Vattenskoter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 721
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Inlägg av wombat »

härhar man lite fakta om en variant av elektrisk kajak.

Jag räknade lite på LIPO-accar.
Det finns accar som man kan dra 20-30C ur, dvs ur en acc på 1AH kan man dra
20-30 Ampere! En sådan på 22,2 Volt(Egentligen 6 celler @ 3,7V) och 1AH
väger ca 200gram. 22,2V och 500AH väger 100kg. Ur detta kan man dra
10 till 15 tusen ampere! :roll: Det gäller att har bra kablar här. :)
Detta ger en effekt av 222 till 333 Kilowatt, eller ca 300 till 450 hästkrafter.
Om man är lite konservativ och bara tar ut 200hk drar det hela en ström på
ca 7000A och man har en räckvidd på 4½ minut. :cry:

Men vid 20hk räcker det trekvart, börjar likna något!
Dock kostar accpaketet ca 350 000:- , men man bör kunna få en rejäl
rabatt om köper så mycket på ett bräde, fortfarande med än SeaDoo´n dock.
Sen skall man ha motor, skrov och något slags kontrollsystem som kan hantera
tusentals ampere. Damn!
Jämfört med Sea Doo´n så blir det svårt att matcha trots hypermoderna LIPO´sar.
Fast motorn väger iallafall mindre å ena sidan, men å andra sida väger nog
kabelhärvan mer på på elskotern.

Whatever...

Mvh

Wombat
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Den länken var ju ganska rolig...

dom säger att man ska åka eldriven kajak för att komma närmare djurlivet. sen har dom en bild på några gräsänder på 50 meters håll...
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

I grunden så är problemet att dom ineffektiva bensinmotorer som vi är vana vid är aldeles för starka för att man ska kunna ersätta dom med en el-motor på ett lätt och vettigt sätt.

Ofta ligger problemet i att man gör en känslomässtig uppskattning av att, tex en elmotor och ett bilbatteri är minst lika bra som en gamla 10hk bensinmotor.

När man räknar på det så ser man villka enorma volymer av batteri det krävs för att komma i närheten av 10hk och kanske 3timmar.

Det svåra med elbilar är att man måste kompensera för den svaga motorn med massor av "space-tech" för att få bilen "nästan ok".

Träffade en miljöpartist innan valet som var övertygad om att man kan ersätta ett kärnkraftverk med 50 vindsnurror. Till volymen är dom ungefär lika stora, tyckte han. Jag frågade om han glömde tre nollor i beräkningarna och svaret var "villka beräkningar"?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Om man nu vill ha en el-driven båt så kan jag tipsa om hobbex el-utombordsmotor "RHINO VX". Ett par av dom och 6-12 bilbatterier i en mycket liten (uppblåsbar) båt kan vara både skoj och rimligt dyrt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vill man komma någonstans så skulle jag rekomendera kanot av något slag elle snipa. De har en mycket bättre skrovform för den farten.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Bygg en u-båt istället! :)

/Magnus
Användarvisningsbild
Ulf
Inlägg: 399
Blev medlem: 15 februari 2006, 14:04:03

Inlägg av Ulf »

Ni som kommer ihåg gamla Hobbex, där fanns ju cykelbilen Fantom, armborstet Nimrod och Flugan. Flugan "planade och nådde svindlande farter" redan med 7,5 hk. Kolla om du kan få tag på en sådan ritning.
Ersätt där det går plywood med glasfiber eller kolfiber/komposit.

Hmm, en i stort sett komposit blir lätt, en gamal luftkyld Tomos på 10 hk (eller var det 18 den stora var på?) rakt rör..., skulle vara en potentiell retstick för grannkärringen i sommar... ... ...

Nä, har inte tid!

/Ulf
Skriv svar