Film scanner

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

borde det inte gå stt synca om man plockar ut syncen på compositsignalen från kameran och pll'ar den med filmprojektorn?

borde inte vara så svårt att få det gjort
Digger

Inlägg av Digger »

En mycket bra källa för information om hur man kan automatisera scanning av super 8 m h a en flatbäddsscanner.

http://www.michaelminn.com/?linux/mmsuper8/README.html
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En till sida med ett sånt här projekt:

http://jiminger.com/s8/index.html
BJ

Inlägg av BJ »

Det där är intressant. "Riktnings-hittaren" också. Men det är ganska avancerat.

Är det nån som har provat att filma direkt mot filmen, ruta för ruta, med en ombyggd digitalkamera eller webbkamera?
Jag skulle vilja veta om det går att göra så innan jag (kanske) köper en kamera och skruvar isär.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag har köpt mig en gammal 8mm redigeringsapparat med skärm.
Fick en ickefungerand DK, som jag plockade isär, men konstaterade att de är så högintergrerade så det inte gå att få dem fungera isärtagna.

Tänkte att på nått sätt intergrera en stillbildskamera i editorn, sätta på stegmotorer på spolarna och plåta varje individuell bildruta.

Det bästa vore om man kunde få tag på en vettig högupplösande bildsensor, men det verkar inte vara så lätt. :cry:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Problemet är att man behöver en vettig bildprocessor också, det är tyvärr inte bara att läsa av bilden.
grubs

Inlägg av grubs »

Varför inte linescan t.ex. en 1x1024 sensor och styra matningshastigheten. Sen kan man klippa ut bildrutor i mjukvaran efteråt eller direkt vid inläsningen. Det skulle väl gå att rigga den i en gammal projektor. Ett alternativ är att rigga en kamera på samma sätt och sen maska ut en rad som man läser av för att få filmen.
Kanske skulle man kunna använda ytterligare ett område eller en extra sensor för att läsa av hastigheten genom att titta på hålen i filmen.

Edit: Hmm, Larda hade redan föreslagit detta.
BJ

Inlägg av BJ »

Men då behöver man väl tre stycken om det ska vara färg?

Ja, digitalkameror är ju väldigt fullpackade med grejer. Men en webbkamera då? Finns det några såna med bra upplösning (minst 720 x 576), som det går att bygga om lins-delen på?
grubs

Inlägg av grubs »

Om man inte har något avancerat system för att byta filter så behövs tre stycken, glömde det. De behöver dock inte vara fokuserade på exakt samma ställe som i en 3CCD-sensor utan offsetet kan kalibreras istället, t.ex. mot kanten på en filmruta eller testbild.
Jag tror nog att det är lättare att få vettig kvalitet med en digitalkamera än en webbkamera. Även om upplösningen räcker med en webbkamera så brukar färgerna och bruset vara under all kritik för sådana här ändamål. Med en digitalkamera kan man nog använda den inbyggda optiken för att fokusera också, kanske med någon extra lins i värsta fall.
Någon som vet hur snabbt man kan läsa ut bilder ur en vanlig digitalkamera?

Ytterligare en variant är att kolla runt efter siter för amatörastronomer, det finns åtminstone något projekt där de köpt CCD:er och byggt egna kameror med styrning och allt. Kanske går det att byta ut styrningen på en gammal kamera-CCD och slakta den på optiken. Gamla scanners har också optik som man kan använda, brukar vara lite trixigt att få loss utan att skada något bara.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skall nog springa ned till kjell i morgon och köpa mig en webkamera och exprimentera lite.
BJ

Inlägg av BJ »

Ja, gör gärna det. :) Det vore intressant att få veta hur det går i så fall. :)
Skriv svar