Varför alla dessa kondingar?
Varför alla dessa kondingar?
Tyckar att man ofta ser kondingar på massa knasiga ställen. kan inte fatta vad de ska vara bra för. tex. vid koppling av en signal till jord osv. titta på bilden och förklara så jag fattar!

-
Analoga småförstärkarkopplingar med transistorer brukar använda sig av GC eller GE steg. (Kolla i elfas "blåa" sidor eller google). Där behövs bara en transistor.
Sedan finns det push-pull förstärkare där man använder två transistorer för att driva positiv/negativt. Där kopplar man lasten mellan transistorerna och jord. En transistor leder åt gången.
Sedan finns det push-pull förstärkare där man använder två transistorer för att driva positiv/negativt. Där kopplar man lasten mellan transistorerna och jord. En transistor leder åt gången.
Hm... har letat i elfas faktasidor men inte förstått vad som menas, vad är Gc och GE? jag vill använda en transistor och koppla lasten på emittern går det?
hm på elfa verkar dom kalla kopplingarna för ge och gk. då är gk det jag vill göra. dom påstår att det ger en spänningsförstärkning lägre än ett, innebär det att spänningen över lasten blir lägre än späningen jag lägger på basen?
Nu så, ritning och allt!:

Vill alltså lägga 12 volt på lasten när jag får in 5 volt på basen på den undre transistorn. när jag har 0 volt på basen på den undre vill jag skillja lasten från matningen men INTE från jord! funkar detta? finns det lättare sätt?
hm på elfa verkar dom kalla kopplingarna för ge och gk. då är gk det jag vill göra. dom påstår att det ger en spänningsförstärkning lägre än ett, innebär det att spänningen över lasten blir lägre än späningen jag lägger på basen?
Nu så, ritning och allt!:

Vill alltså lägga 12 volt på lasten när jag får in 5 volt på basen på den undre transistorn. när jag har 0 volt på basen på den undre vill jag skillja lasten från matningen men INTE från jord! funkar detta? finns det lättare sätt?
Senast redigerad av gvs 20 maj 2004, 19:56:49, redigerad totalt 1 gång.
Har du inte läst Sunes Röda gvs? 
Faktiskt ganska bra bok med de vanligaste enkla transistorstegen och så...
GC-steg kallas också emitterföljare (eller om man ska vara petig så är väl GC ett specialfall av EF), vilket beskriver det ganska bra eftersom emittern "följer" basen (dvs utgången följer ingången).
Det har alltså spänningsförstärkning = 1 (eller lite mindre i praktiken).

Faktiskt ganska bra bok med de vanligaste enkla transistorstegen och så...
GC-steg kallas också emitterföljare (eller om man ska vara petig så är väl GC ett specialfall av EF), vilket beskriver det ganska bra eftersom emittern "följer" basen (dvs utgången följer ingången).
Det har alltså spänningsförstärkning = 1 (eller lite mindre i praktiken).
- EagleSpirit
- Kontakt: