipliceras med cirka 10 för att se hur mycket spänning oscilloskopet kan visa på skärmen samtidigt).

Detta kanske var helt utanför spec, och synen på och reglerna för säkerhet var ju inte som idag. Enda riktiga säkerhetsreglen som fanns var att TV-antennsladdar skulle ha isolerat skal på kontakten, för de var anslutna till elnätets jord (centralantenn, för att skydda allt anat - galvanisk isolator för TV-frekvenser var inget som fanns att köpa massproducerat på den tiden) medan TV-chassierna var strömförande. (Det fanns isolertrafos men det var inte rimligt att ha typ 10 trafos för att driva ett gäng TV-apparater som var igång samtidigt - vissa fel uppstod bara efter ett tag så apparaterna stod påslagna länge). Så det kan som sagt mycket väl varit så att oscilloskopet eller åtminstone probearna kördes utanför spec. :vissla:
stefanden

Inlägg av stefanden »

MiaM skrev: 3 juli 2024, 17:31:59 Just ja, angående probear:

Vad är maxspänningen för 10x-probearna som följer med oscilloskopet, och vad är max spänning på oscilloskopets ingångar?

Även om 100x-probear är bra så kanske 10x räcker. Om jag minns rätt så har jag mätt på nätspänning med 10x, och jag är 100% säker på att 10x-probear var vad som användes för att laga TV-apparater med det gamla analoga Telequipment-oscilloskopet jag har. (Tänk på att volt/division ska väl multipliceras med cirka 10 för att se hur mycket spänning oscilloskopet kan visa på skärmen samtidigt).

Detta kanske var helt utanför spec, och synen på och reglerna för säkerhet var ju inte som idag. Enda riktiga säkerhetsreglen som fanns var att TV-antennsladdar skulle ha isolerat skal på kontakten, för de var anslutna till elnätets jord (centralantenn, för att skydda allt anat - galvanisk isolator för TV-frekvenser var inget som fanns att köpa massproducerat på den tiden) medan TV-chassierna var strömförande. (Det fanns isolertrafos men det var inte rimligt att ha typ 10 trafos för att driva ett gäng TV-apparater som var igång samtidigt - vissa fel uppstod bara efter ett tag så apparaterna stod påslagna länge). Så det kan som sagt mycket väl varit så att oscilloskopet eller åtminstone probearna kördes utanför spec. :vissla:
Standard probarna som följer med har denna specen: Bandwidth: 100 MHz, 1X/10X, 1M/10 Mohm,300 V/600 V
Max input voltage på oscilloskopet har denna specen: 1 MΩ ≤400 Vpk(DC + Peak AC <=10 kHz (helt ärligt säger inte detta mig speciellt mycket dock)

Jag beställde iallafall X100 probar också så har jag om inte annat, de bör väl komma innan jag hinner att få grejjer och testa att fixa kortet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nyare skop brukar ha lägre max v/div, blir sannolikt enklare elektronikl då och det går ju ta mycket med 1/10 probar

men 1/100 är trevliga för spänningar upp till under tusen volt, inte för jag verkligen litar på dom

sedan finns det riktiga högspänningsprobar med som klar 10kv eller så, men det är en helt annan sak
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Undrar om 300V/600V avser lägena 1x och 10x?

En fara med standardprobearna är ju risken att råka ställa om dem till 1x om man mäter på höga spänningar. Typ såpass riskabelt att man bör nog typ tejpa fast omkopplaren i 10x-läget, kanske lägga nån liten mojäng ivägen så att de inte kan slås om till 1x trots tejp (ifall tejpen rör sig).

Så där är ju 100x-probe klart bättre.

Annars så om de klarar 600V i 10x-läget så duger de ju för nätspänning. (Sen vad de har för säkrhetsklass för personsäkerhet osv är ju en annan fråga).

600V med 10x-läget ger ju 60V till oscilloskopet och det är ju bra mycket mindre än de 400V de specar.

I princip så klarar man sig med nöd och näppe under 400V toppspänning ifall du råkar ställa om proben till 1x och mäter på nätspänning med nolla/skyddsjord som signaljord/referens, men det är enbart om det inte kommer nån nätstörning som tillfälligt ger högre spänning, och det är ju också utanför spec för 1x-läget för proben (ifall det är 300V i 1x-läget). Toppspänningen blir ju ca 325V på sinus-växelspänning på 230V.

Sidospår: Vet inte om nån redan nämnt det här i tråden, men en tumregel allmänt är att aldrig använda 1x-läget om man inte måste, för förutom att oscilloskopet då inte tål lika hög spänning så belastas det man mäter på klart mer. Belastningen spelar ju ingen roll om det är drivning till en motor eftersom motorn och dess kablage utgör mycket större belastning än oscilloskopet, men t.ex. om du mäter på signalerna till optokopplarna så kan det tänkas att 1x-läget gör att signalen lastas såpass att det påverkar funktionen (och mätningen).
stefanden

Inlägg av stefanden »

Nu kan jag rapportera att det är liv i grejjerna igen!
Var uppe med tuppen imorse full av iver, Bytte de 7 optokopplarna HP V454 samt de 2 A7800A.
Det fick bli TLP759 optokopplarna samt HCPL-7800 som jag blev rekommenderad på det andra forumet då jag såg att det satt såna på kortet som ligger på detta kortet.
Gränsfall så att jag funderar på om det faktiskt skulle kunna vara så att det var något med nån lödning ändå, jag märkte att när jag skulle löda av optokopplarna så verkade det som att någon hade varit och grejjat med endel ben redan då tennet betedde sig olika på olika ställen.
Men hur som haver totalt 9 nya optokopplare och roboten funkar som den ska :D
Nu ska jag bara komma under fund med hur jag ska kalibrera axlarna för axel 1 och 2 då dom inte är helt rätt iom att jag har demonterat motorerna i omgångar fram och tillbaka.
Bifogar några bilder på kortet under resans gång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar