Jordade uttag i villa
Re: Jordade uttag i villa
20k utlösningar är ett normalt mått de skall klara
Löser de så ofta så har man klart väldigt stora problem.
Löser de så ofta så har man klart väldigt stora problem.
Återkommer till tråden nu när jag har kontrollmätt alla uttag i huset. Hittade tre till där det är monterat ett jordat uttag, men jorden inte är inkopplad. Ett av dem är ute på altanen.
Man blir ju lite mörkrädd av hur liten förståelse oh respekt som vissa har för elkopplingar.
Egentligen är det ju ett dolt fel. Vi har haft huset i ett år. Men jag orkar inte bråka, det är bara att fixa det.
Man blir ju lite mörkrädd av hur liten förståelse oh respekt som vissa har för elkopplingar.
Egentligen är det ju ett dolt fel. Vi har haft huset i ett år. Men jag orkar inte bråka, det är bara att fixa det.
Var huset elbesiktat?
Jag är av åsikten att du definitivt skall bråka om det, eftersom du inte vet hur många andra allvarliga fel som finns.
Jag är av åsikten att du definitivt skall bråka om det, eftersom du inte vet hur många andra allvarliga fel som finns.
Nej, det är inget att bråka om. Även om det går att få det som ett dolt fel (vilket jag inte är säker på) så måste felet påverka husets värde ganska mycket för att man ska ha rätt till ersättning.
Jodå alla fel där man måste skruva isär installationen är att betrakta som dolda fel.
Det behöver inte påverka husets värde, det räcker med att det som i detta fall är direkt livsfarligt.
Om huset vart elbesiktat, så skall besiktningsmannen ha upptäckt det, om inte går det på dennes ansvarsförsäkring.
Det behöver inte påverka husets värde, det räcker med att det som i detta fall är direkt livsfarligt.
Om huset vart elbesiktat, så skall besiktningsmannen ha upptäckt det, om inte går det på dennes ansvarsförsäkring.
Om det kan upptäckas vid en besiktning är det inte särskilt dolt.
Det krävs definitivt en tämligen stor påverkan på fastighetens värde för att man ska kunna kräva ersättning för dolt fel.
Det krävs definitivt en tämligen stor påverkan på fastighetens värde för att man ska kunna kräva ersättning för dolt fel.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
TomasL:
”För att något ska räknas som ett dolt fel måste det uppfylla dessa fyra kriterier:
Felet måste ha funnits i bostaden redan vid köptillfället,
felet ska inte ha varit upptäckbart, trots en noggrann besiktning,
felet ska inte ha varit förväntat med hänsyn till bostadens ålder, skick och användning,
felet påverkar bostadens marknadsvärde.”
Källa: Svensk Fastighetsförmedling.
”För att något ska räknas som ett dolt fel måste det uppfylla dessa fyra kriterier:
Felet måste ha funnits i bostaden redan vid köptillfället,
felet ska inte ha varit upptäckbart, trots en noggrann besiktning,
felet ska inte ha varit förväntat med hänsyn till bostadens ålder, skick och användning,
felet påverkar bostadens marknadsvärde.”
Källa: Svensk Fastighetsförmedling.
- Klas-Kenny
Finns väl nästan inga elfel som går under dolda fel, får vara väldigt märkliga sådana i så fall.
Avsaknad av jord i några uttag går enkelt att mäta sig fram till utan någon som helst demontering ens en gång, lär knappast räknas som dolt fel. Även om såklart, inte många husköpare har spänningsprovare med sig på visningen.
Avsaknad av jord i några uttag går enkelt att mäta sig fram till utan någon som helst demontering ens en gång, lär knappast räknas som dolt fel. Även om såklart, inte många husköpare har spänningsprovare med sig på visningen.
Och saknar kunskap, om huset är besiktigat, så är det besiktningsmannen som får ta det.
-
Det är nog bara om säljaren gjort en skriftlig utfästelse om att alla installationer är fackmannamässigt utförda som det går att kräva ersättning. Då inte som dolt fel faktiskt.
Vi har bekanta som fick genom det så. Badrum utan tätskikt. Kakel släppte från spånskivan efter 9 år. Det var nämligen så att söljaren hade utfäst att allt var fackmannamässigt utfört skriftligt. Juristen sa att det hade varit svårare att driva det utan detta, eftersom badrummet hade hållt tätt i 9 år. Så tiden är en faktor också. 10 år gäller.
Badrum är dyra så det gick ju att processa.
Att sedan försäkringsbolagets renoveringsfirma kapade vattenledningen och inte hittade huvudkranen gick på deras ansvarsförsäkring. Så det blev även en tvättstuga och toalett nedanför som renoverades.. Men det var lika bra för det låg dåliga skarvar dolt under golvet som förr eller senare hade släppt.
Slutet gott, allting gott.
Vi har bekanta som fick genom det så. Badrum utan tätskikt. Kakel släppte från spånskivan efter 9 år. Det var nämligen så att söljaren hade utfäst att allt var fackmannamässigt utfört skriftligt. Juristen sa att det hade varit svårare att driva det utan detta, eftersom badrummet hade hållt tätt i 9 år. Så tiden är en faktor också. 10 år gäller.
Badrum är dyra så det gick ju att processa.
Att sedan försäkringsbolagets renoveringsfirma kapade vattenledningen och inte hittade huvudkranen gick på deras ansvarsförsäkring. Så det blev även en tvättstuga och toalett nedanför som renoverades.. Men det var lika bra för det låg dåliga skarvar dolt under golvet som förr eller senare hade släppt.
Slutet gott, allting gott.
-
Jag läser denna ett par gånger med snusk-glasögonen på och ärligt talat, det är hur roligt som helst. Kan liksom inte sluta skratta.
Jag måste vara otroligt barnslig.