Relä-kontakt, svepa handen över?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
killernils

Relä-kontakt, svepa handen över?

Inlägg av killernils »

Jag sitter och funderar på om man enkelt kan bygga en liten krets som drar ett relä när man sveper handen förbi den, och har en maxlängd verkansområde runt 5-10cm.

Min första tanke var fotodiod lr ulraljud,men hittar ingen sida som beskriver hur dessa fungerar. Samt undrar jag om det finns relä som fungerar så att vid första puls drar dom,och håller till nästa puls kommer?

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Reflexdetektorer kanske kan vara något att titta på.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Impulsreläer fungerar på det viset; en magnet vrider en vals som påverkar en kontakt.

Titta även på bistabila reläer, de har två spolar: en för att slå till och en för att slå ifrån.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Billiga impulsreläer kan man hitta från bilvärlden, helljuset du vet
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

eller så kan du köpa en sån här och koppla till ett bistabilt relä.
killernils

Inlägg av killernils »

tackar för alla svar. Var nere på elfa och kollade på reflexdetektorer,men de verkar bara ha ett avstånd på max nån centimeter,så jag funderar på sådana ultraljuds-avståndsbedömmare.

Man kan ju köpa själva sändaren och mottagaren på tex Kjell-co,men jag hittar ingen info hur de funkar,än mindre hur jag sätter upp en krets så kan kan begränsa avståndet de funkar på,med tex en potentsiometer?

Någon som har lite info till övers? eller någon mat-nyttig sida?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

killernils> Om du lägger till en IR-diod så ökar räckvidden. Det var någon här på forumet som gjorde det har jag för mig.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Eller ta separata IR-dioder & fototransistorer.
killernils

Inlägg av killernils »

men om man kör på Fotodioder,så har jag väll två problem? begränsa "djupet",samt ev störstrålning?

Om jag kör med ultraljud så går ju båda dom problemen att läsa,men dock vet inte jag själv hur man gör detta?
Ingen här som har erfarenhet av detta?
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Jag skulle tagit en IR-Diod och en IR-Mottagare eller Fototransistor för IR ljuset.

Sen tar man sin lilla IR-Diod och "skärmar av" den med lite krympslang över. Funkar riktigt bra.
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Om man modulerar ir dioden så löser det ju lite av problemet med störljus så länge det inte blir för kraftigt. Jag menar, vanligt ir ljus som träffar mottagaren kommer inte att trigga reläet.
killernils

Inlägg av killernils »

Jag har knåpat ihop en modul från kjell o co,med ultraljud,efter tips från en annan medlem.Denna verkar funka bra å ger ut signal såfort något är inom avståndet.

Men jag sitter o klurar å hur jag ska koppla upp ett relä för att det:

*ska dra varannan gång,släppa varannan(alltstå släcka/tända lampa tex)
*reläet måste vänta på en stadig signal i tex 0,5 sec,så den inte drar och släpper flera gånger under den tid jag håller handen framför.
Alternativt,efter en puls,så ska den vänta 2-10 sec innan nästa puls kan påverka den.

Någon som orkar klura på detta?

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hade inget bättre för mig, så jag klurade ut det ;)

Schema

Film (DivX 6.0.4, 11sek, 1,2MB)

De snabba svepningarna visar att det inte går att slå om reläet hur fort som helst. Minimum ca 2s.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jäkligt snyggt. Vad är det som begränsar svephastigheten?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

man kan väl vifta hur fort man vill, sålänge sensorn känner av det...
Men signalen måste försvinna innan U1 får en ny puls, och det händer inte sålänge signal kommer oftare än vad C1 hinner laddas upp.
C1 - T2 - T3 är i princip en monostabil vippa. När en signal kommer, öppnar T1 och kortsluter C1. Då stängs T2, och det kommer ner plus till basen på T3. När signalen försvinner, laddas C1 upp sakta, och till slut öppnar T2 igen och T3 får ingen ström på basen längre. :)
Mankan tycka att T3 inte har någon särskild funktion då pulsen tas från T2-kollektorn, men det funkar inte särskilt bra utan.
Skriv svar