Enligt hintarna jag har fått så skyller man på motorfel Axel-1
Symptom: Går ej att jogga Axel-1 (robotfoten) löser ut på positioneringsfel,(Srvo-023,024 och 036) alla andra axlar funkar.
Symptom: Ställer man jogg-hastigheten till 100% och samtidigt som man börjar jogga hjälper motorn igång så går motorn om än ryckigt. "misständer" Saknar helt startmoment och moment när den går.
Felsökning: Demonterat motor, haft isär den då den var full i fett som har läckt ifrån växellådan (samma fel kvarstår)
Felsökning: Ohm mätt lindningar på motor både i motorkontakt och via kablage alla faserna 1,1ohm i motorkontakt och 1,2ohm via kablar från servo.
Felsökning: Demonterat och bytt plats på motorencoder på motor Axel-1 och Axel-2 Axel-1 motorencoder funkar felfritt ihop med Axel-2 motor.
Felsökning: Demonterat servokort och tagit lös transistormodulen för Axel-1 och mätt den efter bästa amatörförmåga och alla värden ligger lika eller väldigt nära de andra transistormodulerna.
Felsökning: Testat att megga motor samt kablage utan några vettiga resultat.
Felsökning: Ampere mätt motor när den snurrar med (basic tångampere mätare) ligger ganska ojämt/fladdrigt över faserna dock inte speciellt snabb refreshrate på mätaren.
Jag känner att jag kommer inte mycket längre i felsökningen som det är nu, med utrustningen jag har, sista iden jag har är väl oscilloskop på alla tre faserna och se hur det ser ut när motorn snurrar.
Att köpa en begagnad motor "bara för att testa" försöker jag att undvika, får jag verifierat att det faktiskt är motorn det är fel på, då får jag väl helt enkelt krypa till korset och skaffa en motor.
Backstory på roboten så fick jag den då den skulle skrotas, stått som reserv sen hösten 2022 och funkade då enligt utsago, ungefär 95k timmar på mätaren så den är ju inte helt glappfri på något sätt men verkar funka i övrigt.
Känner väl att skulle det finnas någon i Värmland som känner att dom har intresse och bättre utrustning än vad jag har så vill jag ändå ge den en chans. (kalla mig konstig)
Jag kan väl inte säga att det är några stora arvoden jag kan erbjuda kanske men betala för bränsle och bjuda på en rundvisning på mycket andra projekt som står kan jag göra, alternativt ställa den på släpkärra och ta med den...
Bifogar några bilder på roboten samt storebrodern som också huserar i garaget