Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18634
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av 4kTRB »

Samlar du på vapen och dylikt?
Springer säpo runt husknuten alltså?
De vill skydda sina kineskompisar från ditt samlande eventuellt kanhända. :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7127
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Teknikern »

Den som kommer in här och tror den ska hitta vapen, piller, pulver eller mystiska kemikalier kommer att bli grymt besviken, här finns bara kunskap och annat användbart som behövs i en mekanisk verkstad och i ett välutrustat elektroniklabb. En bekant från en icke nämnd myndighet sa en gång "fan vad här luktar "mysigt", man skulle kunna tro att du kokar droger" för tydligen luktar det likadant från sån produktion som från mitt blankförzinkningsbad som jag hade igång när han klev in. :lol:
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18634
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av 4kTRB »

Var ute på vandringsled för några veckor sedan, leden gick över en tomt med oklippt gräsmatta
5 gamla osäljbara husvagnar utspridda. Nu var det ju mitt ute i skogen men andra har ju satt upp plank runt sina samlingar
om det beror på insynsfaktorn eller något annat vet jag inte.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har ofta problemet att Raaco skåpen är för små, respektive att man när man använder dem mest använder de små lådorna och en eller två jättelådor i botten för "gott och blandat", den lådan använder jag för övrigt mest av alla lådor, när man saknar udda smågrejer... :D Jag byggde om ett par gamla bokhyllor i arbetsrummet att ha verktygslådor och annat på, funkar helt ok (tills vidare i allafall...) och kostade 0:- Sedan har jag ett system med byggbara små verktygstavlor och konsoler som sitter på skenor (som i sin tur hänger på förstärkningsribbor av trä mot väggen för att fördela lasten mellan reglarna) som man kan ändra och bygga på enkelt efter behov. Finns så klart bättre system med riktiga vagnar, men tavlorna är dyra och jag hade inte heller stål hemma att göra riktiga hängvagnar av fast det hade varit trevligt med en riktig garderob man kunde dra fram tavlor från. 8)
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av MiaM »

4kTRB skrev: 24 maj 2024, 12:13:47Var ute på vandringsled för några veckor sedan, leden gick över en tomt med oklippt gräsmatta 5 gamla osäljbara husvagnar utspridda. Nu var det ju mitt ute i skogen men andra har ju satt upp plank runt sina samlingar om det beror på insynsfaktorn eller något annat vet jag inte.
Husvagnar är mig veterligen i princip alltid säljbara. Ofta är chassit åtminstone dugligt för någon form av enklare släp, och om vagnen är korrekt inregistrerad så är den juridiskt också en bra grund för att bygga eget släp som registreras som ombyggt släp (vet inte exakt vad juridiska klassningen är, men man kan iaf få samma juridiska klass som ett fabriksbyggt släp.

Orsaken till värdet är delvis att bromsade axlar som är godkända för att själv bygga släp med är väldigt dyra jämfört med värdet på begagnade "ruttna" husvagnar, och för varje egenbygge så måste man ha axlar som är godkända samma år som bygget görs, medan en husvagn som är 50 år gammal anses okej som grund för att byggas om till släp.

Dock har väl "ruttna" obromsade husvagnar och släp rätt lågt värde, dels kostar obromsade släp inte så fasligt mycket nya men framförallt så för egna byggen så går det utmärkt att ta axlar från valfri personbil eller liknande.

Gravt sidospår: Undrar hur ansvaret ser ut för att sätta bromsade släpaxlar på marknaden? Undrar om det skulle gå att få ekonomi i att ta fram en ombyggnadssats med nya trumbromsar som passar på nån väldigt vanligt förekommande personbil-bakaxel och få den godkänd? Alltså där tillverkaren av ombyggnaden också monterar den på axlarna i sig.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har i allafall varit tvungen att regga om och bygga om alla jädra personbil släp här till hela släkten till obromsat sedan de nya reglerna kom, var alldeles för mycket krångel att hålla gamla bromsade släpvagnar godkända då jämfört med "EU" släp... :roll:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7127
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Teknikern »

Samlas det fordon av allehanda slag utomhus tillsammans med gamla gräsklippare och övrigt med en motor på i "väldigt" varierande skick brukar det oftast vara "wt-folket" som bor där, naturligtvis ska fordonen "fixas sen" men samlingen brukar byggas på över tid istället med nya vrak vartefter tiden går. :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Mizzarrogh »

Teknikern, Tja, brukar väl bero på vad som går att omsätta i buteljer, det som inte gör det tenderar väl att bli kvar antar jag... :)
När det gäller fordon och liknande brukar jag försöka att tänka vad man faktiskt kommer att vilja hålla på med (tex roliga veteranfordon så länge man tycker det är roligt att meka med dem) och vad man har en realistisk chans att faktiskt hinna göra färdigt under ens återstående livstid, det som faller utanför detta är det ju bättre att någon annan kan leka med i stället, tänker jag. :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Mizzarrogh »

Personligen har jag numera som regel att om den står otäckt mer än 6 månader, eller under täckning mer än två år, eller det börjar ansamlas fler fordon än man faktiskt kommer att hinna med inom rimlig tid så är det dags att överlåta dem till någon annan. Vilket system man har är egentligen inte så viktigt, det viktiga är att man själv upplever att det faktiskt fungerar och att man inte håller på att förlora kontrollen över saker och ting som står uppställda ute och rostar utan riktiga planer.

Samma med saker inne egentligen det viktiga är att man har någon form av system i skallen så att man har koll på vad som är vad och att man själv trivs med det och det inte beror på underliggande problem man inte längre kan hantera.

INGEN, jag upprepar INGEN jag känner har problem med samlande på grund av att man inte orkar gå till tippen, problemet är den mentala processen att kunna sålla vad man skall ha kvar och inte, organisera försäljning av saker man inte använder, osv. för de som faktiskt har problem.

Jag samlade på gamla ölburkar när jag var liten, hade en hel hylla med olika sorter man hittat eller fått av vuxna.
Idag hade den säkert varit litet värd och litet rolig att ha kvar, men var sak har sin tid och var skulle jag ställa den nu? :)
Så länge det är roligt och man har läget under kontroll ser jag inget fel i detta.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7127
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Teknikern »

Mizzarrogh skrev: 25 maj 2024, 12:47:35 Teknikern, Tja, brukar väl bero på vad som går att omsätta i buteljer, det som inte gör det tenderar väl att bli kvar antar jag... :)
När det gäller fordon och liknande brukar jag försöka att tänka vad man faktiskt kommer att vilja hålla på med (tex roliga veteranfordon så länge man tycker det är roligt att meka med dem) och vad man har en realistisk chans att faktiskt hinna göra färdigt under ens återstående livstid, det som faller utanför detta är det ju bättre att någon annan kan leka med i stället, tänker jag. :)
Det är det understrukna som brukar vara prio ett för vissa, det eller cig, men en hög halvmoderna vrak utan värde gör ingen glad, allra minst grannarna. Här i trakten finns en dylik samlarfamilj som både grannar och myndigheter brottats länge med, så länge fordon inte läcker vätskor eller travas på hög kan ingen göra nåt tydligen, att tomten fylls med obrukbara fordon var visst okej så dom står där dom ställdes när dom slutade funka.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Glenn »

Mizzarrogh skrev: 25 maj 2024, 09:00:23 Jag har i allafall varit tvungen att regga om och bygga om alla jädra personbil släp här till hela släkten till obromsat sedan de nya reglerna kom, var alldeles för mycket krångel att hålla gamla bromsade släpvagnar godkända då jämfört med "EU" släp... :roll:
Om man kan acceptera en totalvikt på max 750Kg så, men det vill man ju helst inte, i synnerhet inte på ett äldre släp som har en ganska stor egenvikt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, beror ju på vad det är för något, det kanske är större marknad söderut, här tycker folk ofta att det inte är värt besväret att renovera bromspaketet om det kräver mer omfattande renovering, för gamla enaxlade kärror om de inte är i bra skick i övrigt, problem med många är ju även att de har gravrost eller sprickor i ramen och annat, vilket gör att de, även om man svetsar det, inte alltid är lämpliga att registrera in för högre last än att hämta vedlass och utemöbler, mm som inte väger så mycket särskilt gamla aluminiumkärror, de är trevliga tills ramen börjar spricka, sedan är det hopplöst, men jag förstår att man vill ha liv i dem då de är såpass lätta och trevliga att hålla på med jämfört med dedär svintunga asen i stål man hade vid samma tid, på 60-70 talet och som ändå har ungefär samma lastkapacitet som en frisk alu kärra, enda fördelen är väl att de är praktiskt taget oförstörbara när folk klantar sig bakom ratten när man skall backa och sådant, de nya av billig kvalitet viker sig som en fällkniv om man råkar göra det, sedan är den totalpaj vid darget...), boggie kärror som har riktigt lastchassie och kan lasta tungt finns det ju däremot alltid stadig efterfrågan på om ramen är hel och riktig, de lönar sig däremot att fixa. :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Mizzarrogh »

Teknikern skrev: 25 maj 2024, 14:03:28 (...)
Jo, så är det ju, men då är det ju knappast ett riktigt intresse för veteranfordon det är frågan om längre, som du säger, Har man inget vettigt man klarar av att göra blir det väl sådant antar jag... Bättre då om de kunde göra jobb åt kommunen eller liknande tycker man, om systemet medgett det, det brukar ju alltid gå att hitta någonting som skulle passa på sådana ställen, men det enda sättet är att någon aktivt söker upp dehär människorna (de kommer INTE att gå in själva, hotar man med indragna bidrag och sådant är det bara "alternativa" jobb i stället) och ser till att de får riktig hjälp hela vägen så att de klarar av att både sköta jobbet och bostaden hemma att fungera också, som det är nu verkar man ju bara skita i personer som har psykiska funktionshinder men skulle klara av saker under handledning av en vettig person. :roll:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7127
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Teknikern »

Men det går ju inte att nån ska kräva motprestation för bidraget, då blir dom ju kränkta och går till kvällstidningarna och gråter, nä fritt fall gäller. Många utan handlingskraft-ork-konstaterad lättja ska vi nog vara glada för att dom får sitt bidrag annars skaffar dom pengar på "alternativa sätt" och det blir ännu rörigare i samhället än det redan är.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, så är det ju, men jag tror ändå att rätt många skulle fungera om de fick hjälp med att hitta rätt typer av uppgifter och rätt typ av miljö som fungerar för dem och någon som kunde vara där och instruera, att bara gå och driva år efter år nöter ned både kropp och sinnet, det är inte bra i längden att göra det.
Skriv svar