STEP filer?
STEP filer?
Har inte använt detta filformat förr men en fabrik ville gärna ha det. Vad jag förstått så är det typ en komplett kopiering av designen man gör där de kan fibbla på samma sätt som jag själv gör? Jag är inte pigg på att ge de hela min design så de kan ev kopiera den. Stämmer mitt antagande?
Re: STEP filer?
Man brukar vilja ha den så att man kan generera program för CNC-maskiner.
CAM-beredningen är i dag tämligen automatiserad, man stoppar in step-filen i programmet och ut kommer g-koderna för maskinen.
CAM-beredningen är i dag tämligen automatiserad, man stoppar in step-filen i programmet och ut kommer g-koderna för maskinen.
Det var att ta i att det är automatiserat, det är det inte. Men step-filen är helt klart basen för beredning, om det inte handlar om triviala saker som kan göras från ritning.
Jag har levererat step-filer på bockade/ plåtar, beredningen är helt automatiserad, samma gäller stansning/laserskärning mm
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Fullt normalt att skicka Step filer mellan utvecklare och tillverkare.
Det sparar en j..dra massa jobb om de måste rita upp något utifrån en ritning
samt att det minskar riskerna för att det blir fel, Fel kan det bli ändå men....
Swech
Det sparar en j..dra massa jobb om de måste rita upp något utifrån en ritning
samt att det minskar riskerna för att det blir fel, Fel kan det bli ändå men....
Swech
Onödigt, använd dxf-format istället. De har väl hittat ett trivialt fall de kan automatisera.
Ja det är normalt att skicka step-fil för beredning. Men jag vill höra från Henry vad skälet skulle vara. Och så vill vi ha en bild av objektet såklart.
Du har inga toleranser i en 3-modell, ej heller några mått. Så nej, nått sådant finns inte i en step-fil.
Hela geometrin inklusive mått finns där. Men inte toleranser, så 3D-modellen behöver måttsatt ritning dessutom.
Sedan är det inte säkert att allt är modellerat, t ex gängor är inte självklart att man modellerar utan sätter ut på ritning i stället.
Gäller annat "småkrafs", ritning behövs också. I precis alla fall. Eller när det behövs. Välj själv vilket det är
Sedan är det inte säkert att allt är modellerat, t ex gängor är inte självklart att man modellerar utan sätter ut på ritning i stället.
Gäller annat "småkrafs", ritning behövs också. I precis alla fall. Eller när det behövs. Välj själv vilket det är
- SeniorLemuren
Nu hänger jag inte riktigt med. Hur genererar man en G-codfil utan att veta måtten. Tidigare skrev du:
Oläst inlägg av TomasL » Idag, 07:12:59
Man brukar vilja ha den så att man kan generera program för CNC-maskiner.
Eftersom modellen är gjord i skala 1:1, så använder cam-programmet modellens storlek i beredningen.
Måttsättning gör man bara på en pappersritning.
Måttsättning gör man bara på en pappersritning.
Efter att jag sade att det var 10 bilder som inkluderade måttangivelserna på vardera sak så undrade hon om jag kunde skicka dom en step fil så dom kunde ändra om det behövdes, gissar på fel mått och dylikt, och det är en del böjd plåt involverad och lite hål och dylikt så enklare för dom förstås även om mått nu blivit är detaljerat angivet. Deras nisch är mer aluminiumprofiler så detta är lite utanför deras standard men frågade henne innan om dom kunde böja aluminium plåt efter custom angivelser och visade en exempelbild och jo det kunde dom. Gissar nog på manuellt då och det är absolut möjligt att göra.
Jag har dock lagt ned en vecka på att måttsätta allt för jag har normalt bara lagt med en bild och mått förr till dom, dock aldrig så här mycket och komplext. Sade att jag tyvärr inte hade möjlighet att kunna skicka step eller dylikt fil men hon menade på att ja ok skicka allt du har ändå.
Upptäckte sedan att jag för en mindre summa om jag startat en tillfällig subscription på programmet så hade jag kunnat, men men, och då måste jag rensa upp en massa skit innan jag skickar det till dom. Vill dom verkligen ha det så kan jag fixa det men då ser dom också hela designen.
Jag har dock lagt ned en vecka på att måttsätta allt för jag har normalt bara lagt med en bild och mått förr till dom, dock aldrig så här mycket och komplext. Sade att jag tyvärr inte hade möjlighet att kunna skicka step eller dylikt fil men hon menade på att ja ok skicka allt du har ändå.
Upptäckte sedan att jag för en mindre summa om jag startat en tillfällig subscription på programmet så hade jag kunnat, men men, och då måste jag rensa upp en massa skit innan jag skickar det till dom. Vill dom verkligen ha det så kan jag fixa det men då ser dom också hela designen.
Förstår absolut att de vill ha step fil underlättar mycket vid programmering och beredning speciellt av mer komplicerade bitar.
När vi får jobb utan solider så gör vi ofta en solid som vi använder i camprogrammet.
Det är ju också möjligt att bara exportera de delar du vill ha tillverkade inte hela designen iallafall i de program jag stött på.
Step filer kan faktiskt innehålla måttsättning också.
https://www.capvidia.com/blog/best-step ... 4-vs-ap242. Inte speciellt vanligt men finns.
Hade varit väldigt smidigt vid programmering och uppmätning I mätmaskin tex. Har funderat på att fråga våra kunder om de inte kan exportera solider med måttsättning framöver.
När vi får jobb utan solider så gör vi ofta en solid som vi använder i camprogrammet.
Det är ju också möjligt att bara exportera de delar du vill ha tillverkade inte hela designen iallafall i de program jag stött på.
Step filer kan faktiskt innehålla måttsättning också.
https://www.capvidia.com/blog/best-step ... 4-vs-ap242. Inte speciellt vanligt men finns.
Hade varit väldigt smidigt vid programmering och uppmätning I mätmaskin tex. Har funderat på att fråga våra kunder om de inte kan exportera solider med måttsättning framöver.