Vattenskoter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bubbe

Vattenskoter

Inlägg av bubbe »

Hej!

Jag hade täbkt att bygga en vattenskoter och då ska jag använda mig av 2 st blyackumulatorer och en grästrimmer motor. Men då måste jag ju kunna höja gasen minst 24 steg så det inte blir hackit. Jad ska jag ha för styrnings kontroll och hur ska jag bygga den?
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Vad ska du ha blyackarna till? Ska den klara att köra en människa? Om inte, radiostyrning?

Om den ska klara att köra en människa kan jag nog lova att en grästrimmermotor inte kommer att köra den snabbt framåt.
bubbe

Inlägg av bubbe »

den ska köra en människa. ackarna ska jag ha till el motorn. jag tror det blir ngt snabbare och starkare motor än en grästrimmer. den kommer att vara väldigt liten ca 1,3-1,5 m. har ni något bra förslag på motor?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

*Flyttad*
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ska du få någon fart på den så måste den plana. Och det gör den inte med en sånn motor. Den väger på tok för mycket. Med de delarna är det bättre att motorisera en roddbåt eller kanot. Det kommer att gå fortare. Du behöver inte 24 steg. Jag vet att truckar med "analog gas" klarar sig med betydligt mindre.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag tror du behöver minst ett par kW för att få upp den i planing. Det förutsätter att skrovet är hyffsat samt att propellern har bra effektivitet.

Min bror äger en Jerry, det är en liten lätt båt, ca 2 meter lång. Den fick vi upp i planing med en 6 hk utombordare, men bara med rätt stigning på propellern.

En elmotor ger generellt mer effekt på låga varv, så det behövs nog inte 6 hk. Å andra sidan är blybatterier tunga.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

för längesedan när jag vägde betydligt mindre än vad jag gör nu kunde jag få upp den lilla roddbåten i planing med en 5hk motor, men det var men stor möda och mycket besvär

det är inte alltid lättare att få upp en liten sak i planing

i och för sig ogillar jag dom där små plastsakerna som far runt och stör och skulle mer än gärna se att dom vore eldrivan, men teknikern i mig säger att om man ska få det att funka så behövs det en motor på gärna 10kw och ett lätt batteripack, och det blir snuskigt dyrt allt som allt, eller en drift tid räknat i sekunder :twisted: :D
bubbe

Inlägg av bubbe »

när jag precis har byggt den tänkte jag inte satts så mycket på farten utan att jag vill bara se om den funkar och sedan tänkte jag investera i snabbare och bättre motor. kanske bensin :twisted:
såg nu att jag hade en elmotor hemma som va på 160 w och 2750 rpm hur snabbt kommer den åka då? 2knop?

tänkte sen om man hittar en billig bensin grästrimmer så kanske man kan ha en sån, det finns ju sånna på 2.5 kilowatt
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En ledtråd kanske kan vara att kolla vilken motorstyrka de vattenskotrar
som finns på marknaden är utrustade med.
Jag kollade lite snabbt (See-Doo) och de låg på från 130 - 215 hästkrafter.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Hur fort det går beror VÄLDIGT mycket på vad det är för farkost... alla som testat olika varianter av båtar vet vad jag talar om.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Sant, en bogserbåt kan ha 1000-tals hästar, men inte f-n planar den... :-)
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Bort med onödigt skrov och annat, ett jetagg. ny utväxling och nog f** gör den det! :D
Tekko

Inlägg av Tekko »

stuggi: och en gasturbin på 10k hästar ;)
bubbe

Inlägg av bubbe »

e det dags att komma tillbaka till toppicen? och hjälpa mig lite?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ok,

glöm el, skaffa en motor på minst 20hk

troligen är det vettigaste att skaffa en beg vattenskoter och fixa i ordning den

det är mycket som ska till innan man har en bra sådan, motor,skrov styrning, kraftöverföring, vattenlås till förgasaren o.s.v

hårt , men man har råkat ut för just den saken för många gånger, köp om det finns färdigt och man inte har kunskapen, skillnaden är om man skaffa sig kunskap, då provar man sig fram , kostar tid och pengar, eller vill man ha något som inte finns att köpa, då kostar det roligen ännu mera tid och pengar
Skriv svar