Hobbyisten skrev: ↑22 augusti 2022, 16:16:52
Spelar det nån roll om vanlig jord är kopplat till nollan redan i uttaget ? Resultatet blir ju iallafall alldeles för stark ström så att proppen går. Man kan väl inte blanda ihop detta med jordfelsbrytare som jag tror TS inte menade. Jordfelsbrytare ska väl detektera om strömmen tar nån annan väg (genom kroppen) ut ur ansluten apparat ?
JA! Det spelar väldigt stor roll var man kopplat ihop N och PE!
Det kan verka som det kvittar om nolla och skyddsjord är byglat ute i vägguttaget eller om det är gjort i elcentralen. Oftast är det som kommer fram till elcentralen en PEN-ledare (jord och nolla i en) och sedan delas det upp. Det är ett mycket allvarligt fel om en sådan PEN-ledare faller bort och faserna finns kvar.
Från elnätet har man vanligen ett fyrledarsystem (även kallat TN-C) och det övergår sedan till att bli ett femledarsystem (TN-S) i elcentralen där N och PE sedan är ihopkopplade och tar sig vidare i elsystemet. Har den en gång övergått till att bli femledarsystem får man aldrig återgå.
En helig regel i elinstalationssammanhang är att ett fel aldrig ska göra att det blir livsfarligt. Och det är just vad det blir om nollan i ett "fuljordat" uttag faller bort (den borde ju kallas PEN i detta fall). Skyddsjordade apparater som ansluts till detta uttag kommer att bli spänningsförande (via sin last). Och finns det fler uttag "nedströms" så kommer också det som ansluts till dessa uttag också att bli spänningsförande.
En annan grej som man kanske inte heller tänker på är att vid en kortslutning (eller överbelastning) , innan säkringen hinner lösa ut, så kommer spänningsdelning i elsystemet göra att man kommer att få halva nätspänningen som potential på sin "skyddsjord". Så "fuljordning" av vägguttag innebär alltid att ett första fel kan bli direkt livsfarligt.
Lusläser man elinstallationsreglerna (SS 436 40 00) så kanske man kan komma fram till att det nog går att ha "fuljordning", dvs dra fram en PEN-ledare till varje uttag (och bygla mellan N och PE) och behålla fyrledarsystem i ett hus. Jag har ingen aning om det skulle kunna vara tillåtet. En förutsättning i så fall är att man konsekvent följer standardens krav och har
10 kvadrat (!) som är minimidimension för en PEN-ledare. Lycka till med att pula in en sådan i ett vanligt VP-rör och det blir förmodligen också billigare att dra tre separata vanliga ledningar till uttagen. Jag tror inte heller det finns några uttag som klarar av en 10-kvadratsledning heller. Jag skulle nog våga påstå att det finns en anledning att något sådant
aldrig förekommer.
Så "fuljordade" uttag är ett jättefel. Att ha skyddsjordade uttag som saknar ansluten skyddsjord är förstås också fel men det blir i alla fall inte omedelbart livsfarligt vid ett första fel. Skapar en falsk säkerhet.
Bägge fallen är i alla fall en tydlig indikering på att en riktig klåpare varit i farten och att det mycket väl kan finnas anledning att kolla upp om det finns fler stolligheter.