Elektroniksymboler
Elektroniksymboler
Finns det någon bra sida där man kan se alla symboler och vad dom betyder. Sitter och läser en del scheman och ibland stöter jag på symboler som jag inte vet vad det är. USA och Europa använder inte samma symboler och ibland blandas det rätt friskt mellan de olika i samma schema.
- lord_dubbdäck
- Kontakt:
Bra fråga:
Var man hittar det på nätet får jag återkomma till.
Har det bara i böcker.
Man brukar kunna ladda hem symbolbibliotek för diverse ritprogram, men just nu hittar jag ingen sån sida.
Visst, det är ju så att det blandas friskt.
Internationell standard är IEC, men sen finns ANSI, DIN, och tillverkarnas egna symboler.
Gäller det digitalkretsar, så finns inte så många symboler att välja på.
Logiksymboler i läroböcker brukar vara IEC, men kretssymbolerna är oftast USA standard i kataloger.
Analoga komponenter är ännu värre...
Boken "Praktisk Analogteknik" har en rätt bra förteckning där man utgår från IEC, och sen även visar symboler som avviker.
Kolla in denna sida, här finns bl.a symboler, samt tabeller över komponenter och deras märkning !
http://users.pandora.be/educypedia/elec ... pening.htm
Var man hittar det på nätet får jag återkomma till.
Har det bara i böcker.
Man brukar kunna ladda hem symbolbibliotek för diverse ritprogram, men just nu hittar jag ingen sån sida.
Visst, det är ju så att det blandas friskt.
Internationell standard är IEC, men sen finns ANSI, DIN, och tillverkarnas egna symboler.
Gäller det digitalkretsar, så finns inte så många symboler att välja på.
Logiksymboler i läroböcker brukar vara IEC, men kretssymbolerna är oftast USA standard i kataloger.
Analoga komponenter är ännu värre...
Boken "Praktisk Analogteknik" har en rätt bra förteckning där man utgår från IEC, och sen även visar symboler som avviker.
Kolla in denna sida, här finns bl.a symboler, samt tabeller över komponenter och deras märkning !
http://users.pandora.be/educypedia/elec ... pening.htm
en sida jag skulle kunna tänka mej kan finnas lite symboler på är
www.faktabanken.nu där finns diverse info om elgrejor..
www.faktabanken.nu där finns diverse info om elgrejor..
Jag har en gammal TI TTL-bok ifrån -95 som förklarar skillnaden mellan 'gamla' symbolerna och IEC varianterna iallafall.
Detsamma borde finnas hos TI's webb.
När det gäller analoga symboler har dom väl varit samma sedan hedenhös?
Transistor, diod, resistor m.m.
Moderna kretsar brukar ju bara ritas som ett block.
Detsamma borde finnas hos TI's webb.
När det gäller analoga symboler har dom väl varit samma sedan hedenhös?
Transistor, diod, resistor m.m.
Moderna kretsar brukar ju bara ritas som ett block.
- EagleSpirit
- Kontakt: