nomis_82 skrev: ↑2 juni 2024, 17:00:36
Förstår absolut att de vill ha step fil underlättar mycket vid programmering och beredning speciellt av mer komplicerade bitar.
När vi får jobb utan solider så gör vi ofta en solid som vi använder i camprogrammet.
Det är ju också möjligt att bara exportera de delar du vill ha tillverkade inte hela designen iallafall i de program jag stött på.
Step filer kan faktiskt innehålla måttsättning också. https://www.capvidia.com/blog/best-step ... 4-vs-ap242. Inte speciellt vanligt men finns.
Hade varit väldigt smidigt vid programmering och uppmätning I mätmaskin tex. Har funderat på att fråga våra kunder om de inte kan exportera solider med måttsättning framöver.
Jo jag förstå dom också helt men ok enskilda bitar ja det kan man kanske ja och det hade ju varit bra bättre. Får se vad dom säger.
Henry, du har ju ändå gett de alla detaljer i och med bilderna med måttsättning. Så vad gör step filen för skada?
Låter rimligt att begränsa till just det parti som det handlar om. Men måttsättningen har ju alla detaljer.
step-filen förenklar och minskar missförstånd. i många fall generera cnc-kod från step-filens geometri, men man oftast
dubbelkolla t ex att hålen sitter där de ska, speciellt om det är toleranssatt kan man kanske inte använda modellens hålposition rakt av osv
Trodde inte att det gick att skicka enskild del som step utan att man fick skicka hela designen som en komplett del så att säga och då ser de hur något är tänkt att sättas ihop vilket man kanske inte alltid vill. Fast då är det väl en NDA involverat, så jo skit vilket väl. Men jag kunde helt enkelt inte skicka en step till dom då cad programmet (RS Design Mechanical) inte kan exportera det i gratisversionen.
Det tog dock som sagt en vecka att måttsätta allt så allt är inom 0.01 mm vilket är liksom good enough men totalt onödig tolerans för detta men så bara så att allt var rätt. Behövde flytta rätt mycket en aning för att få till detta på alla delar då grejer designades lite snabbt för att få en grund. Tror kanske inte många kunder kollar upp exakt måttsättning så mycket och därför är det bra med step så fab kan se så allt är rätt m.m.
Men jag upptäckte dock, och kom på, att det sedan inte lång tid tillbaka går att skaffa en prenumeration på RS Design Mechanical och kollade på det det billigaste alternativet och såg att det bara kostade en 160:- i månaden och med det så fick man tillgång till att kunna exportera step, dwg med mycket mera vilket hade varit väldigt prisvärt. Men då hade jag redan skickat bilderna, sade dock att ville de absolut har step så gick det ändock att fixa.
Jag skickade alltid step-filer, dxf och en pdf med paperspace ritningen med måttsättning.
Naturligtvis skickade jag på enskilda detaljer, inte hela den sammasatta konstruktionen
Ja det är bäst sätt, jag har dock ingen koll på step men bra det funkar så med. Får se vad som sägs på måndag då ingenjörerna skulle ta en titt på det.
Ja, det är ju ett problem, med alla CAD-system, så den som designar måste bestämma sig i förhand vad som är default.
Import kan bli lite lustig, om man använder fel måttsystem.
Jag använder naturligtvis metriska systemet, och då är 1 ritenhet 1m.
Jag gissar att STEP-filen innehåller uppgifter om måttsystemet.
DXF och DWG tror jag inte har detta.
Och måttsättning är något man gör i pappersrymden och i skisseditorn, eller snarare man måttsätter inte i skisseditorn, då den i regel får fnatt om man har för många mått, i skisseditorn talar man om hur stor en solid skall vara i en 2-d rymd, dvs XY måtten.
i 3-d rymden anger man tjockleken dvs Z-måttet.
Eftersom man sedan fortsätter med att addera och subtrahera olika solider för att få den slutgiltiga formen är de mått man gav i skisseditorn tämligen ointressanta.
Så all måttsättning gör man i den så kallade pappersrymden, vilket är en 2-d vy av modellen i olika projektioner.
Jag sätter måtten från start när jag skissar upp i 2D så det blir satt direkt och använder alltid metriskt då det bara är ett högst fåtal ställen i värden som inte gör det.
Det finns möjlighet i cam programmet att lägga på offset för att göra mindre justeringar. Men om man ska göra det genomgående så är risken stor att man tappar bort sej bland måtten. Ja det är inte alls säkert man modellerar med mittitoleransen mått. Snarare nominella mått. Diameter 30 H7 t ex skulle jag modellera som dia 30 och måttsättningen får visa toleransen 0 +21um. Ska man svarva det får det bli modellens dia 30, och offset för hamna mitt i tolerans.
Det är en del jobb att göra en egen modell så kan man undvika det så är det bra. Eller om man kan utgå från en modell i en step fil och modifera modellen där det behövs.