Varför alla dessa kondingar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

gvs skrev: Vill alltså lägga 12 volt på lasten när jag får in 5 volt på basen på den undre transistorn. när jag har 0 volt på basen på den undre vill jag skillja lasten från matningen men INTE från jord! funkar detta? finns det lättare sätt?
Något sånt här borde väl funka till det:

Bild

PS: Sune är ju gud :lol:

PPS: Möjligtvis kan det behövas ett motstånd till för att se till att den övre transistorn verkligen är av när den ska vara det, och den transistorn får naturligtvis väljas efter hur mycket ström lasten drar...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

cyr: Behöver inte Q1 Rätt bas spänning och kollektor spänning i din ritning?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Inte säker på vad du menar?

Så länge det handlar om en ren av/på historia (vilket jag tolkar beskrivningen som) så tror jag nog det där ska funka bra.

Om det hade handlat om att förstärka en signal (linjärt) så hade det behövts mer prylar och lite (jobbiga) beräkningar för att få rätt arbetspunkt...
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

danei skrev:Vad ska det bli. Det är lättare att ge konkreta råd om man vet vad det ska bli.
Det är till ekolodsprojektet. jag har en kombinerad sändare och mottagare, när den funkar som sändare ska den ha 40 KHz, det lägger jag in på 5-volts ingången men förstärker det till 12 volt. när jag ska detektera signalen så mäter jag på "ingången" till sändaren/mottagaren, och andra benet ska sitta i jord.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

cyr skrev:
gvs skrev: Vill alltså lägga 12 volt på lasten när jag får in 5 volt på basen på den undre transistorn. när jag har 0 volt på basen på den undre vill jag skillja lasten från matningen men INTE från jord! funkar detta? finns det lättare sätt?
Något sånt här borde väl funka till det:

Bild

PS: Sune är ju gud :lol:

PPS: Möjligtvis kan det behövas ett motstånd till för att se till att den övre transistorn verkligen är av när den ska vara det, och den transistorn får naturligtvis väljas efter hur mycket ström lasten drar...
Funkar inte... Vad ska jag ha för värden på resistorerna? spänningen över utgången ligger alltid på 12 volt
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Skulle dra till med 10k.

Det kan hända att du måste ha någon form av belastning för att spänningen inte ska vara 12V hela tiden när du mäter, hade du det?

Det funkar iaf att simulera (X-axeln är inspänning, Y-axel utspänning)

Bild
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Nope ingen belasting, du menar en resistor i serie med pulssändaren? ska testa
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

han menade nog en resistor över utgången, om du inte har något annat inkopplat. bara en multimeter gör inte tillräckligt stort motstånd.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Precis, nånting på utgången till jord. Antingen ett motstånd eller någon riktigt last som du tänkt driva.

Även när transistorn är av så kommer det att flyta en liten läckström, och den är nog tillräcklig för att "mata" multimetern misstänker jag.

En annan tänkbar grej är att styrsignalen verkligen måste vara ganska nära noll volt när prylen ska vara avstängd, om den skulle vara typ 0.5v när den ger en nolla så funkar det inte så bra...
evert2

Inlägg av evert2 »

och av nån j**la anledning så var jag tvungen att koppla ett motstånd mellan R1 och plusmatningen i en liknade koppling en gång i tiden!!!
Vet fortfarande inte varför :shock:
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det skulle kunna gå en ström genom den nedre transistorn (även när den är av) som är tillräcklig för att styra den övre, så det är värt att prova här med.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

evert2 skrev:och av nån j**la anledning så var jag tvungen att koppla ett motstånd mellan R1 och plusmatningen i en liknade koppling en gång i tiden!!!
Vet fortfarande inte varför :shock:
dum fråga... men vilken sida av R1 och hur stort?
Edit: klant... jag hade vänt transistorn fel, nu släååer den 100mV när den är av...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> gvs
Från R1 (basen på PNP) till +12V. Det bör ha höfre resistans än R1.
Skriv svar