Har en Bosch borrmaskin som bara har två lägen, full fart eller noll varvtal.
Plockade isär tryckknappen och fann en komponent som jag tror är felaktig.
Det var en limmad isolerande skiva monterad mot komponentens textsida som jag lyckades få bort med en värmepistol och limmet har gjort att texten har försämrats.
Jag bifogar foton som hjälp för identifiering. Den har som man kan se bara det mittre benet anslutet med en lödning, de andra benen är vinklade 90 grader rätt upp och är inte anslutna till någonting.
I det "lock" som jag har snäppt bort, finns anslutningar för motorkondensatorn, inkommande fas och en anslutning till motorns lindning.
Många frågetecken att räta ut, borde inte någon form av potentiometer dölja sig längs undersidan av den fjädrande tryckknappen så att en steglös reglering erhålls?
När jag har tryckt in knappen tillräckligt långt så sluts en kontakt och fullt varv erhålls så borrmaskinen är fortfarande användbar. Tror att det är vettigt att inte demontera den oranga tryckknappen med risk att jag förstör den i detta skedet av felsökningen. Texten som jag har försökt att läsa av är följande: TXDV . 508 8315 M. Tror att det är en Motorola komponent? Har googlat en stund på denna beteckning men inte funnit något av intresse!
Finns här någon guru med den rätta kunskapen? Att köpa en ny tryckknapp kostar mer än vad maskinen är värd och kan jag fixa den själv så skulle jag må så himla gött!