Ej fungerande varvtalsstyrning för borrmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mungärderud
Kontakt:

Ej fungerande varvtalsstyrning för borrmaskin

Inlägg av Mungärderud »

Hej alla elektroniknördar!
Har en Bosch borrmaskin som bara har två lägen, full fart eller noll varvtal.
Plockade isär tryckknappen och fann en komponent som jag tror är felaktig.
Det var en limmad isolerande skiva monterad mot komponentens textsida som jag lyckades få bort med en värmepistol och limmet har gjort att texten har försämrats.
Jag bifogar foton som hjälp för identifiering. Den har som man kan se bara det mittre benet anslutet med en lödning, de andra benen är vinklade 90 grader rätt upp och är inte anslutna till någonting.
I det "lock" som jag har snäppt bort, finns anslutningar för motorkondensatorn, inkommande fas och en anslutning till motorns lindning.
Många frågetecken att räta ut, borde inte någon form av potentiometer dölja sig längs undersidan av den fjädrande tryckknappen så att en steglös reglering erhålls?
När jag har tryckt in knappen tillräckligt långt så sluts en kontakt och fullt varv erhålls så borrmaskinen är fortfarande användbar. Tror att det är vettigt att inte demontera den oranga tryckknappen med risk att jag förstör den i detta skedet av felsökningen. Texten som jag har försökt att läsa av är följande: TXDV . 508 8315 M. Tror att det är en Motorola komponent? Har googlat en stund på denna beteckning men inte funnit något av intresse!
Finns här någon guru med den rätta kunskapen? Att köpa en ny tryckknapp kostar mer än vad maskinen är värd och kan jag fixa den själv så skulle jag må så himla gött! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Ej fungerande varvtalsstyrning för borrmaskin

Inlägg av MiaM »

Var är resten av innehållet? Borde vara nåt kretskort eller liknande?
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Kan inte hitta på att stå 608?
Se nästan ut så på bilden, för TXDV608 är en triac för 600V och 8A.

https://datasheetspdf.com/amp-datasheet ... DV608.html
ds77

Inlägg av ds77 »

Har också en bosch borrmaskin med orange knapp och samma beteende. Kan kanske få tid på söndag att kolla vad som sitter i den.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Förmodligen en triac eller tyristor
och alla tre benen skall vara inkopplade, inte bara det mittersta
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Dom är nog kopplade. Dom yttre är vikta, men komponenten ser ju bränd ut. Om man zoomar ser man att det bubblat och micro sprickor.
Mungärderud
Kontakt:

Inlägg av Mungärderud »

Tack för all input!
Nu förstår jag att det saknas ett kretskort inuti modulen så att de benen som hänger i luften har varit kopplade mot detta. Ja så är det när man köper grisen i säcken (nätauktion). Testade att den inte var stendöd innan jag hämtade ut den och märkte då att varvtalsregleringen inte fungerade men i övrigt en bra maskin på 800 watt, och så var det lite annat skräp som följde med för summan 150 kr. Jag noterade märken vid låsningarna kring locket som döljer innanmätet och förstår nu att den har öppnats tidigare, och då har ett kretskort avlägsnats. Har haft en liknande Bosch maskin tidigare som jag slet ut mekaniskt och som med tiden fick samma problem med varvtalsregleringen. Hade inte varken tid eller lust att meka med den, men det verkar som att de tidigare modellerna av Bosch handborrmaskiner ( den gröna serien) har problem med elektroniken.
Om jag antar att det är en Triac som Melkutt föreslår, så kan det vara kul att mäta statusen på den. Jag vet hur man mäter på transistorer, men triacs är jag inte så hemma på, tips mottages tacksamt!
Är det någon som har en komplett tryckknapp till Bosch CSB 800-2E, så kan det också vara av intresse!
Tackar och bockar och önskar alla en härlig dag :) :D :o
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Bosch brukar i allmänhet vara bra på reservdelsförsörjning så det är inte omöjligt att dom fortfarande har den som reservdel ?
Mungärderud
Kontakt:

Inlägg av Mungärderud »

Reservdelar kostar i många fall mer än vad en ny maskin kostar, så även i detta fall.
Endast 1177 kr och en ny maskin betingar samma pris.
Jag får leka med den jag har, den har 2-växlar så en viss hastighetsreducering finns.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Oj jäklar, det var inte billigt..

Men bra att kolla upp, den läckande backventilen i min bosch kaffekokare kostade typ 20:- :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Typ något sånt här du behöver skulle jag tro...
BildBild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

De två hempyssel-tipsen som inte är särskilt "CE-märknings-mässiga" är:

Ta knappen och elektroniken från nån billigare maskin som har växellåda av plast som havererat. Lägg ut en annons på blocket eller facebook marketplace att du betalar typ 25kr för en fet borrmaskin som skurit, förutsatt att den brummar olika mycket beroende på hur mycket man trycker in knappen och att det eventuellt ryker olika mycket om motorn beroende på hur hårt man trycker in knappen. :) (Vilket år som helst ska jag göra ungefär detta, ta elektroniken från nån modern budgetborrmaskin som jag tror låg i en skiljsmässolåda på en ETA-auktion, och korsbefrukta med nån Black&Decker från 60-70-talet, ifall det går att få plats...)

Använd varvtalsregulator för motor som säljs för att styra t.ex. ventilationsfläktar och liknande. I sällsynta fall kan man hitta såna begagnade på typ haleluja-loppisar som ligger lite utanför centrum i städerna, där folk faktiskt skänker "saker som blivit över i källaren/garaget", men vet inte om de brukar orkar så hög effekt som din maskin. Skulle säga att om man tittar en gång i veckan så tar det ett par år att hitta en sån för några tior. Med tanke på att en bra borrmaskin kan hålla i 50 år så är det väl rimligt tidsperspektiv :)
Mungärderud
Kontakt:

Inlägg av Mungärderud »

Ett jättestort TACK för alla förslag och kreativa lösningar! :happy: Nu har jag fått något att fundera över :humm: ! En lösning bland flera kan vara att bygga ihop någonting som placeras i en liten box med en potentiometer på toppen. Ska det bli ett lyckat bygge så vore det bra om konstruktionen har testats och att den pallar för minst 800 W som motorn kräver vid fullast. Jag är en glad amatör som har passerat "bäst före datum" men elektronik är kul och det höjer livskvalitén så det gillar jag!
Jag köpte även ett borrmaskinstativ på auktionen som passar till maskinen så det fungerar bra med en liten styrlåda bredvid på arbetsbänken.
Ha en riktigt fin Nationaldag allesammans !
Skriv svar