Pic-styrd fläktkyld GainClone - Nästan klar!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Pic-styrd fläktkyld GainClone - Nästan klar!

Inlägg av PHermansson »

Efter att ha bränt ett par T-amp's bestämde jag mig istället för att bygga en egen stärkare. Rotade i vanlig ordning lite i skrotlådorna och hittade en del användbart.
Själva förstärkaren baseras på två LM3886 kopplade i Mick Feuerbacher's minimalistiska koppling (http://dogbreath.de/Chipamps/ThreeResAm ... esAmp.html).

Bild

Kretsarna monterades på en kylare från en PC, har för mig att den suttit på en AMD 2000+ eller nått sånt:

Bild

En stärkare klar och i drift:
Bild

Även om kretsarna inte blir så varma och denna stärkare är tänkt för bakhögtalarna i ett surroundsystem så vet jag inte om det blir för lite kylning. Tanken är därför att komplettera med en temperaturstyrd fläkt. Sensorn utgörs av Maxim's lättjobbade TC1047 som placeras på kylflänsen. Fläkten styrs med PWM (om jag hittar rätt timing och rätt fläkt som inte väsnas).
För att man ska slippa slå av och på förstärkaren ska den ha automatisk ljuddetektering. Lågnivåsignalen förstärks och likriktas och mäts sedan av en A/D-ingång på Pic'en. Schema och bild på pic-kortet:

Bild

Bild

I nuläget är en stärkare byggd och testat, fungerar bra. Pic-kortet är byggt, har testat tempstyrning och PWM, ljudstyrningen återstår. Slutligen ska även en nätdel byggas enligt följande schema:

Bild

070118:
Äntligen lite tid att fortsätta bygga!
Först av allt sågades lite ply och limmades ihop:
Bild

En trälåda är väl inte det bästa att bygga förstärkare i, men det är snyggt och lättarbetat. Skärmning fixades med spraylim och kopparfolie:
Bild

Sedan var det dags för lite lödning, en liten nätdel löddes ihop och monterades:
Bild

Förstärkarna löddes klart och monterades. Kylaren sitter med två plåtskruv underifrån, funkar fint!
Bild

Här har nätdelen till PIC-kortet kommit på plats:
Bild

Monteringsdetaljerna till ringkärnan hade givetvis kommit på avvägar, ordnades med ett lätt modifierat fläktgaller:
Bild

Förstärkaren börjar nu bli klar, alla komponenter är testade och det är bara lite kabeldragning kvar.

Edit:
Tillägg 070131:
Förstärkaren börjar nu bli klar, det som återstår är i princip lite putsning av mjukvaran. Tyvärr ledde detta till problem som jag borde ha förutspått... På samma kort som PIC'en sitter relät som slår av och på transformatorn. När programmeraren försöker kontakta PIC'en växlar relät och slår på nätspänningen. Inte helt lysande då det blir störningar så att programmeraren får spel. Har kopplat bort nätspänningen från kortet nu, får flytta på relät om det här ska fungera bra.
Senast redigerad av PHermansson 31 januari 2007, 19:42:02, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Fiffigt projekt! Speciellt med automatisk ljuddetektering. Behöver du verkligen ADn? Om du förstärker en tiopotens till så kan du ju ha OPn s utsignal att bottna så du helt enkelt får 1 bit ljudinformation på en vanlig I/O. Det räcker ju att du vet att det finns en signal, du behöver väl inte veta hur stark den är? I detta fallet skulle jag använda två OP till för att buffra höger oc vänster kanal sparat för att inte riskera att bottningen påverkar insignalen, eller för den delen att riskera få överhörning mellan kanalerna.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tack!
Njae AD'n behövs ju inte i princip, det bör funka lika bra att använda den inbyggda komparatorn. Men eftersom jag ändå har en 675'a så kan jag lika gärna använda AD'n, med mikroC är det ju dessutom riktigt enkelt att läsa en AD-kanal.
En viss liten överhörning blir det givetvis med denna koppling, men jag har använt den förr, bland annat i förstärkaren till framhögtalarna, och det är inget som stör på normala ljudnivåer.
I den förstärkaren använder jag en dubbel op för att slå på och av automatiskt, otroligt smidigt! Har för mig att det var denna jag använde där: http://sound.westhost.com/project38.htm
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Snyggt jobbat! Förstärkprojekt är alltid roliga :)
Hur mycket kod ungefär blev det till Picen?
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

En annan sak som jag undrar över är hur det fungerar med vanliga kol-motstånd i en stärkare, eftersom det sägs vara bättre med metallfilm.
De där kondingarna känner man dock igen, jag har samma sort i mina C-Moy, mycet trevliga.

Hur mcyket effekt får du ur den då, och hur låga impedanser klarar den?

Annars mycket snyggt bygge, speciellt Pic-delen.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tack igen :)

Jo metallfilm sägs ibland vara bättre, de är ju exaktare i alla fall. Men på den här nivån tror jag inte man hör någon skillnad, har i alla fall inte märkt det med de grejer jag byggt förut. Kolfilm fungerar utmärkt rent praktiskt, även om det kanske inte är det bästa enligt audiofilerna.

Effekten har jag inte räknat ut exakt. Har tänkt att använda en ringkärna på 2x24V, så utspänningen blir drygt 2x30V. Högtalarna är ovanligt nog på 6 ohm, enligt databladet bör effekten då hamna runt 50W per kanal. Mer än tillräckligt för mitt system i alla fall.
Minsta impedans för en LM3886 är 4ohm, och man skulle då kunna få ut över 90watt. Här verkar dock strömbegränsningen gå in, 68 watt kontinuerligt anges som max i databladet.

EDIT: Fritzell: Koden är inte särskilt klar, får se när den är färdig.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Har testat ljuddetektorn nu, funkar fint. Kopplingen gör att man får ca 2.8 volt vid AD-ingången utan ljud, går sedan upp över 3 volt när ljud kommer in. För att testa använde jag fläkten, är AD-nivån över en viss nivå startar fläkten.
Visst är man nördig när man tycker det är kul att kunna starta och stoppa en fläkt mha Windows volymkontroll? :razz:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Inte alls :)
Kopplingen liknar faktiskt kopplingen jag använde till DC skyddet till min projektförstärkare där signalen likriktades och med lite transistorer triggar 2st mosfetar som bryter matningsspänningen till effektförstärkarsteget om utgången på steget skulle skicka ut likspänning (eller en signal under 5Hz)
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

PHermansson skrev:Har testat ljuddetektorn nu, funkar fint. Kopplingen gör att man får ca 2.8 volt vid AD-ingången utan ljud, går sedan upp över 3 volt när ljud kommer in. För att testa använde jag fläkten, är AD-nivån över en viss nivå startar fläkten.
Visst är man nördig när man tycker det är kul att kunna starta och stoppa en fläkt mha Windows volymkontroll? :razz:
Me likes!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Fast det är roligare nu när fläkten styrs av temperaturen och relät av ljudet :)
Uppdaterat med nya bilder i första inlägget.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

När du monterade IC:n på kylaren, borrade du bara och körde med träskruv eller?

och var hittar du kopparfolie?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ungefär så, borr och plåtskruv.
Får alltid frågan om var jag hittat kopparfolien :) Köpte ett antal ark på Tradera för ett par år sedan, vet inte var man köper den annars. Den är himla praktisk till mycket i alla fall, lätt att löda på och så.
Skriv svar