Relä-kontakt, svepa handen över?
-
Relä-kontakt, svepa handen över?
Jag sitter och funderar på om man enkelt kan bygga en liten krets som drar ett relä när man sveper handen förbi den, och har en maxlängd verkansområde runt 5-10cm.
Min första tanke var fotodiod lr ulraljud,men hittar ingen sida som beskriver hur dessa fungerar. Samt undrar jag om det finns relä som fungerar så att vid första puls drar dom,och håller till nästa puls kommer?
Mvh Henrik
Min första tanke var fotodiod lr ulraljud,men hittar ingen sida som beskriver hur dessa fungerar. Samt undrar jag om det finns relä som fungerar så att vid första puls drar dom,och håller till nästa puls kommer?
Mvh Henrik
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
-
- Kontakt:
-
tackar för alla svar. Var nere på elfa och kollade på reflexdetektorer,men de verkar bara ha ett avstånd på max nån centimeter,så jag funderar på sådana ultraljuds-avståndsbedömmare.
Man kan ju köpa själva sändaren och mottagaren på tex Kjell-co,men jag hittar ingen info hur de funkar,än mindre hur jag sätter upp en krets så kan kan begränsa avståndet de funkar på,med tex en potentsiometer?
Någon som har lite info till övers? eller någon mat-nyttig sida?
Man kan ju köpa själva sändaren och mottagaren på tex Kjell-co,men jag hittar ingen info hur de funkar,än mindre hur jag sätter upp en krets så kan kan begränsa avståndet de funkar på,med tex en potentsiometer?
Någon som har lite info till övers? eller någon mat-nyttig sida?
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
-
-
-
Jag har knåpat ihop en modul från kjell o co,med ultraljud,efter tips från en annan medlem.Denna verkar funka bra å ger ut signal såfort något är inom avståndet.
Men jag sitter o klurar å hur jag ska koppla upp ett relä för att det:
*ska dra varannan gång,släppa varannan(alltstå släcka/tända lampa tex)
*reläet måste vänta på en stadig signal i tex 0,5 sec,så den inte drar och släpper flera gånger under den tid jag håller handen framför.
Alternativt,efter en puls,så ska den vänta 2-10 sec innan nästa puls kan påverka den.
Någon som orkar klura på detta?
Mvh Henrik
Men jag sitter o klurar å hur jag ska koppla upp ett relä för att det:
*ska dra varannan gång,släppa varannan(alltstå släcka/tända lampa tex)
*reläet måste vänta på en stadig signal i tex 0,5 sec,så den inte drar och släpper flera gånger under den tid jag håller handen framför.
Alternativt,efter en puls,så ska den vänta 2-10 sec innan nästa puls kan påverka den.
Någon som orkar klura på detta?
Mvh Henrik
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
man kan väl vifta hur fort man vill, sålänge sensorn känner av det...
Men signalen måste försvinna innan U1 får en ny puls, och det händer inte sålänge signal kommer oftare än vad C1 hinner laddas upp.
C1 - T2 - T3 är i princip en monostabil vippa. När en signal kommer, öppnar T1 och kortsluter C1. Då stängs T2, och det kommer ner plus till basen på T3. När signalen försvinner, laddas C1 upp sakta, och till slut öppnar T2 igen och T3 får ingen ström på basen längre.
Mankan tycka att T3 inte har någon särskild funktion då pulsen tas från T2-kollektorn, men det funkar inte särskilt bra utan.
Men signalen måste försvinna innan U1 får en ny puls, och det händer inte sålänge signal kommer oftare än vad C1 hinner laddas upp.
C1 - T2 - T3 är i princip en monostabil vippa. När en signal kommer, öppnar T1 och kortsluter C1. Då stängs T2, och det kommer ner plus till basen på T3. När signalen försvinner, laddas C1 upp sakta, och till slut öppnar T2 igen och T3 får ingen ström på basen längre.

Mankan tycka att T3 inte har någon särskild funktion då pulsen tas från T2-kollektorn, men det funkar inte särskilt bra utan.