Nästa steg för nybörjare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FlashGordon

Nästa steg för nybörjare

Inlägg av FlashGordon »

Tjena forumet!

Jag är nybörjare på elektronik. Har kunskaper motsvarande Elektronik för alla. Har ambitiöst nog skaffat en Javelin Stamp och fått den att funka med radiokommunikation (100 kr sändar/mottagarmoduler från www.kjell.com) Det var enkelt! Och kul!

Men hur kommer jag vidare från EfA-nivån till att kunna genomföra helt egna elektronikbyggen med gott självförtroende? Så här ser mina (teoretiska) kunskaper ut ungerfär:

RESISTORER: Spänningsdelare, ser till att man har rätt spänning och ström vid rätt ställe i kretsen. Ohms lag, lätt om en plätt!

DIODER: Styr flödet i kretsen. T.ex. så kan en Zenerdiod fungera som switch som utlöses av spänningsnivån. Inte så svårt.

TRANSISTORER: Förstärkare och logikkomponent. Kan bli komplicerat, men går alltid att bena ut. Det är som sagt logiskt.

KONDENSATORER: Tajmingfunktion och jämnar ut korta svängningar i spänning. Men varför finns det ofta så väldigt många av dem på ett kretskort? Och hur vet man hur stor kapacitans man ska ha var? Rätt så kryptiskt! Databladen säger ofta att man ska sätta en X nF där. Jaha...

Framför allt, hur ska jag göra för att ta steget från teoretisk förståelse av de olika delarna och funktionerna för sig, till att kunna pussla ihop egna användbara kretsar från scratch? Jag vill radiostyra brödrosten med min Javelin :razz: Finns det nån bok som fyller de gap som EfA lämnat?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

En grundläggande kretsteori är aldrig fel, där lär man sig räkna på ideala spolar, kondningar, opampar, och motstånd. Jag kan för mitt liv inte komma på vad min elkretsteoribok hette, men försök hitta nån bok som verkar hantera "kretsteori" så är det en bra början. Kolla på de tekniska hyllorna på ditt lokala bibliotek t.ex.

Sen kan det vara bra med en bok på "the real thing", transistorer, dioder m.m.
Den jag läste kommer jag inte heller ihåg vad det hette, men var skriven av en Mark N Horenstein om jag inte mins helt fel. Minus med den är att den var på engelska, men annars var den ganska bra. När du ska räkna på ickeideala komponenter gör du oftast så att du ersätter din elaka transistor med lite ideala komponenter från kretsteorin så du kan räkna på det,
därför måste du nästan ha läst kretsteori först, innan du hoppar på denna bok.

Du förväntas ofta kunna lite matte, grundläggande algebra, imgainära tal och lösa enkla diffekvationer (ma E på gymnasiet).

Det är den teoretiska vägen jag vandrat, sen kanske nån annan har en mer praktisk approach på det hela... jag lär väl få höra :)

Ändring:

Jag kollade lite, på LTU använder man nu dessa böcker i kurserna Elkretsteori och analog elektronik.

Fundamentals of Electric Circuits av C.K. Alexander och M.N.O. Sadiku
"Microelectronic Circuit Design" by R. C. Jaeger. ISBN 0-07-114386-6
MICKE
Kontakt:

Inlägg av MICKE »

Fina böcker de där! samma som i min gamla "kretsar och kretsteori" kurs från LTH.
Några metoder som Karnough och Quine McClusky + optimering, är bra att kunna om man vill realisera state maskiner och liknande (digitala tillämpningar). Det är nyttigt att bygga digitala konstruktioner "själv".

mvh
Micke
Skriv svar